|
|
|
|---|---|
|
Länk hehe, vad säger ni? /// Bimmarkomanen | |
kilroy |
Självklart fungerar det. Har precis köpt och installerat det och fick säkert 15-20 hästar extra :) Måste ju vara ett utmärkt komplement för BMW-ägare med mindervärdeskomplex som ligger sömnlösa på nätterna för att dom blir frånåkta av en Volvo... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Ehhhhh, anledningen att bilen känns lite piggare när det är kallt är ju att kall luft har högre densitet än varm = mer syre per volym. DÄRFÖR kompenserar ECU med mer soppa och man kan få ett par hästar till. Lurar du bilen att det är kallt när det inte är det, kommer den bara gå fett, den skickar in mer soppa men utan att det finns syreatomer som kan förbrännas ihop med soppan. = inga extra hästar, bilen gått fett och drar mer bensin utan nån effektökning. Folk som försöker lura på bilägare sånthär borde det vara skottpengar på... |
|
Cenny |
Kommer i håg mopedtiden när man skulle köra till skolan mitt i vintern. Tidigt på morgonen gick mopeden gudoligt bra för att på eftermiddagen kännas trött och tråkig igen. Som jag fått det förklarat för mig av folk som sägersig veta så ska detta fenomenet bero på att kall luft är, på grund av den högre densiteten, mer svårkomprimerad än varm luft. Detta skulle då göra att man får en högre "effektiv" kompression. Hur eller hur så är ju den där uppfinningen som tråden handlar om inget annat än ren bluff. Vem vet, det kanske finns missnöjda kunder som satt skottpengar på säljaren... |
|
det går ju lätt att få dom fälld i domstol då dom säger: Vi Garanterar att du för denna peng inte kommer att göra en bättre affär. hur fn kan dom det? |
|
|
Nej givetvis fungerar det inte. Motorns effekt begränsas till en mycket stor del av hur mycket luft som motorn suger i sig. Ju mer luft desto bättre förbränning kan man få, därav hela grundprincipen med överladdning. Att motorn går bättre när det är kallt beror på att luften är mera syrerikt vid lägre temperaturer. Att lura motorn till att tro att det är kallt ute, gör inte att motorn suger i sig mer luft utan bara att man får en ogynnsammare bränsle/luft blandning. Man tappar effekt istället.... Vad de behöver göra är att förse motorn med mer luft för att effekten ska ökas. Varför kan folk inte lära sig att det inte finns några genvägar till bättre effekt? ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
kilroy: jobbar nattskift så det kan va svaret på varför jag "ligger sömnlös på nätterna". /// Bimmarkomanen |
|
| det roliga är att det ser ut som om de bara knött in ett effektmotstånd i en kabelanslutning.. :P | |
|
Hehe, tänkte just skriva en tråd om detta. Då fick man sina svar besannade. =) Hej förresten, ny här i krokarna. |
|
|
Välkommen! /// Bimmarkomanen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.