AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.303

320 E30 - byta till 2,5"-avgassystem

Mi
345
Michél
E87 118d -08
Hej!

Då mitt originalrör på bilen har rostat sönder från främre röret och bakåt behöver jag ett nytt.

Tänkte att jag då skulle satsa på ett 2,5"-rör.

Då jag tänker bygga eget rör uppstår det ett problem:

Hur tusan gör jag så att de dubbla rören går ihop till enkelt? Det främre röret består av 2 rör,vilket betyder att jag behöver göra någon form av kollektor.

I annat fall får jag byta från grenröret men det känns som att samma problem uppstår där.

Hur har ni andra gjort?
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Ingen här som gjort en liknande operation tidigare?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jo då, plätt lätt, men det krävs svets.

Köp en stegmuff 2,5-3 tum. Banka 3" delen oval, då passar den över dom 2 rören, sen måste man svetsa tätt mellan rören.
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Det finns färdiga Y-rör i Simons universalsortiment. Se www.ray.se eller direktlänk Länk

Jag har använde ett sådant pga lite hpd till min slutdämpare. Jag vill minnas att U 90 57 45 satt som gjutet i mitt fall.

/G
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Tack! :D

Ska genast undersöka vilket av era tips jag trivs bäst med. :)
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Gasa:

Hur fogade du ihop Y-röret med befintligt främre rör?

Då båda har samma diameter blir det lite pilligt. Simons har så vitt jag sett inte en dubbelmuff eller liknande som passar.

Hjälp tack!
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Jag påstod inte att jag mindes exakta artikelnummer. ;)

Nåväl de dubbla rören höll 45 mm ytterdiameter och en av y-rören hade 45 mm innerdiameter dvs "bara" att skuta i varann. Om jag nu inte misstar mig igen så har U 90 63 48 rätt innerdiameter dvs 45 mm.

Visst går det svetsa rören kant i kant men av diverse anledningar så valde jag att lägga svetsskarvarna på andra ställen.

/G
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Det skulle jag vetat innan jag köpte delarna Gasa! :)

Köpte det första röret du rekomenderade,hade ett helvete med att foga ihop det hela idag men det gick efter diverse arbete.

Man kanske får köpa ett nytt Y-rör helt enkelt,men efter allt arbete låter jag nog mitt sitta tills vidare. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.