|
|
|
|---|---|
|
Hej! Då mitt originalrör på bilen har rostat sönder från främre röret och bakåt behöver jag ett nytt. Tänkte att jag då skulle satsa på ett 2,5"-rör. Då jag tänker bygga eget rör uppstår det ett problem: Hur tusan gör jag så att de dubbla rören går ihop till enkelt? Det främre röret består av 2 rör,vilket betyder att jag behöver göra någon form av kollektor. I annat fall får jag byta från grenröret men det känns som att samma problem uppstår där. Hur har ni andra gjort? | |
| Ingen här som gjort en liknande operation tidigare? | |
|
Jo då, plätt lätt, men det krävs svets. Köp en stegmuff 2,5-3 tum. Banka 3" delen oval, då passar den över dom 2 rören, sen måste man svetsa tätt mellan rören. |
|
|
Det finns färdiga Y-rör i Simons universalsortiment. Se www.ray.se eller direktlänk Länk Jag har använde ett sådant pga lite hpd till min slutdämpare. Jag vill minnas att U 90 57 45 satt som gjutet i mitt fall. /G |
|
|
Tack! :D Ska genast undersöka vilket av era tips jag trivs bäst med. :) |
|
|
Gasa: Hur fogade du ihop Y-röret med befintligt främre rör? Då båda har samma diameter blir det lite pilligt. Simons har så vitt jag sett inte en dubbelmuff eller liknande som passar. Hjälp tack! |
|
|
Jag påstod inte att jag mindes exakta artikelnummer. ;) Nåväl de dubbla rören höll 45 mm ytterdiameter och en av y-rören hade 45 mm innerdiameter dvs "bara" att skuta i varann. Om jag nu inte misstar mig igen så har U 90 63 48 rätt innerdiameter dvs 45 mm. Visst går det svetsa rören kant i kant men av diverse anledningar så valde jag att lägga svetsskarvarna på andra ställen. /G |
|
|
Det skulle jag vetat innan jag köpte delarna Gasa! :) Köpte det första röret du rekomenderade,hade ett helvete med att foga ihop det hela idag men det gick efter diverse arbete. Man kanske får köpa ett nytt Y-rör helt enkelt,men efter allt arbete låter jag nog mitt sitta tills vidare. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.