|
|
|
|---|---|
|
Den lilla tandpetaren till takantenn är både ful och sliten och jag vill ha något annat där. Men vad finns som funkar med telefonen (har ej NAVI) och som dessutom ser bra ut? Helst skulle jag vilja ha en helkromad hajfena :) // Länk | |
|
Dyrt alternativ: köp komplett hajfena till E60 som har en antenn som matchar din bils telefonsystem (finns massa olika varianter). Billigt, som jag och någon annan på forumet gjort: köp en dummy hajfena, montera loss telefonantennen och lägg den lös inuti fenan. Sätt fast på taket, men se till att det blir vattentätt (jag använde akvariesilikon) då man lämnar ett öppet hål i taket när man lossar "tandpetaren". Teoretiskt blir det mycket sämre mottagning på telefonen utan jordplan, men jag har funnit att i praktiken funkar telefonen UA. |
|
|
OK. Hur fäster man dummien? Ska man ut med innertaket? Var köper man den? Vad kostar den? // Länk |
|
| Undvik silicon använd istället dubbelhäftande tejp och siliconfri tätningsmassa. | |
| Innertaket tas inte bort, dummyn limmas/tejpas fast. Kostar typ 80kr på tex ebay, brukar vara silvriga som säljs. Den dummy jag köpte hade 3m tejp, men jag litade inte på att det skulle hålla tätt, så jag siliconade. Visst kan man använda andra tätningsmassor också, som Hewi säger. | |
| Förresten, du kan ju också köpa original antenn dvs, bara skalet, och på så sätt få en dummy i hög kvalitet. Kostar några hundra verkar det som? -> Länk | |
|
Här är förresten den typ jag köpte på tyska ebay Länk Nackdelen med denna är att plasten är ganska mjuk, svårt att amatörlacka utan att klarlacken spricker. |
|
|
OK, tack! Då kan man ju bara lacka den själv om den är primad, eller? Har färg så det låter kul! Nu undrar man vilken färg man egentligen ska ha... Samma som bilen? Svart? Silver? Röd? Gul? Guld? // Länk |
|
|
Jg beställde på BMW. 191:-. Och den är förberedd för lackning. Vad använder man för tätningsmassa som klarar allt från stekande sommarsol till -35°C? // Länk |
|
|
Ingen som kan rekommendera en tätningsmassa? // Länk |
|
| Just kravet på absolut vattentätt trots stora tempskillnader gjorde att jag valde silikon. Kanske blir litet besvär vid en ev omlackning av taket, men det är på ganska begränsad yta ju. | |
|
Jag köpte en dubbelhäftande tejp på Mekonomen som de hävdar ska vara fantastiskt stark. De säger att t ex vingen på Volvo 850 sitter enbart tejpad med just den här tejpen. Vet inte om jag vågar använda den... Jag har lackat hajfenan, ca 5 lager. Det blir ett till och sedan klarlack. Ska man lägga på klarlack medan färgen är "blöt"? Eller ska den ha torkat helt? // Länk |
|
| Vet att några förespråkar blött i blött, bla Hasso, men själv så falerade jag på detta då blött i blött resulterade i krackellerad klarlack. Antar att det var dunstande lösningsmedel från den otorkade basfärgen som bröt igenom klarlacken. Men jag är långt från nån lackexpert, nog mitt sämsta område. | |
|
Hur är kanten på enbart skalet? Ligger den plant mot taket? Finns det sas. en yta att fästa dubbelhäftande tejp/lim på? Ang lack med burk så har jag råat illa ut när jag lackat blött i blött. Klarlacken blev mjölkig och själva lacken för mörk. -Phil |
|
|
Så vad kan "gå fel" om jag låter lacken torka? Är det glansen som eventuellt kan utebli, eller? Philip: Jo, det finns en bra yta att sätta tejpen på. Utanför fästytan finns sedan en kant som går ner kanske 0,5-1mm. Sedan sitter det tre stycken clips som jag får knipsa bort, de ska väl sitta i bottenplattan om man har en komplett hajfena. // Länk |
|
|
pbbengtss HEJ! Har jag fatta rätt att du köpt en hajfena på bmw för 191? Är det då bara skalet? Får en liten antenn isf plats inuti? Har du nån bild? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.