AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.181

Koppling på 528 automat

co
269
corex
523iA -96
320i Turbo -90
Tjenna.
Har en e39 96:a automat.. Var ute o körde idag, drog plattan i botten o susade iväg så där gött man kan göra ibland hehe.
Stannade till på en mack precis efteråt.. Då luktade brännda lameller. Nu är min fråga, hur kollar man på en automat o kopplingen slirar. Jag märker inget när jag kör sådär att den skulle slira. Nu hade jag iofs folk i bilen oxå. Men går det att prova på något sätt om den slirar.. typ som på en manuell att man trycker ner kopplingen snabbt o släpper igen..

Eller kan det vara bromsarna som luktar brännt som fan.
Luktade lite nu när jag kom hem.. luktar väldigt mycke fram till. lampan för färdbromsarna lyser konstant nu och de gnisslar en hel del. så det är ju dags o byta antar jag hehe
Visa användare
126
Alucinor
Subaru Forester 2,5XT -06
En automatlåda har väl ingen koppling heller?
co
269
corex
523iA -96
320i Turbo -90
nä men nån sorts lameller måste den ju ha.. Luktar precis som brännda lameller nämligen.. kanske bromsar oxå gör vid kraftiga inbromsningar?
Kan tilläga att det är den första automatbil jag äger så jag kan inget om det där hehe..
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Du har inga lameller på en automatlåda, du har istället en momentomvandlare som förbinder svänghjulet med växellådan. Så du behöver inte oroa dig.

___
Bilbloggen: Länk
co
269
corex
523iA -96
320i Turbo -90
Så bra då hehe.. då är det bara att åka in o hämta en uppsättning bromsklossar då.. Känner mig nästan lite dum nu som inte vet hur en automatlåda fungerar HÄHÄ
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vill du lära dig mer så hittar du en hel del läsning här: Länk

___
Bilbloggen: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mugge: det sitter lameller i automatlådor som även dom kan slira om den blir sliten, det är lamellerna som lämnar all friktionssmuts som sätter igen filter och gör oljan svart o smutsig. (just därför finns det ingen longlife olja som lever för evigt :)
Bortsett från det ska nog ovan byta bromsar.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Och här finns mer BMW-specifik läsning om automatlådor:
Länk
Länk

//
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.