AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.148

Mysko elfel - parkeringsljuset stängs inte av (E30 323i)

Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fick plötsligt ett litet mysko elfel på min E30 323i -85. Parkeringsljuset (vä+hö både fram och bak), skyltbelysning bak samt instrumentbelysning vägrar att bli avslagna.
Det enda som kan ta död är att rycka säkring nummer 23 (eller koppla bort batteriet förstås).
Det spelar ingen roll vilket läge "ljusknappen" är i (har tom kopplat bort kabeln från den) eller vilket läge tändningsnyckeln står i. Det har dock hänt att de slocknar när man stänger av motorn men en gång så slogs de plötsligt på efter 15 sek.
Jag tror inte det är några reläer inblandade då det är en så svag strömstyrka inblandad att driva dessa lampor. Ska dock gräva lite i elscheman.

Är det någon som överhuvudtaget haft något liknande problem?
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Jag har faktiskt råkat ut för samma sak på en kundbil för några år sedan.
Det var dock inte en Bmw men symptomen var lika.
Då var det relät till halvljuset som brunnit invärtes och skickade en 12v spänning baklänges till parkljuset. Det räcker ju med att du får en överledning från t ex halvljus höger fram för att alla parklampor skall börja lysa. Rota lite vid reläboxen så hittar du säkerligen felet, annars får du återkomma.
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bra tips, ska nog allmänt se över reläen.

Var dock tvungen att temporärt lösa problemet för problemet uppstod kvällen innan besiktningen som var 06.50 dagen därpå. Så jag kom på att om jag tog ur säkring #23 så lyste inget med tändningen av.
Men när det var dags att ta sig till besiktningen så verkar allt fungera som det ska! Lysknapp i läge 2 så har man ljus med tändning på och inget ljus med tändning av. Och lysknapp i läge 1 får man parkeringsljus hela tiden.Och i läge 0 får man inget alls.
Det lustiga är att allt detta fungerar TROTS att säkring #23 är utdragen (den går enligtinstruktionsboken till höger parkeringsljus, instrument- och nummerplåtsbelysning).
Får nog ta och gräva lite mer när man har tid (eller kanske låta bli då det uppenbarligen fungerar fint just nu).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.