AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
777

535 92:a med M5 grenrör osv...

Li
126
Limo-micke
M3 Limo -96
325ix -89
325ix -87
325ix -87
Jag vill bara skriva av mej efter helgens mekande : )
Har en 535 92:a.
Det hela började med att hardyskivan havererade, och jag insåg att avgassystemet måste demonteras vid hardy bytte.
Insåg omgående att orginalsysytemet snart gjort sitt och att de skulle vara omöjligt o montera den sen.
Lät bilen stå ett tag medans ja fixade prylarna som behövdes,
M5 3,8 grenrör o kattar köptes, 3" rostfria böjar o rör o ljuddämpare och 2st orginal grenrörs packningar 2st orginal M5 packningar mellan grenrör o katt + muttrar 800:-
Köpte oxå rostfri avgasfläns från KL till M30.

Jag moddade M5 grenröret, inga svårigheter.
därefter skarvade jag på dubbla 3" rör efter katt som gick ihop till ett 3" som i sin tur gick till 2 små ljudämpare, låter massor : )

i samma veva passade jag på o bytta lamda, tidigare låg bensin förbrukningen på ca: 1,2-1,3, nu vid samma kör sätt o sträcka 0,94-0,95 : )
Har även monterat MSD tändning.

bilen går riktigt bra! rejsa med en saab aero 95, från 110-180.
låg bakom då han inte ville släppa förbi, såg hur hans rök (bolmade ur avgas..) till vid varje växel, körde om honom på insidan (avfart, inge ful körning!)

ska även montera M5 insug och ny kam, sedan blir de o mappa.
skulle tro att bilen fått typ 10hk till :p
största skilldnaden e nog att den inte tappar andan utan drar till varvstop utan ansträngning, på lägre växlar så är man på stoppet hela tiden : )
och gassvaret, nu hoppar bilen till när man ger snabbt gas, tidigare känndes den mer som en elmotor och ljudet, bröllar som fan, riktigt vackert! när man släpper gasen oxå.

den låter mer manligare än min M3:a som har rejs avgas...

lite annat oxå, monterade även HR sänkfjädrar till M5 & gula koni, blev en jädrans skilldnad, nu istället för o bromms vid kurva så ger man gas istället : )
och vid hardy byttet så försvann de retliga glappet i drivlinan. bytte även bakvagns bussningarna (fyllde med lim)
bilen är sej inte lik! känns bra mycke mindre nu när väghållningen funkar o den drar till varav stopp, jänke kännsla e som bort blåst!. (bilen är lättad oxå: )

är mycke nöjd med helgens mekande!!!
la
132
larpan
m535i -85
jag har ett grenrör från m5 3,8 liggandes som jag ätnkte montera på min m535:a... vad är det men bahöver göra?

låter som en trevlig 535:a i övrigt ;)
Li
126
Limo-micke
M3 Limo -96
325ix -89
325ix -87
325ix -87
skära bort orginal flänsarna ca 50mm, hitta en skuren topplocksfläns till M30, finns hos www.KLracing.se och säkert hos PPF, svetsa ditt 44,5mm stora rostfria stumpar på ca 50mm långa och sedan skarva på M5 grenröret på dessa rörstumpar, själv klämde jag till rörbitarna i skruvstädet så de fick samma form som utblåset i toppen. Jag använde mej av Kl,s rostfria fläns som jag efter allt svetsandes såga itur på mitten (alltså som M5 orginal, 2st grenrör).
har för mej att de kan vara lite knepigare på E28, tror de va motorfäste som spökade eller liknande.

Tråkiga var att jag besikta bilen idag med nedslag på hög co & hc, så mekandet fortsätter...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.