|
|
|
|---|---|
|
Har en 323 med orginal vev å stakar som jag ska svarva kolvarna på nu...ska man ha grop och kant eller ska man ha slätt ? hur djupt ska man svarva av dom? mvh www.nofearforracing.com | |
|
Vilket komp. förhållande vill du ha då? /// Kristian |
|
|
Man ska ju räkna ut det NOGA... Hur mycket ska du ladda? _____Vraum!_____ |
|
|
jag har köpt en kkk29 och ska oringa blocket osv så det ska väll laddas en del..men finns de inge typ standardmått som man brukar ta? www.nofearforracing.com |
|
|
jag har även en 320 motor som står och skräpar...ska man ta stakar,kolvar eller topp från den? men ingen som vet ungefär hur mycket dom ska svarvas ner? sen blir det mls packning också.. www.nofearforracing.com |
|
| ingen som har någon aning om hur mycket folk brukar svarva ner? | |
| Hur mycket ska du ladda?När du kommit på det får du ta reda på vilket kompförhållande du ska ha och sedan räkna ut hur mycket du måste svarva ner kolvarna för att uppnå önskat kompförhållande.Svårare än så är det inte. | |
| jaha och hur räknar man ut det då?jag ska ladda ca 1.5 bar har jag tänkt... | |
|
8:1 brukar ju vara passligt 2 ventilare om du har någon slags vettig insprutning = ställbar bränsle och tändning. Lite lägre komp ifall du fultrimmar med endast större spridare och backad tändning. /// Kristian |
|
|
Du får först mäta volymen i toppen och det gör du med vätska och ett planglaskiva med hål i så ser du hur mycket vätska som ryms i förbränningsrummet.Låt säga att det blir 45ml=45cc slagvolymen på en 2literssexa blir 333cc per cylinder då delar du 333cc med 45cc =7.4:1 det här var bara ett exempel.Du måste även räkna med hur tjock topplockspackningen är.För att få ut volymen så räknar du radien gånger radien gånger pi gånger slaglängden gånger antal cylindrar. Lycka till. |
|
|
Och om kolven har en upphöjning eller grop och/eller den inte vänder vid blockets övre kant så måste du ju förståss lägga till eller ta bort den volymen från förbränningsrummet. /// Kristian |
|
|
ws www.nofearforracing.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.