|
|
|
|---|---|
|
Hallo , har nu fått ett nytt fel på bilen. Motorn håller på och "rusar" för mej. Den pendlar mellan 1500 var och 2500 varv , det är precis som att man skulle sitta och pumpgasa hela tiden. En gång har den även börjat rusa för mej till ungefär 4000 varv så jag stängde av och startade om bilen och då var den tillbaka till pendlande tomgång igen. Några förslag ? | |
| Läckage på insugs sidan. | |
| Har nytt insugsgummi kan tilläggas. | |
| Det har inte missats någon slang i samband med bytet då? | |
| Tror inte det , iom att det dök upp 2 veckor efteråt. Men mycket möjligt att det är tjuvluft nånstans. Hittar bara inte vart :\ | |
| Har sökt och sökt men inte hittat nåt ställe där det drar tjuvluft. Inga andra tips ? kan LMM eller lambdan göra så att bilen beter sig såhär ? Nån givare ? | |
|
Tomgångs motorn kanske kärvar elle e kass höger hörn på bild Länk |
|
| kan mycke väl vara lambdan,fick plötsligt svajande tomgång på min 530. enligt diagnos+mätning avgaser(för feta),konsaterades att en lambdorna var haverad | |
|
Det du beskriver i inlägget är som hämtat från mina problem.I mitt fall var det tempgivaren som spökade.Kopplade upp en dator för felsökning å där hittade jag felet.Det var tempgivaren som spökade för mig.Den visade ´´MINUS 40 grader vilket resulterade i att motorn körde kallstartprogramet och då uppkom dessa problem.Bytte tempgivare och sedan var allt historia.Kostade 560:- för en ny. BMW e lag |
|
| Ok , tackar. Ska kollas upp. Återkommer då jag hittar felet. | |
|
Har samma fenomen på min 525-92. Länk Skriv gärna om du hittar felet. Henrik |
|
|
hade de felet på min 525:a. var kabel mattan som går från kontackstycket under insuget (M20) till tempgivaren Samma kabelmatta som går till spridarna lycka till!! |
|
|
Har ca5V till tempgivarna, ska det vara det eller ska det vara 12V? Henrik |
|
|
Hallo , en liten update. Problemet försvann av sig självt för att senare dyka upp igen för ett par dar sen. Så jag återuptar sökandet igen. Har inte hittat nåt ställe där den drar tjuvluft , testat med startgas. Har kopplat ur lambdan och då började bilen gå riktigt dåligt vilket bör tyda på att lambdan fungerar som den ska ? Så tänkte testa tempgivar teorin , nåt förslag på hur jag ska kolla det ? Eller ska jag bara köpa en ny och hoppas på det bästa ? |
|
|
När jag kopplar bort tgm så pendlar den bara, altså den rusar inte upp till 4000varv. Kopplade bort lambdan utan resultat så då borde det inte vara knas med den iaf. Ska tydligen vara 5V till tempgivarna enligt BMW. Ska leta upp en tgm och prov byta med den. Återkommer med resultat. Resistansen skall vara enligt nedan: Vid -10±1°C ska resistansen vara 7-11,6 KΩ. Vid 20±1°C ska resistansen vara 2,1-2,9 KΩ. Vid 80±1°C ska resistansen vara 0,27-0,40 KΩ. Värden tagna ur Bentleys Service Manual /Henrik |
|
|
Tjo , berätta gärna hur det går. Har hittat en slang nu som var trasig vid infästningen , den sitter på höger sidan lite snett underfrån vid insugsgummit om man står vid vänster framhjul dvs. Så ska skicka efter en sån slang och se om det löser sig . Annars återstår bara tempgivare. |
|
| Jag har haft exakt samma problem och det var "tomgångsstailisatorn", en liten motorstyrd ventil under insuget. Den var nednött i ändläget så motorn ( till ventilen) fältade, dvs den gick tvärtom.... Ventilen är väl bara en typ av bypass ventil över gasspjället. Jag repade faktist denna med att smida ut ändläget och det är nu 4 år sedan och den funkar fortfarande. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.