AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
506

Erfarenheter av däck för M3 3.2:or

Jag skall byta runt om inom de närmaste månaderna och skall jag nu lägga ut 10kSEK+ på detta vill jag faktiskt veta att jag köper rätt!

Har nu 225/40/18" runt om och tänker allvarligt på att gå tillbaka till orginal dimensioner, åtminstona vad det gäller bredd på fram och bak, dvs 225 och 245.

Har haft Fulda Extremo, som kanske inte är ett högkvalitetsdäck, men vill nu prova något annat då jag uppfattar dessa som klart spåriga. Om det nu beror på samma bredd runt om eller däcken låter jag vara osagt.

Så, kan jag få lite tips på märken, som ni har haft på och även kommentarer om 225/245 kombinationen.

För att ge en liten indikation så går mina tankar åt 225/40/18 fram och 245/35/18 bak för att ha ungefär samma rullomkrets (0.9% diff tror jag det var).

Tacksam för all hjälp och tips även om det finns 18 trådar om däck så tycker jag att jag har en liten annan vinkling mer än om det ser snyggt ut eller är billigt ;)
PS. Är det 225/40/17 och 2245/40/17 som är standard?? DS.
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
225/45 ZR 17 och 245/40 ZR 17 är standard.
Själv har jag tänkt köpa Michelin pilot sport för dom har nog bättre livslängd än Dunlop som sitter på min bil just nu, bakdäcken har en förmåga att nötas hårt.
bl
2.294
blixten
325i -88
Du kontant, blanda inte michelin och dunlop bara, det är ingen hit. Jag hade michelin pilot sx runt om och bytte till dunlop 9000 bak därefter gick bilen nästan inte att köra över 120 km/h fick sätta på dunlop fram också då funkade det utmärkt. Personligen tycker jag att dunlop 9000 är ett bättre däck än michelin pga egenskaperna i i väta och regn. Men i 230 kurvor och torrt väglag är michelin stabilare.
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Prova Sumitimo HTRZ-2 har satt dessa på min M3-94 och dom är kanon. Mycket billiga dessutom på wheelbase.

Mip
Kan också rekomendera Sumitumo, hade dom på min 328 i dimension 225-40-18 mycke bra däck till ett bra pris.
Tack för tipsen om Sumitumo, några fler ideér, främst ved det gäller 225 fram och 245 bak. Blir det bättre styrsel eller beror allt helt enkelt på att det är alldeles för dåliga vägar i detta land för att köra bredare än 205?

Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Har alldrig hört talas om sumitumo, var handlar man dom ?
Kontant

Sumitumo hittar du på www.molway.com
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Ja priset på sumitumo var då bra, 700kr billigare för
ett däck jämfört med michelin.
Men är det verkligen ett kvalitets däck ???
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Läs om Sumitomo på Länk

Mip
Michelin Pilot Sport är suveräna, har kört på dem både M5an och M3an de senaste två säsongerna, och de är grymma.... men det är bara min åsikt, men jag rekomenderar dem varmt....MVH

Philip
Michelin Pilot Sport är suveräna, har kört på dem både M5an och M3an de senaste två säsongerna, och de är grymma.... men det är bara min åsikt, men jag rekomenderar dem varmt....MVH

Philip
Philip, har du någon åsikt om Pilot Sport slits fortare/långsammare än andra ZR däck du använt?
Hej!

Jag har själv åkt gatdäck i 225/40/18 fram och bak. Har nu konstaterat att återgå till 17" blir mycket mer optimalt. M3 E36 går helt enkelt inte bra på 18".

Vilket märke du väljer bland de bästa tror jag är ganska egalt. Michelin Pilot Sport. Dunlop SP sport 9000, Good Year Eagle F1, Continental SportContact2 eller Bridgestone S03. Jag har åkt på alla utom Michelin och måste säga att jag föredragit S03 och SPsport.

Sumitomo är ett lågprismärke som håller god kvalitet, men ligger enligt min uppfattning i skiktet under, tillsammans med bla Pirelli P6000 och Kuhmo mfl.

Lycka till!

Min erfarenhet av Michelin Pilot har bara varit bra.

De har under årens lopp tillverkats i olika gummiblandningar, ett riktvärde får du genom att kolla threadwear märkningen på däcksidan, ju lägre threadwear värde, desto mjukare däck ->bättre grepp men kortare livslängd..

Michelin har dock lyckats med konststycket att ta fram mjuka gummiblandningar som ger relativt många mil :-)

Det går dock att köra slut på ett par bakdäck på 1.000 mil om man så vill..

Gasa på !

/Robert
Vilken är threadwear märkningen? Såg att det stod E2 på ett ställe...
PizzaPower>

"225/40/18 fram och bak"

Hmmm... 225 runt om blir väl knappast bra...

Jag har kört mycket med både 17 o 18 och 18 fungerar utmärkt IMO :-) Både på bana, i slalom och gata :D

Kan varmt rekommendera Toyo proxes t1s. Har kört en säsong med dem, på bana och på gata, och de fungerar utmärkt. Köps lite varstans, men billigast på wheelbase.

/Marcus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.