AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
481

Brådskande! Hur lossa övre stötdämparfästena bak på e34 sedan?

Th
42
Thomten
523i -97
Håller på att bli tokig. Hur får jag loss övre fästena tills stötdämparna? Måste baksätet tas loss eller går det att komma åt på nåt annat sätt?
Står inget i min mekhandbok om det...
De
163
Devva
520i -89 E34
Ja, du måste lös med baksätet å ryggstödet!

Själva sitsen är bara att rycka upp i framkant, sedan sitter ryggstödet fast i fyra st muttrar av plast därunder, 10 mm vill jag minnas att dessa var...

När du lossat muttrarna går det att lyfta av ryggstödet, sitter som fasthakat i överkant. Innan du kan lyfta av ryggstödet måste du först loss med nackstöden, detta gör du genom att bara ta ett stadigt tag å rycka upp dem!

Nu bör du se stötdämparfästena, eller gummiskyddet som sitter ovanpå, men innan du kan arbeta ostört måste du bort med hatthyllan. Denna är bara att dra ut, men lite varsamt då den är tillverkad av ngt skumplastliknande material, typ som köttfärsförpackningar å kan lätt gå sönder ;) Passa även sidorna som är rätt skarpa, lyckades dra in några repor i inredningen på min när jag gjorde det :(

Kan som lite kuriosa tillägga ätt mitt fäste höger bak var så slut att det helt sonika var på väg upp genom hatthyllan, inte bra... ;)

Finns många trådar skrivet om det här på autopower som kan vara till hjälp, sök så finner du.

Lycka till!

//Devva
De
163
Devva
520i -89 E34
eller ja, det var själva kolvstången på stötdämparen som ville komma å hälsa på i kupén ;D

//Devva
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.