|
|
|
|---|---|
|
Har ett underligt fel. När jag bromsar så drar bilen först till höger för att efter en stund räta upp sig. När man sedan ska köra iväg ligger vänster frambroms på en stund. Vid besiktningen såg man det på bromsmätarna också. Vänster kom på efter en stund och låg kvar en stund efter att bromsen släppts. Kan det vara fel på ABS-eneheten eller kan det vara en skada i vänster slang (dvs en flik som fungerar som backventil) eller....? Är det någon som haft samma fel? | |
|
Låter som ett kärvande bromsok, förmodligen själva bromskolven som inte vill gå in och ut som den ska. Kan även vara glidytorna som går för trögt. //Devva |
|
|
Nä, glömde nämna det. Jag har bytt bromsok och felet kvarstod. Efter jag har stannat så ligger bromsen på en liten stund för att sen släppa. Om bromsoket kärvar så borde det inte släppa efter ett tag. Verkar som att flödet av bromsvätska är begränsat vilket ger den sena bromsningen i början och när den väl har byggt tryck så tar det en stund att innan det blir tryckfritt. Borde vara slangen eller ABS-enheten eller yrar jag...? |
|
|
ABS-enheten kan jag tyvärr inte uttala mig om, för lite påläst i det ämnet. Ang. slangen läste jag just ngt i slutet av denna tråden: Länk kanske kan vara till ngn hjälp? //Devva |
|
| Intressant! Ska prova byta slang. Tack för infon. Återkommer med resultat. | |
|
Har bytt bromsslang och nu är problemet borta! Måste ha strypt flödet alt funkat som backventil. |
|
|
Kul att det löste sig! Bra att veta också om man skulle stöta på ngt liknande problem. Hur såg den gamla slangen ut i övrigt? //Devva |
|
| Slangen såg OK ut. Provade blåsa i den och det gick bra. Förmodligen någon lös bit/skada på insidan eller så svällde den invändigt när det var vätska i den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.