|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
andreas_lofgren: Detta är mycket riktigt varningssignaler som skvallrar om de mest uppenbara fallen. Det finns dock andra bilar som kan vara betydligt mer genomtänkt skruvade, kanske till och med så att det inte upptäcks förrän långt efter importen. Angående skruvning av svensksålda bilar är det ju lätt att upptäcka genom kontroll av besiktningsprotokollen. Självklart är det ju möjligt att skruva mätaren mellan besiktningarna men det kostar nog i det flesta fall mer än det smakar. Mvh Johan |
|
|
Tja, någon läkarbil hoppas jag inte den varit, allra helst inte jourbil :-). Kan ju tillägga att jag/vi har knappast tjänat nåt på att köpa i Tyskland. Den lilla summan hade nog gått att pruta hemma. Har släkt där, så en vecka om året är man ju där, varför inte kika runt lite? Sedan har jag mekat en del med mina gamla "pärlor". Upptäckte plötsligt att jag kunde pensionera blåslampan, 1,5m långa stålröret och div. våldsverktyg när jag fick meka med en 10 år gammal tyskkörd bil. (därmed inte sagt att de är HELT rostfria i alla skruvar). Men mycket lättare blev det... Bra Andreas_L. Håller med dig, att läsa av milen (som även jag har gjort) säger inte mycket. Kan lova, av egen erfarenhet, att efter ca. 30-50 provkörningar i Tyskland, främst E34 och E39, så kände man vilka bilar som hade gått MYCKET mer än vad mätaren visade. T.ex. E39 2002 med 13000 mil (klassiker) på mätaren kändes ljusår sunkigare än min jättegamla 320i 1985 med 12år på nacken och 20k mil på mätaren. Bara att tacka handlaren för visning och dra! Likaså när jag provade en bil med (igen) 13000mil på mätaren, berättar idioten till säljare till min polare som stannade kvar på firman under tiden jag tog ett varv, att alla hans bilar gått över 40000mil. Ni skulle sett minen på polaren när jag kom in med bilen till firman från provturen, såg det i hans ögon: vi drar, vi drar!!! Dessa var inga märkesfirmor men inga baracker heller, nåt däremellan. Man måste ju kolla. Så visst, detta är ett jätteproblem. Men "vi" i sverige är ju inte bättre, det handlar ju om pengar... tyvärr. Det skruvas o fifflas i varje bakgata även här. Det lustiga är att många vimpelfirmor övelerver länge, och säljer bra! Som de vid Biltema Backaplan (vill inte nämna namn). Köparna är ju en del i problemet! Sluta handla skit hos skit! Lyssna på Andreas Löfgren! Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
Lars Jakobsson |
Jag föredrar sv-såld pga att då kan jag enkelt kolla bilens historik och att allt är utfört på garanti åtgärderna etc. Hade jag varit mer kunnig inom import området hade jag nog importerat en själv.. Men har bara plockat in ett par bilar från Frankrike..men dom har varit så fulla med bulor o repor så det känndes inte speciellt bra. Tyskar är generellt sett betydligt ordentligare med sina prylar, har importerat båtar från Tyskland sedan 4 år och skicket på dom är helt anorlunda mot dom svenska..+ mkt mer utrustning. Sen skiljer det kanske lite mellan M bilar och en vanlig.. dom är ju oftast inte körda i samma utsträckning på vintern som en vanlig.. Sen har jag inte sett något salt på vägarna än så länge iår iallefall. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.