|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Wendtan efter att ha följt denna tråd är det mitt intryck att majoriteten håller med dig i det mesta. Någon excess har förekommit i diskussionens hetta (åt båda håll). Jag förmodar att du har läst igenom tråden och håller med om denna beskrivning. Vidare att det även bland helvetets hantlagangare, i detta fall tyska bilhandlare förekommer gradskillnader. Jag skulle nog vilja påstå att jag nog hellre köper en BMW-bil hos en tysk auktoriserad BMW-återförsäljare än hos en svensk. Du har säkert i likhet med Programmer-Ulf och mig upptäckt att deras bilar i stort sett håller nyskick, vilket de inte gör hos de svenska (plus att vi får EP). Däremot skulle jag under inga villkor åka till Tyskland och köpa en bil (oavsett märke) hos en vimpelförsäljare vid vägkanten. Jag beslog själv sådana med lögner när jag var nere första gången. (inte för att jag vågade säga det, flera såg ut att höra till Bandidos o dyl.). Jag tror vidare att det som importovännerna tänker på är sådana skumma bilar som importeras för vilka det krävs fiffel för att tjäna en slant, medan importvännerna troligen snarare tänker på bilar inhandlade hos auktoriserade återförsäljare med god historik, toppskick, hög utrustningsnivå (båda bilar jag hämtat var sådana och den nuvarande budgetbilen, köpt i Sverige importerades 2001 från auktoriserad handlare annars hade jag nog inte brytt mig om den) och troligen i stor utsträckning på att hämta dem själva alternativt köpa en bil som är fullt verifierbar. Problemet med trådar som ju till sin natur är relativt kort hållna är att alla förutstättningar och grundantaganden som vid samtal mellan civiliserade människor smyger sig in explicit eller implicit, inte ryms i den tid/det utrymme som anslås för ett inlägg och så är den onödigt hetsiga diskusionen igång. Sammanfattningsvis: Bojs o görls bråka inte så jävla mycket med varandra det blir ju en dålig start på det nya året (och inga samtal bara gräl). Ge motståndarsidan the benefit of the doubt istället för att genast dra fram storsläggan. :) Mvh Mikael |
|
|
Håller med dig fullständigt Wendtan! En svensksåld BMW inbringar idag och kommer troligtvis oxå alltid att inbringa ett större värde just mtp. de punkter du skriver. Att sen vissa Importbilar är finare än en svensksåld är väl ingen nyhet. Men tänk på hur mycket skitbilar det kommer över gränserna oxå, med skruvade mätare osv. Bla. därav har import bilar ett mindre värde, det finns alltid en MYCKET större risk med en importbil. Själv har jag ägt både importbilar och Sv-sålda i toppskick. Och äger nu en sv-såld 330Ci som aldrig är vinterkörd. Vilket måste vara den bästa kombinationen enl. många talare ovan som påstår att svenska vinter sliter så mycket i jämnförelse med den tyska. Eller? Mvh Jimmy |
|
|
Bra skrivet Hasso, som vanligt :-). M5 är vad jag drömmer om, och harvar runt i 523 - inte för att jag inte har råd, det finns ju mer än bilar på jorden... Tror att det är statusfråga för många numera att deras bilar är sv-sålda. Nåt de kan skryta med halvfulla på mingelparty, patetiskt. Maxad Du ska nog träffa lite nya polare. BMW (och många andra) i tyskland lär inte fiffla, det är ju dina polare på vägen till sverige som verkar fiffla mätarna(?) Jävla tjat, kör din sv.sålda vackra, fina, ärliga BMW om det får dig att må bra och kan känna dig överlägsen. Det är mitt råd till alla "SV-SÅLDAPATRIOTER" Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Ormen: Spelar det någon roll om det är BMW handlarna själva eller Maxad's polare som skruvar mätarna? Slutsatsen är ju ändå att vårt land förpestas med skruvade import bilar! Ditt resonemang låter...'okunnigt'... BMW convertible...watch the stars in style! |
|
|
Har inget emot import. Det är ju bilens skick som räknas. Nackdelen med impor är om man ska byta in den, så är inte alla firmor så imponerande+ har lite dåliga erfarenheter av just försäkringsbiten. Vill även tillägga att mätarskruvning på Sv-sålt är mycket vanligare än var Många tycks och vill tro. M.V.H Tommy |
|
|
Den här debatten är egentligen infekterad redan innan denna tråd startades, men jag kan inte låta bli att flika in lite ;) Alla Ni som har läst och/eller skrivit i tråden kan väl tänka efter en sekund innan ni häver ur Er osanningar till höger och vänster. Varför skruvas det med bilars mätarsiffror?! Jo därför att vi svenskar är snåla till naturen, och det är så de tidiga importbilarna gjorde sin entré i Sverige. Som nypolerade ärliga bilar på pappret men med en mycket diffus bakgrund just pga. att kontrollen var obefintlig innan "ärliga och naiva svensson" köpte bilen. På den vägen är det, oärliga bilimportörer såg sin chans till att tjäna snabba och lättförtjänta pengar. Så är det inte idag, priserna mellan tyska och svensksålda bilar har harmoniserat en hel del, tillvägagångssätten att kontrollera en bils tidigare historik är förfinad eller om man så vill, enklare. När jag köpte min nuvarande sportbil för sisådär 6 år sedan så blev mitt förakt till importbilar relativt stort, men det var mest beroenda av dessa importfirmor som ville tjäna snabba pengar. Jag kom i kontakt med en firma i Borås och bestämde mig för att en tripp dit var helt okej, men usch vad besviken jag blev, skojeriet syntes redan innan jag öppnade dörren. Nu i höstas när jag var nere i Tyskland på egen hand för att köpa en till bil så såg jag enbart riktigt fina bilar hos auktoriserade handlare. Så håller man sig till bilmärkenas egna handlare så är riskerna minimerade och nöjet maximerat! Det är iaf. min erfarenhet :) Vill man ha en rostfri bil så får man leta nere i södra Tyskland eller i norra Sverige, det saltas inte på något av ställena ;) Mvh/ Niclas |
|
|
Jag tror man måste skilja på import och import. Dels bilar som importerats av en kunnig person för eget bruk och dels bilar som importeras av person/firma enbart i vinstsyfte. Jag gissar att den senare kategorin är betydligt vanligare, därav importbilarnas dåliga rykte. Jag tror också att importförespråkarna tänker på den första kategorin i första hand. Mvh Johan |
|
|
Personligen så föredrar jag att hämta den bil jag är ute efter i tyskland, och då på egen hand. Den enda anledningen till detta är utbudet på den tyska marknaden, som inte på något sätt kan jämföras med marknaden här på hemmaplan. Senaste bilen som jag ägde (sålde innan vintern) var en estorilblå 330 cab -02 med m-paket, 18", 16:9 navi samt hardtop m.m. Tror någon här inne att jag hade kunnat jaga upp en likvärdig i Sverige med dessa specifikationer? Att bilen sen var i absolut bästa skick och hade Euro Plus Garanti samt alla servicefakturor sedan ny kan man ju säga att jag fick på köpet. Att det sen skulle vara extra svårt att sälja denna bil pga att det var en importbil kan vissa kanske tycka, men den såldes i kalla oktober, efter sommarens slut, till första spekulanten som kom o kollade på den. Jag tycker att många i denna tråden borde tagga ner lite grann.... Att köpa en importbil eller själv importera sin nästa bil är ju inget man gör av snålhet eller för att man ska tjäna en massa pengar. Man har nog helt enkelt gjort en personlig avvägning av för- och nackdelar med en importbil, och sedan kommit fram till ett beslut som passar för just en själv. Många innehållsrika inlägg i denna tråd men de inlägg som Seven gjort i denna tråd verkar inte vara speciellt verklighetsanknutna. Att folk "med pengar" skulle köpa svensksålt som han själv uttrycker det kan ju ifrågasättas när i stort sett varenda nyare Ferrari, Lamborghini, Bentley, Porsche m.m. är direktimporterad, även om de bara har något år på nacken... I somras exempelvis, när vår svenske lagkapten Ljungbergs svarta 360 spider var på tapeten med körförbud i aftonbladet så kunde jag inte låta bli att kolla reg.nr på den på vv.se och fann då att den var importerad, likadant var det med Allbäcks 360 som låg på blocket nyss.... Dessa grabbar, om någon bör väl ha kulor eller?? Snarare är det de som _ska försöka_ visa sig flashiga som berättar vad personen själv, samt kanske även vad bröderna rattar för sorts bilar, och att de dessutom är svensksålda :) Patetiskt? Avgör själva.... |
|
|
Kan ju tillägga att jag aldrig köpt en bil i Tyskland av en auktoriserad handlare. Ändå har jag sluppit att bli lurad.... Men visst, vill man vara 100% säker och kanske dessutom är nybörjare inom ämnet, så är det väl att föredra med köp hos en aukt. handlare även om priset blir något högre. Senaste bilen jag köpte hade E.P-garanti eftersom privatpersonen som jag köpte bilen av hade handlat av BMW Niederlassung Berlin och då köpt till denna garanti som jag sedan då alltså tog över. |
|
|
Rolex: Det är väl i den prisklassen om något (Porsche, Ferrari, Benley) som det skiljer i pris? 996 och 997or är ju bra exempel på detta. Jag är övertygad om att herr Karlsson hade föredragit en sv såld 996a i stället för en importerad. Haken råkar vara att den sv sålda kostar 150000 mer! Så ja...det handlar fortfarende om beloppet! BMW convertible...watch the stars in style! |
|
|
Hur många svensksålda Bentley hittar du i den färg och med den utrustning som du vill ha? Vill du ha en bil som är precis i det utförande som du är ute efter så är du illa tvungen att söka utomlands, så vida du inte planerar att slanta upp till en fabriks ny kärra. Pengar har inget med saken att göra. För egen del är det fullständigt skit samma om en bil är svensksåld eller importerad, jag bedömer bilarna helt efter andra kriterier. Givetvis finns det riktiga pärlor som är svensksålda, men det betyder verkligen inte att alla svensksålda bilar är fina. När jag ganska nyligen skulle hjälpa min lillebror att hitta en ny bil till honom, så var jag och tittade på många olika exemplar av E36 och då tittade vi inte i de lägre prisklasserna för årsmodellen, men många svensksålda bilar såg verkligen inte fina ut när man körde upp de på lyften, trots att de såg välvårdade ut på ovansidan. Ett bra exempel på detta är en 316i – 99 compact med 16 000 mil på mätaren, svensksåld och alltid rullat i Göteborgsregionen. Här är lite bilder på hur den såg ut undertill: Länk Länk Länk Se vad saltet gör med kraftiga balkar, tänk då vad saltet gör med bilens kondensor, ABS givare, längsgående bromsrör m.fl., bara för att nämna några punkter som man ogärna ger sig på att reparera. Svensksålt innebär inte att bilen är bättre eller friskare. Det här fallet hade hellre tagit en billigare importbil som inte fått äta salt hela livet. Att min lillebror sedan köpte en svensksåld E36 är bara en ren slump. Givetvis finns det många importlik som OLE M med vänner har släpat hit, men de går oftast att sålla bort i ett tidigt stadium. Det finns riktigt fina importbilar och de är inte så få som folk vill tro. Det gäller bara att inte söka efter billigast på blocket. ___ 750-bloggen: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja eftersom Herr Karlsson var den första ägaren av en Porsche GT3RS i Sverige så fick han hämta den själv i I Stuttgart det vill säga importbil. Självklart så lades det 4 snabba varv på ringen på hemvägen. Nu finns det BMW modeller som inte går att köpa hos en svensk BMW handlare utan då är man hänvisad till den tyska BMW handlaren. ///MVH Hasso Länk |
|
jag kan inte sova nu min import bmw måste vara skruvad,brunnen,sned,smälld,stulen,omlackad och skarvad |
|
| Rolex my man... Lysande inlägg! :) | |
|
Bra Rolex!!! Mycket BRA! Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Kan bara inte låta bli att "debatta": För det första, detta land förpestas mycket av salt, som resulterar i rost som i sin tur försämrar hållfastheten avsevärt på chassi mm. (Vi ska ej glömma att saltet räddar massa liv också). Då pratar jag inte om ytrost bara, pratar om rost som personer med stålar aldrig ser, men det gör vi som kör lite äldre bilar och mekar lite... För det andra, det krockas och spacklas i sverige också, massor. För det tredje, jag har sagt det förut här, jag har säkra källor från anställda på en mycket välkänd oberoende handlare (tror att de hade med Volvo eller Saab att göra förut) att de systematiskt "skruvar" mätarna på bilarna. De har 100 tals bilar i lager och kränger en del BMW också. Så detta kära land förpestas lika mycket av SV-sålda skruvade bilar + rost på köpet. Men såklart, min 523:a Länk köpte jag privat av en finansman på SEB Darmstadt. Den hade full S-bok från BMW, alla tyska TUV papper, originalkvitto när banktjänstemannen köpte den från firma, och lite annat papper från bilens första ägare, köpekontrakt. Dessutom kollat LKM (alla moduler egentligen) med Carsoft 6.5 och där stämmer milen. Ingenstans i papper, s-bok mm. kan man ana som att det förekom någon milfusk med den bilen. Aldrig bättringslackad heller (känner lackare på bilskaderep. i sverige så jag kan knepen för att se om t.ex. en skärm har varit lackad, det kan de flesta om det vet vart de ska leta) Utseende och körkänsla som ny. Besiktningsmannen i Sisjön var så tagen av skicket (mer än 6 år gammal bil), att han bjöd på den. Farsan köpte sin 520 2001 med ca. 6000mil på mätaren hos aukt. BMW handlare, 1 ägare innan och aldrig lackad den heller. Skulle inte tro att en BMW handlare i Koblenz riskerar sitt rykte med att fiffla. Länk E30 jag köpte på skoj, en 94. Den är meckig att skruva, byta mätarhus går ju på de gamla, men tjänar man nåt på det? När bilen kostar 2000Euro? den stod i ca. 17300mil, lät rimligt på en -94 med 2 ägare. Inte heller den är bättringslackad. Väldigt rostfri för att vara en E30. Skulle bilar som dessa förpesta detta land? Knappast, vakna!!! Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Glömde lägga till att jag försvarar ablolut INTE vimpelhandlare, varken i DE eller SE eller nåt annat land. De är värsta sorten, tillsammans med sådant folk som dök upp i Insider på TV3. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Ormen: suck...menade inte att just DIN bil är en av de som förpestar marknaden. Den tillhör säkert kategorin som har ägts av 'läkare född 1904'. BMW convertible...watch the stars in style! |
|
|
Utan att vara någon importexpert så tycker jag mig ändå kunna skönja ett ganska klart mönster bland de bilar som avslöjats som skruvade i Sverige. * Bilarna är intagna enbart för att säljas direkt efter de kommit till Sverige * Säljaren undviker att skylta med sitt namn, ibland används "BMW" som namn, ibland något svenskklingade som inte alls är den som svarar i telefonen när man ringer. * Bilarna är väsentligt billigare än motsvarande svensksålda, i vissa fall är de mycket billigare än motsvarande i tyskland också. * "Milkontrollerad på BMW" har en förmåga att dyka upp. Alla som kan något vet att det intyget är värdelöst Dyker detta upp i en annons så ringer det rejäla varningsklockor i huvudet på mig. Helt otroligt att så många handlar bilar som följer detta mönster. Då måste man verkligen sakna all form av kritiskt tänkande. Om bilen kostar mer i tyskland än den gör i Sverige, tror man att säljaren sysslar med välgörenhet då eller när han säljer den billigt i Sverige? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
steaman: Håller med dig absolut, inget tvivel om att det mesta mätar fifflandet sker innan bilen besiktigas i Sverige! Tyvärr börjar det bli allt vanligare med 'svenska' skruvade bilar med! Måtte det komma en lösning på detta mätarfusk!! BMW convertible...watch the stars in style! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.