|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
HEP: Tag 2 st BMW E39 eller E46 årsmodell 2000. Den ena välskött sv-såld, den andra välskött import från mellersta Tyskland. Jämför noga karrossen i korrosionshänseende, inte bara de som syns direkt, utan även underrede, inne i balkar, bromsrör, chassiedetaljer etc. Skillnaden brukar vara gigantiskt, DEN SVENSKA VINTERN DÖDAR ALLA BILAR! Den som påstår ngt annat kallar ju utan vidare mindre vetande! Av den anledning föredrar jag klart importbilar, framför sv-sålt! BMW CS #5139 |
|
|
Det är skrämmande hur förblindade folk kan bli av sin importskräck. Som jag ser det, är det tämligen meningslöst att argumentera mot dessa individer, de varken kan eller vill se fördelarna. Låt de istället fortsätta begränsa sitt utbud när de letar nytt och betala ett högre pris för en bil med lägre utrustningsnivå som har utsatts för vårt kalla klimat under hela sin livstid, med allt vad det innebär i form av rost, kallstarter med mera. ___ 750-bloggen: Länk |
|
|
HEP; Om jag gissar att du gillar att retas har jag 100% rätt då?=) Du är en rolig lirare. Stephan |
|
|
Jag kan bara instämma... Svensksålda bilar är av erfarenhet sämre skötta, det snålas på ALLT, ingenting får kosta någonting. Billigast möjliga olja och reservdelar samt högst en automattvätt i månaden... De tyska bilar jag köpt har både sett och fungerat bättre, då talar vi om 15 år gamla e30. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
En importerad bil med bra historik rockar. =) Minns en gång när jag lämnade in en av mina bilar på verkstad för byte av avgassystem. När jag hämtade bilen så var mekanikern alldeles lyrisk hur lätt det gått och berömde importerade bilar. Han älskade att skruva med dessa. /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
|
Att sv-sålt skulle klinga positivt kan ju bero på att minst 85% av alla bilköpare är lika okunniga som HEP Personligen köper jag inte nån sv-såld BMW äldre än 3 år överhuvudtaget BMW CS #5139 |
|
|
Nu måste även jag kommentera detta med min solklara uppfattning att importbilar oftast är att föredra framför svensksålda. Jag grundar min uppfattning dels på att jag ägt ett stort antal bilar i mitt liv och dels på att jag under ett par år bodde och arbetade i södra Tyskland. Ägnade vid den tiden ett antal helger åt att åka runt och studera salubilar som då samt i den regionen inte självklart var billigare än i Sverige. Ett stort antal bilar i trakten kring Karlsruhe och Baden-Baden var tvärtom betydligt dyrare än hemma i Sverige. Dock i fantastiska skick! Som en slutkommentar till HEP:s påstående om att finansiell styrka skulle påverka valet av urspungsland på entusiastbilarna så kör jag till vardags en svensksåld -06:a som för övrigt snart säkert ser sorglig ut både på ovan- och undersidan. I det fallet är det skönt att den svensksålda bilen är en tjänstebil som snart byts ut mot en skinande blank ny! Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
|
HEP: Underbart att det finns någon som verkar ha förstått skillnaden mellan ett import vrak och en sv.såld bil! Det är bevisligen ingen större mening med att försöka förklara för alla import gurus på forumet vad fördelarna är med sv sålda bilar! Låt dem i stället köra runt med sina omlackerade sönderskruvade kärror...så länge jag slipper! I grund och botten är det en pengafråga! Har man stålar handlar man sv sålt, så enkelt är det! Se det positivt HEP. ju fler importer de släpar hit, desto högre status och värde får våra sv sålda;)! BMW convertible...watch the stars in style! |
|
|
Seven: Inte nog med att du och HEP delar bilmodell, uttryckssätt och åsikter, ni verkar också båda ha en IP-adress som börjar på 31.5.33. Tvillingsjälar? Mvh Mikael |
|
|
mikael: Det kan bero på att jag nyligen sålt min 325 cab (annonserad på blocket och autopower) och köpt min brors 330 cab (även den Imola röd) då han har köpt en ny 335a (som jag redan har skrivit i en annan tråd). IP nummer kan bero på att jag sitter vid brorsans dator i skrivande stund, vad tror du? Tvillingsjälar? Nej, men bröder;) BMW convertible...watch the stars in style! |
|
|
Seven_: Det är upp till var och en om man vill leva med eller utan skygglappar... Tror att merparten här förstår skillnaden mellan ett importvrak (ett ord) och en svensksåld i bra skick. Sen att alla importer inte är vrak och att det finns svensksålda bilar i mindre bra skick kanske du har missat? Du bor ju Malmö så det är ju bara att ta en tur ut till Förenade Bil och glida runt en stund i hallen och kolla skicket på deras utbud av begagnat. Finns ju alltid någon bil som är riktigt fräsch men generellt så är skicket på bilarna klart lägre en det jag sett hos tyska BMW-handlare. När det gäller hitsläpade importlik så har du nog missuppfattat effekterna av detta. Dessa drar tyvärr (för säljare) ner prisbilden för samtliga bilar oavsett om dom är svensksålda, ärliga importer eller andra lik... Att köpa svensksåld bil eller att köpa en Tyskland har väl knappast med hur mycket pengar man har? Är ju dessutom enklare för de med dåligt med pengar att köpa en svensksåld då det finns fler finansieringsmöjligheter jämfört med att köpa en bil i Tyskland. ___ //Ulf |
|
| Jag som startade tråden har aldrig köpt en importbil. Det var en kompis som tog upp detta och det lät bra... | |
|
Seven; Brorsan har aldrig tagit upp detta med dig tidigare, bekräftar min gissning=) Stephan |
|
|
Bra J.L. Mycket vettigt skrivet. Vi som mekar vi ser skillnad, det gör även besiktningsmän mm.. Seven: du måste vara en av de mest fördomsfulla och okunniga i detta forum (ursäkta, jag kunde inte bara hålla mig). Men tur att det finns din variant också, du vet dock inte vad du hade fått för dina "merpengar" i tyskland t.ex. men har man pengar = bara ös ut de. Du tar nog rekordet för 2007 än så länge Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Att vilken ekonomi man har skulle avgöra vilket bilval och var man köper bilen :) Ja gisses.Är ju enbart en prioiteringsfråga i livet, att äga en bil är ju knappast nån ekonomisk hit rent av korkat egentligen. Dessutom så tror jag att alla som skulle har råd att köpa en M5a inte gör det ändå som exempel trots att det är en drömbil för många. Men det finns så många andra saker i livet att prioitera än en bil, trots att man hör till de biltokigas skara. ///MVH Hasso Länk |
|
Denna frågeställning kommer upp från och till, jag har en del av min släkt i norra tyskland. Där saltas det, har legat bakom saltbilen på autobahn vid flera tillfällen. Klimatet i norra tyskland och skåne är fullt jämförbart och min uppfattning är att de saltas i princip i samma utsträckning i hamburg trakten som i skåne. Det konstateras ovan att svensksålda bilar är illa skötta, Tryggve skriver: Svensksålda bilar är av erfarenhet sämre skötta, det snålas på ALLT, ingenting får kosta någonting. Billigast möjliga olja och reservdelar samt högst en automattvätt i månaden... Detta är alltså vi på detta forumet de pratas om, så tolkar jag det iaf. Alla med svensksålda bilar snålar något grymt med dom. Nu är jag iof halvtysk men folk som följt mitt dagboks skrivande vet att jag inte snålar någonstans med mina bilar. Snarare tvärtom. Jag har ägt 3 svensksålda Bmw bilar och ingen av dom har varit problemfria bilar. Just pga att ingen bil är det. Ett FAKTUM är också att en svensksåld bil betingar ett högre värde än mosvarande importerad bil. En person som nekar till detta fenomen bör konstatera att hans/hennes verklighetsföranking verkligen är förankrad. Ett annat FAKTUM är att en svensksåld bil bemöts på ett annat sätt ur goodwill synvinkel än en importerad hos de svenska återförsäljarna. Det 3:e faktumet är att de finns återförsäljare som trotts att de inte skriver det rakt ut ganska ogärna byter in en importbil. Historiken är en 4:e faktor som hur man än vänder och vrider på det är enklare att följa upp än på en importbil. Man förlitar sig uteslutande på att bilen varit inne på en garantirep i tyskland för att få mätarställningen verifierad. Nu blir iregel en Bmw bil garantireparerad då kvaliten om du frågar mig inte möter den förväntade. Ovanstående får mig personligen att välja svensksålt före importerat. Med detta säger jag INTE att ja inte kommer köpa en importbil framöver, absolut inte. Men priset mot motsvarande svensksåld bil kommer att vara reducerat innan jag slår till. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| tragisk att så många föredrar Import ! är det nån av er som har hållt på med det nån gån ? jag känner väldigt många som gör det nämnligen och kan säga att 95% av alla import har tillbaka dragna mätare annars tjänar de inte så mycket på affären och att skicket är bättre bror nog på att de flesta åker längre sträckor där nere bra eller dålig med import får var och en välja men jag personligen förstår inte poängen med import har ägt en 316 som va importerad och ALDRIG mer. det blir fler och fler seriösa bil firmor som inte ens tar emot en Import bil så jag förstår verkligen inte fördelen med import förutom att det är billigare vid inköp | |
|
Det är stor skillnad på en bil som importerats från OLE M och en bil som importerats via en aukt. BMW handlare. ___ 750-bloggen: Länk |
|
|
Även jag, min mekaniker samt de besiktningsmän etc. som kikat närmre på mina bilar har förvånats över hur fräscha dessa är undertill. Vi har alla dragit slutsatsen att det beror på att det är just importbilar från södra eller mellersta Tyskland. Jag slås ofta av hur fräscha och välvårdade många bilar är i Tyskland. Fenomenet beskrivs väldigt väl här (sista delen under ”Dag 2”): Länk. Maxad: Vi får hoppas att du är mer ärlig än alla dom du känner som skruvar bilar! Ja, mätarfiffel förekommer vid import. Nej, import innebär inte automatiskt att det fifflas. Snälla, se skillnaden. Skulle 95% av alla privatimporterade bilar också vara mätarskruvade? Det vore EXTREMT intressant att få veta hur denna siffra uppkommit. Nå? Vidare skriver du: "...jag förstår verkligen inte fördelen med import...". Då rekommenderar jag att du läser föregående inlägg i tråden. Där radas nämligen många av fördelarna upp. |
|
|
kan detta vara nåt? Länk *håll till höger, eller gasa* Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.