|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Man saltar inte i Tyskland vad jag förstår och det är varmare som leder till färre kallstarter samt att det nog är mycket långkörning på autobahn... Eller? | |
| Plus att tyskarna har som söndagsnöje att sköta om sin bil med tvätt. Mycket mer än vad svenskar gör. Aldrig mer svensksålt för min del. | |
|
Tyskarna sköter generellt sett sina bilar bättre än svenskar. Däremot så stämmer det inte att man inte saltar i Tyskland. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Angående saltets vara eller inte vara i Tyskland vet jag ingenting, men jag är av den uppfattningen att det i så fall finns olika grader i helvetet. Varenda bil som undertecknad och bekantskapskretsen släpar hem från Tyskland, norr eller söder verkar inte spela någon roll, ser ut som nya under. Efter en vinter i saltets förlovade land börjar gråheten sprida ut sig och bultar och muttrar bli svårlossade. Angående den ursprungliga frågeställningen är den väl riktig. Den ymniga fulimporten gör att importbilar får dåligt rykte. Med all rätt. Det vräks in sådana bilar och de få som importeras seriöst försvinner i mängden och det kan vara svårt för lekmannen att identifiera vad som är vad. Dessutom är det dom fulimporterade bilarna som cirkulerar på annonsmarknaderna hela tiden vilket gör saken än skevare. "Full dokumentation" brukar betyda en overifierad servicebok och svenska besiktningspapper, för att inte tala om den förrädiska "milgarantin" från BMW som vilken fulimportör som helst skyltar med. Inte för att svensksålda bilar inte mätarskruvas, men det görs knappast särskilt många lika brutala skruvningar som vid fulimport. För att generalisera en smula så uppfattar jag det uppdämda reparationsbehovet på bilar till salu klart mindre i Tyskland. Man hittar ofta bilar i Tyskland som är servade relativt nyligen och där bromsskivor och däck bytts samtidigt. Inte uppfattar jag det som särskilt vanligt att en bil till salu i Sverige nyligen är påkostad vad gäller rent underhåll. Alltid är det något som måste göras. Mvh /Janne |
|
|
Den enda anledninge att en tysk bil skulle vara mer värd är just för att den som säger detta äger en sådan. Den enda anlednigen att en svensk bil skulle vara mer värd är just för den som säger detta ägen en sådan. Frågan är om du som bilspekulant skulle betala extra för att bilen du är intresserad av är en tyskimport? Mvh Kristian |
|
|
Betala extra för import vet jag inte, men jag skulle aldrig överhuvudtaget köpa en svensksåld BMW mer än 3 år gammal. Precis som tidigare talare nämner syns slitaget mer, ofta "snålservat", slitdelar som inte bytts mm. mm samt ROST, ROST och åter ROST. Vet mkt väl att vägar saltas i Ty med, men mycket mer sparsamt, och skillnad är ofta som natt och dag i korrosionshänseende om man jämför en sv-såld BMW med en tysk som har några år på nacken... BMW CS #5139 |
|
|
Tycker de enbart är skrattretande när folk framställer "Sv-såld" som positivt i annonser mm. de får mig oftast bara att hoppa över objektet i fråga... BMW CS #5139 |
|
|
I en värld utan mätarfiffel är det rimligt att anta att direktimporterade bilar pga vad som nämns ovan skulle betinga ett högre pris. Jag skulle hellre köpa en sådan än en svensksåld. Mvh Mikael |
|
|
Den här debatten kommer att pågå i evighet utan att någon kan vinna den. Jag skulle personligen hellre köpa en väldokumenterad tysksåld bil av en märkeshandlare än en svensksåld (just med de villkoren. ALDRIG av wimpel-Günter med kontor i en byggbarack!). Importera själv är kul! Men marknaden värderar svensksålt högre och lär fortsätta göra så även om skillnaderna minskat dramatiskt de senaste åren. |
|
|
En väldokumenterad, välskött och påkostad bil får man mer betalt för och den är trevligare att köra helt enkelt. Däremot är Svensk norm för bilunderhåll per definition och i jämförelse den tyska rent skrattretande. Asken |
|
|
Delar helt Jannes uppfattning. Har själv bara erfarenhet av två importer men det var i båda fallen nästintill nyservat, nya däck samt nya bromsar runt om på den ena. T ex när jag frågade om däcken på 320'n så sa försäljaren att det är 3-4mm kvar med självklart så sätter vi på nya däck innan leverans. Saltas görs det i Tyskland och även tyska bilar drabbas men någon skillnad är det helt klar. Sen om det är mindre salt, annan sorts salt eller någon annan faktor som påverkar vågar jag inte gissa på. ___ //Ulf |
|
|
En stor skillnad i saltning är klimatet. Dels blir det sällan under noll i t.ex. mellersta tyskland. Dels regnar det ofta där nere hela vintern så att det salt dom sridit ut sköljs bort Detta gäller i ännu högre grad belgien där det regnar jämt och väldigt sällan går under nol har köpt flera 10 år gamla bilar som varit spegelblanka undertill och plåtdelarna/bromsoken etc sett bättre ut än på en ett år gammal svensksåld bil Aldrig i livet att jag köper en svensksåld bil av det skälet Speciellt inte efter vad TV3 visade om skruvade svenska bilar |
|
|
Framförallt är det dubbförbud i Tyskland. Saltet i sig gör att det rostar mer både i Sverige och Tyskland. Men det är saltet i kombination med dubbdäcken, som river upp asfalten och ger oss den svarta äckliga sörjan som kryper in överallt på våra bilar vintertid. |
|
|
Intressanta tankar. Håller med de flesta ang. att importerade bilar ofta är finare i skicket speciellt om de är typ 5 år eller äldre år. Har själv ägt två importerade E36:or i toppskick. Men nuvarande 330:n är Sv-såld och det känns tryggt mtp. miltal osv. även om Sv-såld inte va något krav jag hade vid köpet. Och med hänsyn till de som nämnts här ovan så verkar det till 99% vara saltandet som skulle sänka en sv-såld bil. Så en Sv-såld bil som varit avställd på vinterhalvåret och som inte ”vet vad salt är” måste vara den perfekta bilen att köpa…eller? Tycker att tankarna och uttalanden runt importerade bilar i allmänhet är hysterisk och delvis omotiverad. Det är låååångt ifrån alla importerade bilar som är skruvade och skumma, men ändå så dras de alla över ett streck av de flesta okunniga lekmän och svenska bilhandlare. Min slutsats: En importerad bil kommer aldrig att få den ”höga status” som en Sv-såld bil har, just mtp. alla skräckhistorier som cirkulerar. Mvh Jimmy |
|
|
Jag bryr mig inte om bilen är Tysk eller Svensksåld. Skicket avgör. Det finns lik att hitta i såväl Tyskland som i Sverige. Dock så är det ju enklare att kolla upp mätarfiffel på en Svensksåld bil. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
J.Dredd: Helt riktigt, min åsikt precis! Skicket styr om bilen har riktig dokument i övrigt. Mvh Jimmy |
|
| Önskar alla vore så klarsynta som ni här på forumet ! :-) | |
HEP |
Skrattretande ! Sv-såld bil har betydligt högre status, känsla och säkrare historik jag betalar gladeligen 15% mer för en sv-såld bil är allergisk mot alla importer som "ägts av man född -34" eller " körd av Dr Professor Schenider" eller "köpt på porsche center" (visar sig vara i Hamburg !). Verkligen patetiskt hur folk försöker "minska skadan" av att det är importer när de försöker säljer dem. Om inte sv-sålda bilar vore bättre/hade högre status varför är då priserna högre ??? Den fria marknaden kan INGEN (inte ens importredaktörer på forumet) argumentera emot det bara är så. Det måste finnas fler på forumet med samma åsikt !? Sv-sålt äger !! |
| Äh, skick, utrustning och historik avgör! Strunt samma om bilen rullat i sverige eller tyskland sina första mil. Och man får vad man betalar för, för visst är det ju så att alla vill göra klippet och inte ser / vill se alla varningssignaler för ett skruvat lik vilket öppnar marknaden för oseriösa aktörer. Det finns ingen gratis lunch. | |
|
Sen betyder ju inte ett högre pris att bilen med automatik är bättre. Om det anses som statushöjande att köra svensksålt har jag ingen aning om. Håller helt med bmwlundqvist att det är skick, utrustning och historik som avgör och för egen del så har dessa krav gjort att 5 av mina 6 senaste bilar har varit importer. ___ //Ulf |
|
|
HEP det står dig naturligtvis fritt att göra så och jag hoppas att du är lika generös mot andras åsikter i denna fråga. Att priset på privatimporterade bilar är lägre än svensksålda bilar är oomtvistat. Det som separerar kombattanterna är om det är befogat. Jag har själv hämtat två bilar från Tyskland och har extremt goda erfarenheter av mötet med tyska BMW-handlare och skicket på deras bilar. Ta dig en titt själv nästa gång du är i Tyskland. Mvh Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.