AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.321

Mitt tips för att impregnera cabben utan få vätskan på lacken

Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Som diskuterats tidigare är det lite trixande för att undvika att få onödigt mycket vätska på lacken vid impregneringen. Självklart är rinnande vatten en förutsättning för att skölja bort överskotts-medel. Här kommer mitt tips hur jag denna gång fick minimalt med spill överhuvudtaget:
Har precis avslutat höstrutinen med den sedvanliga cab-impregneringen. BMWs impregneringsvätska som jag använder skall undvikas att få på lacken där den kan fläcka om den torkar.
Det förstår alla som testat att det är i praktiken omöjligt att impregnera ett tak på en bil utan att spilla på lacken. Dom tidigare åren har jag använt svamp, enligt flaskinstruktionen, som hjälpmedel för att fördela vätskan och mätta tyget.

Den här gången gjorde jag som alltid, tog 1/3 vätska och motsvarande mängd vatten och blandade. Den koncentrerade vätskan på 250 ml räcker precis till tre impregneringsomgångar till Z3. Så nu har jag 2/3 kvar, en till i vår och en till följande höst.
Men istället för att använda hink och svamp för att fördelavätskan så hällde jag blandningen i en 1,5L PET-flaska och borrade ett litet hål i skruvkorken.
På detta sätt kunde jag med stor kontroll fördela vätskan över tygtaket och se till att det blev mättat, utan att det skvätte och rann där jag inte ville. Dom få ställen där det ändå "rann över" sköljde jag direkt bort med vattenslangen som ständigt fanns till hands.
Jag tyckte detta var avsevärt enklare än svamp-metoden, dessutom var det lättare att se till att min blandade mängd vätska räckte till hela taket på lämpligt sätt.
Mats
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Verkar vara en bra metod, tänkte göra detta inför avställningen nu i höst. En annan fråga, hur ofta bör man göra denna behandling?

Min bil används endast på sommaren och utsätts alltså inte för särskilt mycket vare sig väta eller solsken, då den alltid står i garage då den inte används.

Mats
BMW CS #5847
ze
76
zetterberg
318ik -87 e30
320i sedan -85 e30
325i cab -89 e30 m50
330i Touring -01 e46
Jag har precis köpt en 325 cab (e30), och har ingen aning om hur man behandlar "sufletten".. Har samma fråga som "t80196", hur ofta bör detta göras? Sufletten på min bil är ny för i år sa förre ägaren..

//Zetterberg

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.