AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.601

Vad kan hända om man varvar för mycket, för ofta?

Visa användare
126
Alucinor
Subaru Forester 2,5XT -06
Sen jag bytte kattarna på min 740, så har bilen blivit så jädrans mycket roligare att köra. Tidigare när kattarna var slut så ville den inte varva mer än till ca 5000rpm sen "stannade" den där om man inte släppte på gasen så att lådan växlade upp ett steg. Nu har man pedalen i botten och den varvar upp som en tok till nästan 6000rpm, dvs en liten bit in på rödmarkerat, där lådan laddar in nästan växel. Har kört en del gånger med fullt gaspådrag och låtit vxl-lådan få "sköta sitt" (dvs växla först när nålen kommit in en bit på rödmarkerat), då det är sån otroligt skön känsla när 2 ton bil slungas iväg sådär kvickt. Men nu har jag börjat fundera på om det egentligen är så värst hälsosamt för motorn att vandra in en liten bit på rödmarkerat nån gång ibland? Vad säger ni? Mer slitage än "normal" körning är väl givet, men kan det bli större risk att tex ventilkåpspackningar m.m går sönder?
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det finns ju övervarvningsspär så du kan inte spränga motor men den kan bil gammal o sliten lite tidigare om du trycker platan i mattan på varenda korsning.
Den är byggd för att hålla men man vet aldrig...

BMW - Beroende Med Wilja!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Nångång då och då är ju helt okey men kör man "hårt" oftare ställer det högre krav på att oljan i motorn ska vara av god kvalitet samt fräsch.

Givetvis ska man vänta innan man drar på, tills oljan blir varm osv. Men som sagt, kör man på höga varv ställer det högra krav på att allting i motorn står rätt till. Du sliter ju mer på grejerna men det tål bilen nog om du gasar med förnuftet.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Dessutom har du ju automat som växlar innan det blir försent, om du hade haft manuell så vore risken större för att skada motorn, men då har man ju övervarvningsskydd men automat växlar vid "rätt" tidpunkt.
Visa användare
126
Alucinor
Allright.... Skönt. Då behöver jag inte gå och oroa mig i onödan att något olyckligt kommer att inträffa. Tack för svaren!
Svaret på en sådan här fråga kan inte bli annat än godtyckligt men så ser jag det. Du bör olja av högsta kvalitet innan du ger dig på varvningsorgier. Växellådan och drivlinan lär ta mera stryk än motorn av sådan behandling. Men det som tar allra mest skada är din bränslekonomi. ;) Jag skulle personligen undvika att dagligen tokvarva med en automatväxlad tvåtons slagskepp med tio år på nacken. Det finns för mycket dyrt som kan packa ihop där... Risken föreligger att kärran liksom tuggar i sig din semesterkassa och spottar ut plånbokslädret när du har passerat 6500rpm. ;)
Visa användare
126
Alucinor
Haha! Ja, men tokvarvar dagligen gör jag inte. SÅ oförnuftig är jag inte. Semesterkassan? Den har fått byta namn till E38-kassan! Kommer hela tiden på saker att köpa till bilen... Men att renovera motorn pga "varvningsorgier" är ju en utgift jag gärna undviker!
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag fullgasväxlar ofta med min E38/M62 och har gjort så i de 5 år jag haft den nu.

Skall iofs byta gummibussningarna i bakre hjälpramen då jag tror de är lite slappa då den käns lite märklig under fullt pådrag nu men annars ingen fara.

Soppaförbrukningen ligger nånstands runt 1.4 till 2.1 om jag inte fiskör så visst surplar den i sig lite.

Jag byter en skvätt växellådsolja vid varje service och åker på Castrol SLX 0W30 i motorn.

I synnerhet med de senaste programvarorna i motor och låda känns det inte som det är något fel med att hålla plattan i golvet. Växlingarna vid full gas är fasta och distinkta utan att vara hårda eller ryckiga.

Så gasa på du! :)

Mvh Björn
Gasa på bara, nåt roligt skall du väl ha med bilen. Men vill du undvika slitage. Vänta tills motoroljetempen passerat 50 grader. Kall motor och höga varv är ingen lyckad kombination.Den lilla bit och stund som varvräknarnålen är på rött är inget att ligga sömnlös för./ Den gasglade.
Visa användare
126
Alucinor
Tack för alla lugnande svar... Somnar lite lättare på nätterna nu! :-)

balmgren: 1.4-2.1 l/milen? Fy satan! Jag tyckte mina 1.3 l/milen var mycket. Kanske kör ganska snålt, trots allt! ;-) Men har din 740 -97 M62 hållt, lär väl min 740 -97 M62 också göra det.

Toomas: Ja, jag är aldrig över typ 3000rpm innan motorn nått arb.temp (kylvätsketemp-mätarn). När når oljan arb.temp?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Oljan når sin arbetstemp (70-90 grader) ungefär en kvart efter kylvätskan är varm.

Tumregel: Vänta en kvart efter tempmätaren står rakt upp innan glädjemätaren passerar 3000 varv/min.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Visa användare
126
Alucinor
Okej, då vet jag!

Tryggve: Off topic, men äger du 9st BMW, varav en M3 (Cab dessutom) och två Alpina??? Du är min idol i så fall!
320-325
hmm en kvart då lär man ju aldrig kunna dra på nångång om man inte bor upp i norrland och har 8mil till affären. jag väntar i 5min efter kylvätskan har nått fullt. då kam man fundrera på omkörning.

V12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.