AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.160

Nybliven BMW ägare med lite funderingar...

Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Tjena!!

Köppte min förtsta BMW förra helgen. Blev en 323i -96. Allt är super förutom två saker som jag behöver lite hjälp med.

1. Tomgången ligger och svajar mellan 400 och 700 och ibland går den ner så lågt att ljusen börjar blinka. Men om man slår på AC,n så går den upp och lägger sig på 700, jämt och fint. Why?!

Han jag köppte den av sa att han ställt ner den så lågt för han ville ha det så och visade mig en skruv jag kunde justera det med.. Men det visade sig ju bara vara för att spänna gasvajern... Visst den går upp i varv men ibland sticker den iväg och rusar upp. Så nää..

2. Har ett tjutande ljud i motorn. Det är inte ifrån fläkten som många skriver om.. utan verkar komma ifrån generatorn. Kan dessa två fel hänga ihop? Om generatorn tjuter och kanske inte ger tillräckligt ström, blir då tomgånen kass? Vart i Jönköpings området kan man isåfall renovera en generator?

Annars funkar den super och jag älskar den! =)
Hej VoidMain,

Har inga direkta svar, men kolla in søkfunktionen: Länk.

Mvh
Stephan
ch
164
chris76
328 T-97
tomgången e så på min oxå, men den justeras i databoxen så det e nog inget o göra åt..........
det e inte gen.remmen som e dålig?

Länk

Visa användare
118
Ive
BMW 520dAT -10 Lifestyle
Hej,

Jag skulle börjat att kolla med tomgångsmotorn, efter det luftmassemätaren i din första fråga.

I andra givetvis remen, efter det lageren i generatorn och svänghjulet.

Hoppas det löser sig.

Mvh Ive
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Tackar för det! LMM är nog en het kandidat till det där.. Remmen däremot verkar helt ok.. Så det är nog lager i generatorn som e slut.

Men idag hände ju en grej till.. haha.. det är alltid något med bilar. Körde med 5 pers i bilen och hamnade på gropig väg där stötdämparna bak gick i botten vid ett tillfälle.

Efter det så klonkar det från höger bak när man kör över ojämnheter och bilen skuttar åt höger och vänster.. Men jag tror det är lika bra jag lämnar in skiten till verkstad som kollar upp allt.. Sen blire bara å hosta upp $.. suck.
ch
164
chris76
328 T-97
klonket e nog garanterat övre stötdämparlagret eller yttre länkarmsbussningen.......jag har bytt båda på min

Länk

xcOOb
tomgångs problemet kan vara som du säger att den får för lite ström, att genartorn är lite dålig eller batteriet, hade exakt det där problemet på min dodge pickis då bytte jag batt och allt blev bra.. bilen går upp i varv för att hålla igång acn då kanske laddningen går upp lite så kan ju vara ett tips att kolla så laddningen är ok..

Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Hej!

Lämnade in bilen på verkstad som kollade upp allt!
Tomgången berodde på dels en vakum grejemoj som inte var tät och dels en temp mätare för insugsluften som trodde luften in var 128 grader varm!
De bytte och den blev lungn och fin igen =)

Det tjutande ljudet var faktiskt servon som var paj i lagerna. Så det blev en beg servo och vips så var det tyst och fint igen. Klonkandet var bara någon bustning där bak.. ja jag är inte så tekniskt haj på det där hehe..

Nu går bilen som en klocka utan minsta missljud! Men det gick lös på 10 papp!!! Fast då fick jag nya bromsar bak och de bytte en trasig sensor till beläggen och fixade handbromsen..

Blev ju tyvärr lite lång väntan på denna uppföljning men men..

Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Rätt skönt när man får allt att funka som det ska,,, men så jäkla trist när det ska kosta massa pengar. Och 10´000kr var ju rätt så mycket. Men det kostar ju att ligga på topp ;O)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.