AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.779

kylarmätare går mot rött?

Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
hejsan! idag när jag var ute och åkte med min bmw e36 -93 gick kylarmätaren i bilen mot rött. kanske åkte i 10 min bara. stängde av bilen direkt. den hann aldrig börja koka. vad tror ni är fel? pumpen? eller termostaten? hur kontrollerar jag detta?

mycket tacksam för svar

//Tomas
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
felet uppstod första gången när jag raceade lite. då gick det upp mot rött och stängde av bilen nästan direkt. det jag skrev överst är alltså andra gången jag testade bilen för att se om felet uppkom igen och stängde då av den innan den började koka.
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
ingen som vet? den nedre slangen som går ur kylaren blir föresten inte varm.. det är bara dom två "övre" slangarna som går ifrån kylarn som blir varma.
BMWDansken
Vattenpumpen är kass.
Pumphjulet har nog släppt från axeln. Byt vattenpump samt termostathus om inte det är gjort.
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
nej det är inte gjort. men bilen har bara gått 13 000 mil. borde det inte räcka med att byta termostat? i och med att den nedre slangen inte blir varm så öppnar väll inte den som den ska? svårt att byta själv?
Pumpen kan mycket väl ge upp vid 13000mil, rätt så vanligt men det kan vara annat också förståss. Vad du än gör så åk inte runt så där. Kolla mek-tipsen på AP.
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
japp har kollat lite.. vart sitter termostaten på e36? går det att förklara på nått vis-
Kolla vattenpumpen i första hand.
Fel i termostater är i 99 fall av 100 att de öppnar lite för tidigt och stänger aldrig helt, motorn kommer inte upp i arbetstemp eller tar väldigt lång tid på sig osv.
Eftersom du har dålig cirkulation i kylaren (kall undre slang) så tyder det på dålig pump. Självklart byter du termostat samtidigt när du ändå skruvar, det rör sig inte om någon större extrakostnad.

FP
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
får väll försöka ge mig på och byta. det konstiga är det var tomt i expansionskärlet från början och då fyllde jag givetvis på. sen åkte jag kanske i 5 dagar fram och tillbaka till jobbet utan problem, och hade värme i bilen. men den gången jag raceade lite då stack den upp mot rött. hur kan felet uppkomma just när man gasar lite extra? luft borde det ju inte vara eftersom jag kunde köra dom där 5dagarna utan problem eller kom jag till en luftficka när jag gasade?

det tråkiga med helger är att det inte finns nånstans att få tag i delar.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Som någon nämnde så tror jag också på fel i termostat.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Kolla på mekonomen, dem har öppet idag, dock stänger dem tidigt. Vad gäller termostaten så ska det vara en Wahler termostat. Det är vad som du får om du handlar på BMW, mekonomen har identisk. Kostar 250 kr, billigare än BMW.

Även vattenpumpen kan du köpa på mekonomen, kostar 590:- och den håller hög kvalitet.

Jag tror även på att vattenpumpen är kass om inte något annat men börja i den änden och byt ut packningar och ha gärna lite flytande packning som extra skydd vid termostathuset, kan börja läcka annars. I samma veva kan du ju byta fläktremmen, kostar nån hundring så har du det bytt också. Lufta ur bilen ordentligt efter ingreppet. Jag tror inte det är fel på termostaten, men den byter du givetvis också när du ändå håller på, precis som folke sa.

Jag har bytt vattenpump och termostat på mina 2 325:or som jag tidigare ägt samt på 323:an jag kör idag. På 323:an var termostaten paj, tempen låg för lågt, men bytte v-pump i förebyggande syfte. Detta fel är väldigt frekvent.
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
vattenpump till min 328 kosta 700, termostet 250 och termostathus 140. (mekonomen)

det borde väl röra sig runt de priserna för dig också.
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
jag köpte termostat på autoexperten och fick märket behr.. hoppas det är ett bra märke. eftersom jag befarar det värsta att toppen har gått så funderar jag på om ni vet var man kan få tag på nya eller beg. toppar? ska lämna in bilen för kemisk analys på tis o se om toppen gått eller ej. håll tummarna för mig att det klarat sig :)

//Tomas
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
håller både tummar och tår korsade : )
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
hej igen. nu har jag lämnat in bilen för ett blocktest och toppen hade klarat sig. Gammla pumpen är bortmonterad och den var sprucken. Nu sitter en ny pump på plats men när jag skulle byta termostat så saknades en packning så nu måste jag vänta ännu 1 dag innan det blir klart.

/Tomas
SpineKracker
Min hade en tendens att gärna gå över mitten, inte upp i rött men mittimellan. Jag bytte termostat och det gjorde susen. Bara en parentes.. =)

Jag valde inte E30, E30 valde mig.
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
nu är ny pump och ny termostat på plats och nu funkar bilen som den ska igen. //Tomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.