AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
664

Något man ska se upp med vid köp av 520i (e28)

Hejsan! :)

Har läst endel på ert forum tidigare, och kör faktiskt en saab. Men den tänkte jag faktiskt ställa av nu i vinter och ha något roligare att köra i halkan (läs bakhjulsdrivet) :)

En arbetskamrat sa då att hon skulle göra sig av med sin bmw, en 520i från 87.. Den ska vara besiktigad till i början av nästa sommar, och då jag skulle få den för en rätt låg peng så är den riktigt intressant.

Enligt henne så drog den rätt mkt soppa, men vad jag sett på modelluppgifterna här så ligger dom runt litern per mil. Och det är ungefär vad hon uppgett.

Sen undrar jag om man kan få lite mer sprutt i den. Antar att det sällan lönar sig att bygga om motorn allt för mkt då den bara har 125hk i grunden. Men går det att stoppa dit en motor från, säg 528 eller något annat spännande?

Hoppas ni har överseende med mina små frågor :)

Mvh
David Frost
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Läs begagnatguiden för E28, den hittar du i menyn till vänster.

___
Bilbloggen: Länk
Tackar för svaret Mugge. Där fanns ju lite bra saker att tänka på.

Hur är dessa bilar att köra då? Går det göra något åt effekten utan att skada ekonomin allt för mkt? :)
Stekaren
www.e28.se där finner du en hel köpguide samt ett bra forum om E28
Miper335
Hade en 87:a 520 med 323 motor och det var nog den roligaste bilen som jag har haft.

Bilen hade kvar 520 lådan om nu det har någon betydelse för bränsleekonomin men bilen gick minst sagt som ett as och det var omöjligt att få i den mer än litern..( som vanligt med gamla bilar så vet man inte om den var orginal.)

En orginal 520 är inte törstig...skulle tippa runt 0.9 blandad.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
En lokal E28-tok berättade att det blir lite bättre fart genom att byta LMM och en del på insuget (precis där gummiröret från LMM ansluter) som tydligen stryper motorn. Delarna tas från en annan BMW kommer dock ej ihåg från vilka bilar det passar. Detta gäller de senare M20B20 motorer med Motronic.

Regga dig på e28.se och ställ samma fråga där så lär du få ett bättre svar än min förklaring (han finns på det forumet)

/ Fredrik R
tack för alla svar, dessvärre har jag inte hunnit få se bilen än då tjejjen som ska sälja den var hemma med sin sjuka son idag. Hur mycket pyssel är det att stoppa i en 323-motor?

Det är den med ~143hk va?

Bränsleekonomin får man nog bara svälja :) Att ha kul bakom ratten och tro att bilen ska dra som en modern japps är ju bara att ge upp, hehe.

Återkommer när jag fått se bilen

Mvh
David
Stoppa i en 325 motor ist...Från en E-30.

Billy / Kattmannen
Hej igen, nu har jag tittat på bilen.

Köpeskillingen är ju som sagt rätt liten, så man kan ju inte begära så mkt.
Det var iaf en 520IK.

Utvändigt var det inte så mkt rost faktiskt. Enda rosthålen jag såg var vid kofångarens fästpunkter vid högra framskärmen och några pyttesmå längst ner i de främre hjulhusen.

Dock så var tomgången på låg tror jag. Låg på cirkus 500 rpm, och gick rätt hackigt. (Kanske jag som var väldigt ovän med kopplingen) :)

Sedan så tog bromsarna horribelt dåligt när man rullade på tomgången på parkeringen och skulle bromsa. I fart tog dem normalt vad jag kunde känna..

Tankar & Ideér mottages tacksamt :)

Mvh
David
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.