AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.368

Silentblock - få bort bulten

st
75
stjärnan
118d -08
Alpinvit 5-d
Hej allihop

Fick för mig att äntligen ta itu med silentblocken på min e28. Väl påläst började jag plocka ner grejerna men när jag skulle få bort bulten som håller alltihop var det HELT J*VLA OMÖJLIGT! Jag har försökt:
-Banka uppåt på bulten (med mutter på förstås)
-Banka ännu hårdare med ännu större slägga
-Trycka med domkraften så större delen av bilens vikt vilar på bulten
-Mörbulta med luftdriven mejselhammare

Snälla, finns det något knep? Om det enda sättet är att banka upp bulten, kan någon förklara varför man gjort en så hopplös konstruktion?
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Värma.
st
75
stjärnan
118d -08
Alpinvit 5-d
Värma var då någonstans? Under baksätet?

Tack för tipset
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Värma funkar inte. prova att köra rostlösning och sen kör med mejselhammare. Dom ska släppa då
st
75
stjärnan
118d -08
Alpinvit 5-d
Jag har dränkt den i rostlösning... Men bara för att vara på den säkra sidan - den SKA väl gå att slå rakt upp när man tagit bort staget? (det som sitter med två skruvar + muttern)
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Det kan vara så att aluminiumbussningen i silenblocket sitter fast på bulten och gör att det inte lossar. Du behöver då värma från undersidan ganska ordentligt.
Hammare duger inte, måste vara åtminstone en slägghammare.
Se till att du har tryckt upp bakvagnsbalken ordentligt när du slår.
Ja, det ska gå att få loss den!
FAF
st
75
stjärnan
118d -08
Alpinvit 5-d
Aluminiumhylsan är sprucken i tre delar, så den sitter inte fast. Hela silentblocket rör sig med lätthet längs bulten. Men det verkar ju som att det bara är att fortsätta att slå. Hårt och brutalt.

Sen kommer den roliga biten med att få ut det gamla silentblocket, men det sparar vi så länge...=)
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Du måste inte få bort bulten. Trodde du redan fått ut busningen nämligen.
Här har du ett mektips Länk
st
75
stjärnan
118d -08
Alpinvit 5-d
Jag har börjat fundera i de banorna själv... Mektipset är jättebra, jag hittade dessutom en amerikansk sida med fler bilder som kanske kan hjälpa fler:

Länk

Imorgon försöker jag dra ut bussningen utan att ta bort bulten. Jag kan nästan sätta en slant på att bulten bara glider ut efteråt...

Tack till alla som tipsar!
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Det gör bulten inte, den sitter fast i splines under baksätet :)
st
75
stjärnan
118d -08
Alpinvit 5-d
Jo tack, jag är medveten om det ;)
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
om du vill ha ur bulten så går det med envist våld :-). Fortsätt nöta med slägghammaren på den så kommer den tillslut.
st
75
stjärnan
118d -08
Alpinvit 5-d
Då var det avklarat på ena sidan! Jag lät bulten sitta kvar hela tiden, även om det hade varit smidigt att få bort den. Så här gjorde jag:

1. Drog ut aluminiumhylsan i mitten med en svetstång. Det gick lätt eftersom den var sprucken
2. Borrade bort så mycket gummi jag kunde
3. Värmde upp alltihop med värmepistol för att få infästningen att expandera.
4. Tröttnade på att fegvärma och tände eld på gummit med gasol.
5. Lät min medhjälpare blåsa neråt med värmepistolen för att få lågorna att inte slå upp i underredsmassan
6. Tog tag med en gigantisk rörtång längst ner på bussningen, där det sticker ut en liten, liten kant.
7. Vred fram och tillbaka, vilket fick bussningen att krypa lite neråt.
8. Eldade mer och vred mer.
9. Sprayade vattendimma med trädgårdsslangen på allt som inte skulle brinna (rekommenderas!)
10. När bussningen stack ut ca 2 cm tog jag tag med en svetstång och ryckte och slet neråt medan medhjälparen slog uppifrån med hammare och mejsel.
10. PLOPP!

Sedan gjorde jag rent med roterande stålborste, smorde in den nya bussningen med ATF-olja och satte den på plats. Den hade legat i frysen. Tryckte in bussningen med en liten garagedomkraft, sista biten fick jag lägga ett rep runt axeln och under domkraften för att inte lyfta bilen (tips från Autopower). Den sista centimetern fick den krypa in själv, jag lämnade domkraften på med fullt tryck och gick därifrån i 10 minuter. Sen satt den!!

Vem vet, jag kanske vågar ta itu med andra sidan snart...

Tack alla som hjälpte till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.