|
|
|
|---|---|
|
Ska ställa av 525:an snart och tänkte ställa den på pallbockar! Hur gör man enklast det? Något speciellt man ska tänka på? 1 eller 2 domkrafter? Kanske ska ta bort Alpina-stötfångaren innan jag gör det? Så den inte slår i marken? Tacksam för tips! Min bil Länk | |
| Med tanke på brandrisken är det en mycket dålig idé att palla upp bilen. | |
|
Hur menar du då? Min bil Länk |
|
|
Om det skulle utbryta en eldsvåda, vill du rädda bilen eller ska den brinna upp? Det kan bli ont om tid att släpa runt på domkraften... Den ska väl helst stå olåst men inlåst. Är du orolig för ovala däck kan du bara flytta runt den varannan månad så är det problemet löst. -Det är bättre att vara glad än att vara ledsen- |
|
|
håller med kaptenen.. tryck i lite mer luft i däcken bara och låt den stå på backen.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Hur blir det med fjädrar och dämpare då om man har den på pallbockar en vinter? Det blir ju ett lite mer ovanligt läge för dem. "Got fuel to burn, got roads to drive" |
|
|
Jo det är nog sant! Bättre o snurra på hjulen då och då! Tack! (Slipper jag köpa pallbockar också! :)) Min bil Länk |
|
|
Förr i tiden skulle bilen stå på bockar,jag själv har aldrig ställt nån av mina på bockar.Men om man väger för och emot så blir det nånting så här. För> fjädrar avlastas,hjullager mår bra,däcken slipper plattor,bilen är jordad,(mindre ohälsosamma strömmar?) Emot>Ytan på dämpare blottas( rost),Bussningar hänger i fel vinklar,bökigt att flytta bilen vid behov. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
Palla upp bilen kan kanske vara idé om man inte kommer att använda bilen på mer än 1 år. Gammelbilar kan vara idé att palla upp, men det är mest för att avlasta gamla fjädrar och hjullager, en modern bil som skall ställas av för vintern behöver inte pallas upp. Som någon skrev ovan, rulla den nån decimeter en gång i månaden så sliper du "fyrkantiga" däck. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Å andra sidan: Står bilen redan uppallad på bockar i garaget e de ju inte lika bökigt att komma under den när man har ett par timmar över för vinterpyssel:-) Har alltid haft mina bilar på bockar under vintrarna - än har inget brunnit upp! Har väl haft tur, kanske.... /Magnus Mitt objekt: Länk |
|
|
e30cabbe: Just det med att komma åt enkelt under bilen är den största anledningen till att jag tänkte ställa bilen på bockar! Men men! Får ta det med domkraften! :) Min bil Länk |
|
|
men, men - du har väl bockar när du ska under??!! __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
VillaRosa: Har inte varit under bilen i mitt eget lilla garage än så vi får se! Men går det bra att ha t.ex vänster bak på en bock utan att ha resten av bilen på bockar?? Min bil Länk |
|
|
trucker: Utveckla gärna: Bilen är jordad, mindre ohälsosamma strömmar.. Intressant teori...) FP |
|
|
Min 850a stod på uppallad i 4 år innan den fann mig. No pain no gain :) Asken |
|
|
e34brilliant: mitt råd är att aldrig vara under bilen med någon kroppsdel utan att den står på bockar eller motsvarande! En domkraft kan faktiskt ge vika (I know!). Och jo, du kan ha den på bara en bock. Fast enklast är väl att hissa upp fram eller bak och sätta en bock på varje sida. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
VillaRosa: Då får jag köpa små bockar annars kommer nog bilen ta i framtill. Eller finns det nåt annat alternativ istället för pallbockar? Min bil Länk |
|
|
525 -92 på pallbockar!? jisses... |
|
| Alternativet är väl att bygga egna..men tycker inte de är värt de jobbet då de finns billiga pallbockar på biltema som håller bra klass. | |
|
bunf: Förklaring? Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.