AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.362

Problem med kylarvätska på en 523 E39

Riktigt skumt... Bilen fungerar helt normalt, värme fungerar, fläkt också... Motor blir inte varm vid normal eller hårdare körning. Men... efter att man parkerat börjar det droppa någonstans ifrån kylsystemet och ett par timmar senare är det en blöt fläck under bilen. Nivån i kylarvätske behållaren går ner någon cm.

Har haft bilen uppe på lift med motor på och nej, det droppar inte en enda droppe någonstans så det verkar att fenomenet uppstår först då systemet börjar kylas ner. Hur enklast hitta var det läcker? Kan det vara någon annat fel än bara läckage i kylsystemet?

Någon som har haft liknande problem kanske? Eller kanske någon som har nåt tips?

Jag bor i Stockholm och är ute efter firma/mekaniker som kan bmw och har humana priser. Något tips? Någon ni kan rekomendera?

Tack på förhand för alla era svar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Gissar på att tätningen i vattenpumpen håller på att ge sig,den påverkas av trycket i systemet och att det läcker i skvallerhålet på undersidan av pumpen men den brukar iofs läcka när du inte har nått tryck i systemet dvs vid start med kall motor och när bilen svalnat av. Men det är väl inget som direkt sägar att det inte kan vara omvänt också.
Vanligt är också sprickor i termostathuset, eftersom trycket i systemet är som högst efter att en en genomvarm motor stängs av så är det då du ska leta läcka inte när motorn går för då är trycket i systemet inte alls högt.
Kan vara en istort sett vad som helst, expansionkärlet är inte ovanligt, slangar mm som läcker vid högt systemtryck.

///MVH Hasso
Länk
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Det kan inte vara kondensvatten då? efter att ACn gått. Kylvätske nivån sjunker ju paralellt med att motorn blir svalare.
Men annars så låter det som att Hassos ideér skulle kunna vara anledningen till läckaget.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är den blöta fläcken mitt under bilen ? dräneringen från AC går ut på var sidan om växelådan så är det nog som ovan säger ,men glykol smakar ju sött så det är ju bara att prova.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag hade samma problem - blöt fläck efter stillastående. Det visade sig att det fanns en liten spricka i övre slangfästet på kylaren. Men man kunde inte se spår av läckage, därför var det svårt att hitta. Jag lyfte bilen flera gånger och gav nästan upp efter att ha bytt termostathuset utan förbättring.
Så om du tar bort slangen och tittar noga med ficklampa kan du nog se om du har samma problem.

Termostathuset har för övrigt problemet att den inbyggda tätningen ofta smälter (!!!) så det kan du också kolla.

//
Länk
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
min läckte under termostathuset när bilen blev kall. kolla under den.
jag fann några droppar på garage golvet på morgonen.
men det var snabbt åtgärdat med byte av densamma och termostat samt byte av va-pumpen som jag tyckte glappade litegrann.

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
japp, det är nog något sånt jag gissat också... tätning på v-pumpen eller termostathuset... ev. nån spricka i plasten här eller där... grejen är bara det att det är så svårt o se var det droppar... för ett tag sedan fick jag byta termostat på bilen, och det gjordes av en mekaniker av den 'speedy' typen... jag tror at han bytte bara termostaten då, utan att byta termostathuset samt att han demonterade även vatten pumpen men såg att den var hel o skruvade den bara tillbaka igen... utan att byta packning... så jag gissar att läckage beror på antigen nån spricka i term-huset eller icke-tätande vattenpumps packning.

Fick höra en teori nyss om att det är möjligt att det är topplocks packning som släppt nånstans så att trycket i kylsystemet ökar onormalt högt o så slår det ut nånstans, där det är som svagast, typ runt termostaten... jag kan lite om bilar, men inte så mycket att kunna påstå att denna teorin är rent bullshit... så... är detta möjligt??? Är det inte så att trycket från systemet försvinner om topplockspackning inte håller? eller har jag fattat det hela helt fel???

Tack
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Som sagt så syndes inga spår av läckage vid slangfästet på min men det var ändå där den läckte. Och jag hade tittat MYCKET noga där också innan jag tog bort slangen och såg sprickan.

//
Länk
pbengtss: Hade samma problem jag med. Men mitt slangfäste gick av..
Tur han jag se det börja rycka så stannade på engång å fixade ihop provisoriskt så man kunde åka hem.
Nu har jag beställt ny kylare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.