AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
814

Kupevärmefläkt bråkar

ni
55
nicke30
760i -04
750iAL US-91
525i -04
K1300S-09
Min kupevärmefläkt vill inte riktigt vara med, vrider man vredet till MAX så att det klicker till så går fläkten på full fart och har man kört den på full fart ca en kvart så går det bra att sänka till den hastighet man vill, fast hux flux så kan den ta en liten paus och sedan blåsa på som vanligt, Jag gissar att det är nått glapp någonstans, men är det någon som har nått tips på vad som kan felas?

//nicke
Sannolikt har du problem med det s.k. fläktsvärdet. Kolla här: Länk

____
You're Solid Gold, I'll See You In Hell
Ra
52
Ragge1000
750ia 1989
På min var det lager i fläkten som kärvade och det blev ett byte av fläktmotor Men jag har också renoverat svärdet efter att ha kört runt med trög fläktmotor = hög ström. Hittade inte några av förslagen på mosare så det blev IRF530N till svärdet. Det funkade som det skulle.

Nisse
ni
55
nicke30
760i -04
750iAL US-91
525i -04
K1300S-09
Tror inte att det är fläkt motorn, när den väl gå så pinner den hur fint som helst, helt utan missljud, utan det låter som om man helt enkelt stänger av strömmen,

Skall plocka isär och kolla kortet så håller jag tummarna att jag kan få till det.
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
äkert fläktsvärdet. Leta fram det å prova bättringslöda. Kan behöva värmas ordentligt för att få tillräcklig genomflytning. Inte för mycke givetvis.

Sitter på sidan av handsfacket(passagerarsidan) inunder mittkonsollen.

ni
55
nicke30
760i -04
750iAL US-91
525i -04
K1300S-09
Hejsan

Jo det var problem med fläktvärdet, monterade ner kortet idag och lödde på lödpunkterna en del och nu verkar det fungera perfekt igen, Tack för tipsen..

//nicke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.