|
|
|
|---|---|
Smiley© |
Jag gick runt bilen och tryckte ner den i hörnen för att känna hur fjädringen verkar, då la jag märke till att bak var mjukare bak än fram, ska det vara så på en M5 E34? Fram känns den rätt hård medans bak känns det mer som normal fjädring (typ som icke M-modellerna) eller hur jag ska beskriva det. Kanske därför jag upplever att den understyr ibland, speciellt om man kör fort på motorvägen och vägen svänger och man börjar svänga lite för att följa kurvan mjukt. Men då börjar inte bilen svänga på engång så att man kör en bit rakt fram och man styr mer eftersom man märker att bilen inte svänger som man vill. Då kommer den rätt snabbt så att den nästan överstyr då istället. Så blir det inga mjuka följsamma kurvor i högre hastigheter, känns mer som som om man glömmer svänga och sen kommer man på att vägen svänger så man svänger till med en "knix". /Thomas |
|
Fungerar din nivåreglering? kanske någon "snål" f.d. ägare varit framme och gjort något "olämpligt byte" där i bakvagnen(andra fjädrar+dämpare t.ex)? Eller så har du ett system som havererat...funderar bara :/ Mvh Janne. |
|
Smiley© |
Om nivåregleringen fungerar som den ska vet jag inte, men det är original EDC stötdämparna som sitter där iaf. /Thomas |
|
Om bilen inte har kvar sin karaktäristiska lutning(lite framåtlutande,på "hugget" utseende),så torde något i då bakvagnens fjädring inte vara som det ska... Mvh Janne. |
|
Smiley© |
Karosslinjerna lutar ju lite neråt framtill så att säga. Med original dimension på däcken så har jag ca 1cm frän skärmkanten ner till däcket bak och ca 3cm från skärmkant till däcket fram. Det är när motorn är avstängd, åker baken upp något när man startar motorn? /Thomas |
|
Nja,huruvida det syns om bilen "reser sig" en smula vid start vet jag inte(troligen inte,ska ju hålla rätt nivå vid främst tung last/belastning)...Men om du har en 3.8.a så har du ju väl även edc dämpare fram? Så starta vagnen och se efter om det syns någon höjning fram och/eller bak..Jag har då aldrig sett eller hört något angående någon "höjning" vid start.. Mvh Janne. |
|
Smiley© |
Jag vet inte om bilen reser sig något bak när man startar den, det var bara en tanke som slog mig förut eftersom det är nivåreglering bak. Jag ska kontrollera det när jag kommer ihåg det. Ja jag har EDC dämpare runt om på min, men det är bara bak man har nivåreglering. Men än återstår det jag vill ha svaret på: Ska bilen vara mjukare bak än fram? /Thomas |
|
Jag "tänkte fel" angående nivåregleringen...Började tänka ombyggda lowriders med avancerad hydraulik runt om ;)) Ok,angående din fråga om huruvida bakvagnens fjädring ska vara så mjuk som du beskriver det har iaf inte jag något bra svar på(annat än det jag skrev först)...kan väl tillägga att det möjligen kan tänkas vara så iom att du har nivåreglering där o då har andra mjukare fjädrar än "mainstream" E34(troligen så),men det är en gissning o ingen fakta.. Hoppas att någon annan med M5 E34 erfarenhet mera direkt "tittar in" och kan besvara detta på ett bra sätt.. >>>Uppmanar till upprop bland M5 E34 som tittar på tråden o kan förklara hur deras fjädring bak känns....skriv ner det här då :) Mvh Janne. |
|
Smiley© |
Kollade idag, bilen reser sig inget bak när man startar motorn. Så ingen citroén varning på bilen :-) Nja, mjukare fjädrar än vanligt har jag nog inte, det är nog originalfjädrar som sitter på, men dom kan ju ha mattats en del med åren. Det är original nivåreglering jag har i fall du undrade, lät nästan som om du trodde att det var nåt eftermonterat. /Thomas |
Stekaren |
Smiley: Hade du lastat bilen innan du drog igång den då? |
Smiley© |
Stekaren: Nej bilen var obelastad då, men jag ville se hur den beter sig iaf. Tänkte om bakfjädrarna har sjunkit ihop en del med tiden att bilen kunde resa sig obelastad då. /Thomas |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.