|
|
|
|---|---|
|
Köpte mig en bmw 528i- 86 i veckan. Kom inte speciellt långt innan bilen tok kokade och jag stannade så klart efter ett tag på ett lämpligt ställe. Skulle skruva lite på locket till expansionskärlet. Men det sa bara pang och en stor fontän av varmt vatten for upp och själv klart så fick jag det på mig. Blev ett besök på akuten. pga besöket på akuten så blev vi tvugna att lämna bilen fullt kokande. Provade i dag att lufta systemet, men bilen går upp på tok för mycket i värme igen. Har iof ingen fläkt inkopplad men den borde klara det iallafall. Dessutom har jag ingen värme i bilen på tomgång. Snälla hjälp mig, det är nästan min första bmw jag har ägt. Vet att topparna är känsliga, det var därför jag skickade av locket. Så säg inte att jag har en trasig arm med andra gradens brännskador på och en trasig topp. Vet och har använt sök funktionen men hittade inget specifikt för just e28`an. Fyll på med knep och felsökningar, då jag ändå är sjukskriven pga skadan så kan jag lika gärna åka ut och jävlas med bilen. Mvh John | |
|
Usch, verkligen tråkigt att höra att du råkade illa ut John! Hoppas det läker så att du inte får några bestående skador av det! Det finns flera möjliga felkällor som förorsakar det du säger. De enklaste att börja med är att byta lock till expansionskärlet och rengöra kärlet, de kan bli igensatta och dåliga med åren. Kolla kylaren, så att den är OK och blir ordentligt varm, vattenpumpen ska gå runt utan gnissel, remmen ska vara lagom spänd (kontrollera EJ detta när motorn är igång). Tyvärr, måste jag säga, så är det väldigt vanligt att felet du beskriver uppstår när toppackning eller toppen gett sig. Det kan vara en spricka, eller att den slagit sig. Har du noterat något vatten i oljan (grådaskigt skum på oljepåfyllningslocket)?? Motorn är en M30, samma panna som sitter i en rad olika BMW modeller. Jag vet inte vart du bor, men jag har en OK topp liggandes (hel motor) till 528 som du faktiskt kan FÅ av mig (den tar bara plats i garaget) och ersätta din gamla med. Det är en hel del jobb dock, så du bör be en verkstad provtrycka bilen och försöka lufta den ordentligt innan du ger dig på det, jag har gjort det några gånger och man blöder lika mycket varje gång... :o/ Lycka till, hör av dig på mailen om det är något mer jag kan hjälpa till med! |
|
|
Tja! Vill först och främst tacka för ett bra svar! Motorn som sitter i bilen är nybytt efter som den gamla hade ett vipparms ras. Ska prova att göra rent expansions kärlet! Byta termostat + termostathus Kolla upp kompen med kompmätare Ska kolla locket då jag bara kollat stickan och den ser bra ut. Återkommer med min enkla felsökning. Är mycket tacksam om du nu är villig att sälja toppen för en billig peng om det nu skulle behövas. Jag bor i Eskilstuna ca: 12 mil från stockholm Tack för hjälpen! Kommer ni på något så hör av er, det är ju snart vinter och då ska pärlan få igen för allt ont :) |
|
|
Tja! Har nu uteslutit vattenpumpen, kylaren verkade lite rosslig men jag har ett större problem som oroar mig. Vattnet som vi fyllde i i går kväll när vi höll på och trixade var helt sopp väck ur expansionskärlet. Vart har det tagit vägen, oljan ser bra ut. Avgaserna vet jag inte riktigt, kände lite med handen och dom verkade inte vara fuktiga. Hjälp! |
|
|
Trisst som bara den att du skållade dig så illa... Börja med att ta komptest, och se vad det säger. Ok eller tapp på en/flera cylindrar? |
|
|
Jag ska ut i morgon, och om jag hinner så ska jag kompesta alla cylindrar. Märkte nu att den läcker vatten vid termostathuset, dessutom satt där ingen termostat. Ska dit med en tremostat och sen satsa på att få det tätt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.