|
|
|
|---|---|
|
skulle köpa bmw styling på ebay.com är det någon som vet hur det går till | |
|
Tjenare Carite, Jag har handlat en del på ebay.com och ebay.de Generellt så går det till så här: *Du öppnar ett konto på ebay.com (och samtidigt ett konto på Paypal) *Du hittar varan, lägger ett bud och vinner. Det finns funktioner för att komma i kontakt med säljaren. Oftast bra att kolla vad frakten kostar och om vederbörande är beredd att skicka till Sverige. (många anger i beskrivningen att de inte skickar till utlandet men ändå gör det om man frågar snällt) *Kolla alltid på säljarens omdömen. *På ebay.com (oftast amerikanska säljare) är det i princip regel att man betalar genom Paypal. Det är kostnadsfritt för köparen och du betala med ditt betalkort som du kopplat till Paypal-kontot. På ebay.de (tyska säljare) är det regel att man gör en banköverföring. Då gör du en enkel EU-betalning genom ditt internetbank (du behöver köparens europeiska kontonummer som kallas IBAN och bankens kod som kallas IBAN/SWIFT). *Om du köper för summor över 500:- från länder utanför EU så kan det tillkomma MOMS (25%) och tull-avgifter (varierar). Jag har själv handlat många många gånger och det har alltid gått bra. Jag har dock vänner som utsatts för bedrägerier. Överlag ska man vara väldigt misstänksam för erbjudanden som är för bra för att vara sanna (min vän köpte ett par Hella strålkastare till e36 med Xenon för 200 Euro... fick aldrig varan). Man ska så långt som möjligt agera genom eBays kanaler och inte inleda affärer vid sidan om systemet. Ebay har ett skyddssystem för köparna och de betalar upp till $200 om man kan leda i bevis att man inte har fått varan. Även Paypal har sina egna skyddsmekanismer. Hoppas detta var till lite hjälp. Kan annars rekommendera ebay.de då priserna på styling är överlag lägre i Tyskland (än USA) om man räknar med frakt och moms. Till sist: var inte rädd för att lägga låga bud. Mitt bästa kap har varit en bakrutespoiler till E36 coupe för 1 euro (ca 9 kronor). Så det kan ibland gå vägen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.