|
|
|
|---|---|
|
Tjena Har ett litet problem som någon kanske kan hjälpa mig med. När jag för ett par veckor sedan körde iväg med min M5:a så bara dog den när jag fick i trean. Körde in till väg kanten och stängde av tändnigen och prova de och starta gick ca 10 sek sen har den varit död sen dess. Startmotorn går runt men ingen gnista eller soppa. Nyservad ny kamaxel givare. Är det någon som har nån ide om vad det kan vara? MVH Niclas "BMW M POWER FOREVER" | |
Smiley© |
Har du konstaterat att du varken har gnista eller soppa, eller är det något du tror bara? Om du inte har gnista eller soppa så skulle jag börja kolla upp motorstyrningen. Har du möjligheten att låna en box och testa? Men har du gnista eller soppa så kan man börja misstänka massa annat istället. Har du några felkoder? Jag är inte så hemma på insprutning och elektronisk tändning tyvärr, men det är det jag skulle börja med om jag inte hade gnista eller soppa iaf. Men inte så kul att behöva köpa en box bara för att testa om det är den som spökar, det kan ju vara nåt som är betydligt billigare som har gått sönder också. Som sagt jag är inte så hemma på detta område men ingen annan hade ju sagt nåt så jag tänkte att jag kunde säga vad jag hade testat (men så har jag iofs en extra box som ligger). /Thomas |
|
Tjena Smiley Jag har konstaterat att det int är någon gnista och inte något bränsle. Har mätt massor med givare. Men en insprutnings box pajar väl inte så bara? MVH Niclas "BMW M POWER FOREVER" |
|
|
Det billigaste jag kan komma på är att nolla styrboxen... Det fick jag göra idag efter att ha haft en massa kontakter av o på under renovering. Den bara dog efter ca 2 minuter perfekt tomgång! Tog av pluspolen på batteriet i 2 minuter o sen vart det bra. :) |
|
|
Tjena Six power Det har jag redan provat. Haft batteripolen av i flera dagar. MVH Niclas "BMW M POWER FOREVER" |
|
Smiley© |
Elektronik slits ju inte som mekaniska delar och ger därför ingen förvarning innan elektroniken går sönder. Som sagt jag är inte såå hemma på elekronisk tändning och sprut, men det jag kom att tänka på först när både gnista och bränsle lyser med sin frånvaro var boxen. För hur många detaljer finns det som kan vara trasiga så att både gnista och bränsle uteblir? Men vid ett senare tillfälle kom jag att tänka på om en impulsgivare till vevaxel/kamaxel kan göra så att både bränsle och gnista uteblir för att boxen aldrig får information om när en viss cylinder ska tända...? Men nu läser jag att du har kollat sånt, så jag antar att det inte är felet! Har du bränsle fram till spridarna? Så man vet om det är för att spridarna inte öppnar du inte får bränsle. /Thomas |
Smiley© |
Det jag kom att tänka på just nu när jag postade inlägget ovan! Har du imobilizer i bilen? I såna fall kan det inte vara den som spökar då? /Thomas |
|
Tjena Smiley Har eftermonterad imobilizer i bilen har provat och koppla ur den men det hjälper ändå inte. Va sitter den givaren du pratar om? Har mätt dom givarna som sitter på kamaxeln och på vevaxeln på framänden av motorn. Ska kolla upp det med styrboxen. Tack för alla svar. MVH Niclas "BMW M POWER FOREVER" |
|
Smiley© |
Tja MR_M535 Om du menar impulsgivarna jag nämnde ovan så är det dom du har mätt redan. Ena sitter i framkant på toppen, sitter fast med en insexskruv på det runda locket. Den andra sitter nere vid det "taggiga" hjulet vid vevaxelremskivan, sitter kl 11 ungefär och läser av "taggiga" hjulet/vibrationsdämparen. Så du har kontrollvärdena för givarna, hur mätte du dom då? /Thomas |
|
Tjena Smiley Var inne på BMW och fick mätvärden och hur man skulle mäta utskrivet. MVH Niclas "BMW M POWER FOREVER" |
|
|
Hej, jag skulle oxo vela titta på hur man mäter och vilka värden det ska vara.. 530 iA startar inte.. mvh... ... |
|
|
Det är nästan helt säkert impulsgivaren till vevaxeln som pajat. kostar 800 spänn. Hade nyligen exakt ditt problem. Gummi gör sig bäst på asfalt!! |
|
|
Hade samma nyligen på en 735i E32. Efter bytet så funkade den klockrent. Knepigt när den dog så tvärt. Har aldrig varit med om att en bil bara har stannat så (om man bortser från bensinstopp). //Schnitzer |
|
|
Ett annat billigt fel som man kan eliminera tidigt i felsökningsarbetet är huvudreläet till insprutningssystemet. Min M5 -95 tvärstannade och fick bogseras till en BMW-verkstad! Den duktiga reparatören lyssnade sig till att insprutningsventilerna inte tickade när han körde runt motorn med startmotorn. Han gick då in och hämtade ett sådant relä och satte dit varpå bilen startade omgående! Han påstod att det inte alls var ovanligt att detta relä packade ihop! Per L |
|
|
Tjena Per L Var sitter det reläet? För min bil får ingen soppa. Tack förresten alla som kommit med tips. mvh niclas "BMW M POWER FOREVER" |
|
|
Tjena Per L Var sitter det reläet? För min bil får ingen soppa. Tack förresten alla som kommit med tips. mvh niclas "BMW M POWER FOREVER" |
|
|
MR_M535: Jag kan inte garantera att det ser likadant ut på din bil som det gjorde på min! På min -95:a satt detta relä i samma box som motorelektronikenheten (boxen till höger i motorrummet nära vindrutan sett sittande i förarplatesen). På den bilden jag har sitter det två reläer ungefär mitt i denna box och det är det reläet som sitter närmast höger famskärm. Vill du få bilden jag tittar på så ge mig din emailadress så mailar jag en kopia (om du tex vill jämföra med hur det ser ut i din box)! Per L |
|
|
Tjena Per L Min mail adress är mr_m535@hotmail.com. MVH Niclas "BMW M POWER FOREVER" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.