|
|
|
|---|---|
|
hej. som rubriken lyder så har jag en fråga. har en 325 -87a nu... polarn kom med sin 324td för en dag sedan har alltid gillat diesel och kommer över det billigt med.. har lite frågor angående byte av motor vill hälst ha en motor från en 325tds -525 tds men är det för mycket klabb så får man väll ta en motor från en 524 allt 324. någon måste ju ha mycket kunskap innom detta ämne.. allt jag undrar är kommer lådan passa mycket klabb med elektroniken osv, | |
| ingen som utfört detta projekt? | |
|
om du byter till en 324/524motor så finns det inga problem alls efter som den saknar elektroniktjafs före 88 efter 88 fick dom elektriskt styrd gaspotentiometer till sk elpumpen du tar bort dubbelmassesvänghjulet och flyttar bara över kopplingen från bensinaren bara så växellådan passar eftersom växellådan på 324:an är lite kortare än bensinarens om du nu inte får tag i den också vad gäller 325/525 vet jag dock ej såg att du bor i skåne, då är det bättre om du bara importerar en 324:a till sverige direkt eftersom slutkostnaden för konverteringen blir densamma om du nu inte får den gratis dessutom är en äkta 324:a mer värd det är så mycket enklare att skrämma upp dom i mer effekt än 325/525tds ps. jag ska till kalmar i helgen och hämta en 324td och köra upp den sen "bara" 140mil, semestertripp för en norrlänning,hehe |
|
| okej..vad har du gjkort i din som laddar 1.4 bar? jo men jag har en rätt fin kaross redan dom flästa dieselarna är inte så fina i karosserna sedan gillar jag min. men får väll se.. har en vinterbil på g nu iaf audi 100. så får vi se vad man gör med den andra ska nog in på rostlagning av bakskärmarna och sedan lack. får se. | |
|
den är det bytt pump till mekanisk och monterat ic från dalbäck racing pumpen är ej maxställd pga att det är automat så jag vill behålla den gjärna så därför är det bara 1.4bars laddtryck i den men när automaten väl ger upp så blir det att trimma upp även den lite till men inte lika mycket som svarten karosserimässigt har det ingen betydelse om det är en bensinare el diesel utan bara på var i landet du tittar inlandsbilarna är ju bäst tack vare mindre salt och fukt |
|
| jo det är klart. men dieslarna är väldigt ovanliga. hittat en 325a från jönköping som jag ägt ett tag nu rätt förskonad från rost. | |
|
helgonet- Du som verkar kunna mycke om bmw diesel kanske kan svara på några frågor: har en 325tds som har fått sig en dieselbox.. ställde upp den på max nu, vilket enligt firman ska ge ca 180 hk och 340 nm. men turbon våldsladdar nu, så den är faktist riktigt svår att köra, iaf på 5 ans vxl, den laddar 1,7 bar å de bara smäller till, durrar som i hela bilen, så ja undra om kopplingen verkligen klarar detta??? klarar turbon/motorn laddtrycket? det ökar från 0,9 till 1,7 på bara nån hundradels sekund... /Per |
|
|
prez: du laddar den alldeles för mycket den pytteturbon som sitter i samt grenrör klarar bara av ca1.4bar innan den börjar ge riktigt motstånd inuti och hög värme låter som att wastegaten är maxjusterad kopplingen klarar av det men inte motorn pga hög värme, du har väl ingen intercooler heller? sänk laddtrycket fort som fn innan toppen spricker om du har bytt turbo,grenrör ,monterat ic så är det en annan sak med box brukar dom ligga runt 1.2bar i laddtryck |
|
|
Ja jag kan förstå det, nu är det ju så att om ja ställer ner boxen, så får den mindre diesel vid gas= mindre ladd vad jag förstår, svartryker som tusan då man trycker plattan i mattan. jo men intercooler sitter det väl orginal i en tds från 95, jag har då det iaf. Man vill ju vara försiktig, men det är väldigt kul då den går så fruktansvärt bra.. men jag ska ställa ner den snarast, men 1,4 bar ska vara lämpligt då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.