|
|
|
|---|---|
STi |
Hej det börjar dra ihop sig till besiktning och jag är lite orolig över mina avgasvärden iom att jag gjorde iordning toppen nu i våras och satte dit en 284graders kam. Antar att värdena har förändrats en del. Hur ska jag minska dessa just under besiktningen? Har hört och läst lite allt möjligt, allt från etanol till t-röd. Någon som vet hur man får ner värdena? |
|
Du kan ju börja med att mäta upp dem så du ser vilka värden som eventuellt är förhöjda. På min M30 med 284 graders kam var endast HC halten förhöjd, kraftigt dock - runt 500 ppm med fräscha tänddelar. Dock antagligen även beroende på ett krånglande elgasspjäll som ordnade en något orolig tomgång. Jag körde helt på E85, nästan ingen vanlig bensin. Dessutom "fuskhöjde" jag upp tomgången till drygt 1000 rpm. Lite större ventilspel gör också lite, testa att öka till 0,35 t.ex, varva lugnt bara. Sammanlagt fick jag ner HC halten till nästan 0. ____ You're Solid Gold, I'll See You In Hell |
|
STi |
Vill gärna slippa göra en ombesiktning. Hur fuskhöjjer du tomgången? Kan man köra på 50-50 (50% etanol och 50% 98oktan) vid besiktningen? Bör man några mil med 50-50 innan besiktningen, eller är det bara att tanka å köra dit? |
|
Jag körde nästan helt slut på bensin och fyllde upp med runt 10 liter E85, M30:n fixade blandningen även om den vart lite slö och drog 2,5 liter milen :) Det är nog bara att tanka och köra in, jag tror inte några mil hit eller dit spelar in någonting.. Jag hade som sagt elgasspjäll på bilen och fick höja tomgången nere vid pedalen mha brickor och annat. Du bör ju kunna greja till någon liten anordning vid gasspjället skulle jag gissa på. ____ You're Solid Gold, I'll See You In Hell |
|
STi |
Men det är etanol som gäller för att få ned värdena eller? |
|
Att få en jämn och stabil tomgång lite högre upp runt 1000 rpm istället för 700 rpm gör mest för förbränningen, är kammen för vass så funkar inte förbränningen ordentligt på tomgång. Etanol får ner värdet något, men du måste ha upp tomgången det är prio ett skulle jag säga. Likaså kan ett lite slappare ventilspel göra lite skillnad. Observera att detta är mina erfarenheter och det gällde en 535:a med M30 maskin, jag vet inte om topp/komp osv på en M20 maskin kanske klarar kammar med högre duration än en M30? ____ You're Solid Gold, I'll See You In Hell |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.