AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.977

Bäst före datum på oanvänd motorolja

Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
När jag städade i källaren senast hittade jag ett par liter mobil -olja 0-40w som jag fick av bmw när jag klagade på att min dåvarande nyinköpta e46:a drog mycket olja. Oljan är daterad 9805 och som sagt helt "ny" och tillsluten med folie. Min fråga är om funktionen på denna olja fortfarande är ok?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det tog ju några miljoner år innan den hamnade i flaskan så ett par år mer eller mindre ska väl inte va någon fara ;)

Borde inte vara några problem när den är tillsluten.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
J.Dredd, pumppar väl inte upp syntetolja med additiv och andra prylar direkt ur marken? ;-)

Jag skulle personligen inte köra på den!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Bones: Nä. Den delen var nog lite på skoj. Men helt ärligt tror jag inte att det är någon fara med en tillsluten förpackning. Oljan blir ju gammal av att den drar till sig vatten från luften. Är det en bra förpackning med kork och folie så lär det ju inte ha hänt så mycket.

///Jesper
kilroy
Det hänger helt på hur tät förpackningen varit. Additiven och tillsatserna är inte stabila utan reagerar med fukt, vatten och luft.

Jag hade inte chansat utan dumpat oljan på närmaste mack. En gammal Volvo 240 kan man smörja med nästan vad som helst men olja till en nyare BMW bör vara färsk...

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om förpackningen är förseglad kan du använda oljan om den inte har konstigt utseende/lukt/konsistens etc.

Dock får man ju tänka på att nyare oljor ständigt utvecklas, varför en gammal olja naturligt har sämre egenskaper än de som säljs idag...

Men vågar du inte använda den i din bil är det en oerhört bra olja att använda i t ex motorgräsklippare!
(jag använder numer enbart helsyntetisk olja även i gräsklippare och andra småmotorer - de drar då märkbart mindre med bränsle och slamrar mindre, än med de förkastligt dåliga och dyra raka SAE30-oljor som säljs för kraftiga överpriser i småförpackningar i olika fackbutiker och varuhus...)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Om den bara har varit förseglad så duger den utmärkt till lite av varje, kanske inte till racingbilen, då finns modernare och bättre alternativ, men till ett avkopplande fotbad eller morsans Nissan Sunny, hur bra som helst! :o)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag kanske ska tillägga att jag inte hade hällt olja från 98 i en 04. Detta enbart beroende på att det troligtvis är högre krav på oljan i en 04 än vad din olja från 98 har.

///Jesper
Oljan lär inte vara sämre än det som finns i tråget efter tusen mil eller så. ;) Men som entusiast lär du inte kunna sova gott om natten om du häller ner den där utdaterade petrolium produkten med additiver från förra århundradet i din pärla. ;) Något allvarligt lär i alla fall inte inträffa på grunda av den... Ge bort oljan till morsan eller nått.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Visst fasiken kan du köpa ny olja istället och hälla i motorn. Men du hinner inte köra många kilometer innan den oljan har "fått mera stryk" än den oljan som finns tryggt förvarad i sin burk.

I motorn hettas ju oljan upp till kanske 200 grader när den åker genom kolven, sen kyls den ned till 100 i oljekylaren flera ggr / sek.

Sen utsätts den för svåra mekaniska påfrestningar i lager, skrapas mot glödande cylinderväggar och nöts av kammen.

Detta sker ju några tusen ggr / minut för varje varv motorn tar.

Samtidigt blandas den med bensin o vatten (från förbränningen) som alltid tar sig förbi kolvarana i mikroskopiska mängder. + Ett analt aggrescva avfallsprdukter från förbränningnen.

Och så tillsätts ju alltid lite avsliten metall från motorn.

Det oljan åldras i din väl förslutna flaska spelar inte säskillt stor roll.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.