|
|
|
|---|---|
Renstark |
Vars är nollpunkterna på kam och vevaxel på en M50B20 motor? Trodde att den var nollad när jag ställde mellanrummet på skivan mot tändningsgivaren men då står pilen på kammarna lutat 45 grader åt vänster. Iofs skulle jag kunna ta loss stiftet på 1:an och kolla men jag har inte så lång hylsa för att få bort det. Är det torxhylsor man skall använda till kamen och topplocksbultarna? |
| på vänster sida bak mot svänghjulet ska man föra in en tapp som håller vevaxeln i nollläget sen ska du ha ett specialverktyg o sätta över kammarna, iaf så ska nockarna längst fram peka snett uppåt mot varandra! | |
|
Båda verktygen är smidiga att göra själv... "Tappen" går genom blocket och ut i ett hål i svänghjulet. Det andra verktyget är "bara" en rektangulär bit med två fyrkantiga urtag i som passar över de fyrkantiga delarna på kammen när dessa är i läge. Båda momenten finns med i Haynes handboken. Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
Renstark |
Ska se om jag får till något värktyg så jag kan nolla motorn på det sättet du beskrev det eller så får jag ta bort första stiftet och känna när kolven går i topp och försöka märka upp efter det. Måste nog köpa en handbok innan jag ska ihop med skiten iaf. Fast har toppen spruckit kanske det blir en b25 istället. Tack för svaren |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.