AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
552

Distansplatta vid hardy-skivan på E30 325ik.

to
116
toffmeister
E87 130i -06
Hej folks.

För att klargöra, kopplingen mellan utgående axeln från växellådan och kardanen sitter med 3 bult och muttrar från utgående axeln och 3st från kardanen. Alla 6 går genom hardyskivan och skålen/skydds"kåpan" för hardyskivan.

När vi lossade de 3 bultarna som fäster utgående axeln (dvs hardyskivan sitter kvar på kardanen), så lossade kardanen, "skålen" och i skålen låg en sorts distansplatta, ser nästan ut som en propeller, med ett hål i varje blad.
Pga olika skäl är den nu borta och vi hittar den inte.

Det stora problemet är att enligt bmw finns inte den skivan, å den syns varken på deras sprängskiss eller på realoem's. ( Länk )

Vi vågar inte sätta ihop bilen innan vi hittar den eller köper en ny.. Men den går ju inte att köpa nånstans!

Någon som känner igen den plattan å vad den har för syfte?

När vi väl får tag på en sån tar det max 40 mins att få ihop bilen då det bara är kardanen och avgaset kvar..
Snälla säg att nån känner igen den. Blir knäpp på det här.. :/
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
ne sådan har jag varken på den lådan jag har i min nu eller i den lådan jag har stående så den kan ju inte behövas..testa.. krö lite lugnt först bara
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Har heller aldrig sett en sådan.....och har rivet ett par e30 lådor! Bara och skruva ihop.....och som "Idnis" säger ta det lite piano första metrarna.

Mvh Robban
to
116
toffmeister
E87 130i -06
Tack för svaren!

Vi skruvade ihop bilen och det fungerar. En sak jag märkt dock, när jag trycker växelspaken så långt åt höger det går utan att ha i en växel känns det som om den går emot kardanen.

Vi har en teori om detta, iom att vi inte satte tillbaka distansplattan så kan kardanen ha hamnat lite för långt fram och t.ex. en balans-grej nu kommer emot länkaget,...

Vad tror ni?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.