AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.540

Varför flerelektrodsstift?

Sida 1 av 2
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Som rubriken lyder, så ställer jag frågan. En gnista kan skickas till ETT och ETT ENDA ställe per gång. Vad som finns runt själva gnistan är en aura som likväl värmer o sliter på övriga elektroder!

Vad jag vet så är flerelektrodstift dyrare än andra enkelelektrodstift, men dessa har betydligt tunnare elektroder vad jag sett, så varför i herrans namn ha flera elektroder än EN KRAFTIG? Ja, det klart, ufs. att elektroden inte skadas förståts!

Bara en fråga? Nån som vet??? Jag vill gärna ha belägg....

Mvh
Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Jag har förstått att för att få optimerad tändningskurva, alltså att stiftet verkligen tänder varje gång så ökar möjligheterna till gnista med ett "fyr-stift". En förutsättning är att alla tänddelar är friska.
Här verkar det vara blandade erfarenheter.
Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Marknadsföring kallas det (bondfångeri är ett annat uttryck). När man har testat dessa stift i sin rätta miljö, alltså under tryck och med bränsleblandad luft så har det visat sig att gnistan i 99 fall av 100 hamnar på exakt samma ställe varje gång.
Det som skiljer bra stift från dåliga är toleranser och materialval.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
J.Dredd:

Finns det något test att länka till?
Det kan kännas bra att ha kött på benen när ämnet kommer till disskusion på jobbet & garaget.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det fanns en länk. Dock så kan jag inte hitta den nu. Ska kolla om jag har kvar den på min dator hemma.
Vet att det har skrivits om det på detta forum förut också. Tror det var Folke som förklarade hur det låg till.

///Jesper
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Några fördelar verkar det finnas (enligt tillverkarna):

En viktig faktor för att använda fyrelektrodsstift är att hållbarheten blir längre. I praktiken nästan fyra gånger så lång som hos enkelelektrådarna. (under förutsättning att mittelektroden håller måttet och är tillverkad av en tålig legering och/eller har en tålig ytbehandling - typ platina)

En annan faktor är att med fyra elektroder på sidan av mittelektroden, skymmer inte sidoelektroden gnistan på samma sätt som i ett traditionellt stift.

Rent teoretiskt kan även gnistan välja den lämpligaste vägen till den sidoelektrod som befinner sig i den fetaste bränsle/luftmiljön - ger teoretiskt lite bättre förbränning.

Men främsta anledningen är troligen att man med fler elektroder får längre livslängd och behöver byta stiften mer sällan = lägre servicekostnad.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...jag har märkt att tändstiften idag(vanliga med en sidoelektrod) är iaf betydligt bättre än de som fanns tidigare med samma utseende,sedan så tycker jag att flerelektrodsstiften ändå verkar hålla längre än de med en sidoelektrod, antagligen pga att det sägs att först så går gnistan till den avståndselektrod som "passar bäst",när den blivit sliten så hoppar gnistan till det "näst bästa" och nöter på den ett tag osv...
Vet inte hur det verkligen ser ut med detta efter x-antal tusen mil men det är även mina erfarenheter iaf.
"Gnistan" tar ju alltid lättaste vägen först...På iaf Bosch super 4 är det inte samma avstånd från mittelektroden till alla sidoelektroderna,utan det skiljer en smula där mellan varje...

Så jag TROR att den största "vinsten" med flerelektrodsstift är livslängden,som jag ser det..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tillägger att jag sist körde 4000mil med dessa flerelektrodsstift ,Bosch super 4(M535:an),såg som "nya" ut men de kastades iaf...
Skruvade dit NGK enkelsidoelektrodare(kommer nu inte ihåg vad exakt de hette) nu ty det spelar mindre roll egentligen då jag har som "tes" att aldrig köra mer än ca 2000mil mellan stiftbytena(passar bra då jag bl.a. kollar ventilspelet vid detta miltal) :)

Kanske ska störa lite i tråden och fråga hur länge ni med M30 motorer kör mer era stift innan ni byter?

Mvh Janne.
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Janne T: Mellan 1000-2000 och lite beroende på när jag utför annan service.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag vet att de optimala trimmarna såg till att alla gnistgap hamnade på exact samma och lämpligaste ställe för antändningen av luftbränsleblandningen. Bör vara eliminerat med 4 elektroder
Fyrelektrodarna har fördelen vid tex mycket kortkörning med många starter att dom inte sotar igen så lätt och förorsakar misständningar.
Och gnistan går från sidoelektroden till mittelektroden :)

///MVH Hasso
Länk
se
661
seb_540
328i M F30
Oj, håller folk på att byta stift var 1000-2000 mil? Bytte mina (4-elektrod platina) efter 10,000mil, fungerade fortfarande felfritt och såg bra ut.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
En vinkling är att biltillverkarna inte skulle lägga ut ett enda öre på dyrare stift om dom inte trodde att det fanns någon fördel med just det stiftet.. lägre servicekostnader, tex bättre prestanda eller dylikt
Det underlättar avsevärt om det finns vetenskapliga studier att tillgå annars är det lättare att avfärda dylika "spekulationer" som placebo-effekter, jag VILL tro att det har effekt men då tillsammans med hela elsystemet.

-Fyra tändstift gör ingen sommar-
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hasso>>>Tack för den tillrättavisningen(ang. gnistans väg)...

Bra att man lär sig till slut :)

Mvh Janne.
Eh, har kanske temperaturen betydelse? Det är inte utan orsak tillverkaren rekommenderar en hårdhet gentemot en annan, och hur mycket kan det skilja mellan två sorter av "enkel" stift v.s fyr-stift? Enkel-trådar finns i en uppsjö av varianter medans det är väldigt svårt att hitta fyr-stift... Här på AP får jag känslan i trådarna att BOSCH är ett klåpar-märke t.ex. och när man läser om turbo och lustgas på andra forum så "smälter" en del stift av hög arbetstemperatur.

Jag ber om ursäkt men är oerhört förvirrad just nu.
Såvitt jag vet så tillkom flerelektrodstiften pga lagkrav om att avgasrening skulle fungera ett visst antal mil utan serviceåtgärder. Alltså inte nån gest från tillverkaren om att du skall slippa serva bilen så ofta. De ser nog dig på märkesverkstaden så ofta som möjligt för att tjäna pengar på ditt bilinnehav.Tex. måste verkstad uppsökas för många moderna bilar bara för glölampsbyte i strålkastare, skandal!För att inte tala om dessa förbannade kamremmar som kan ställa till motorhaverier för fantasibelopp, när kamkedjan varar bilens livslängd. Lite avvikelse från frågan. Men pga avgasreningskrav är min teori. Har bara bra erfarenheter av dessa flerelektrodsstift förutom de ohemula priserna./ Gnisten.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det lustiga är ju att på dom flesta tändstift så tar ju anoden slut först (av uppenbara skäl). Varför väljer man då att lägga till fler katoder? Visst. Hållbarheten ökar kanske lite, men det känns som att det är ganska marginellt.

///Jesper
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den första bil som hade dessa dyra stift var väl Toyota Camrey V6 i början på 90-talet där böt man stiften vid 10.000 mil ca pga man fick lyfta motorn för att byta stiften.
Janne T det har med elektronernas väg de går från - pol till + pol :) fast det är överkurs och onödigt vetande för det ställer bara till det i tankegångarna eftersom allt scheman och komponeter är ritade ledande + till -)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Hasso: Fast på ett tändstift så är det helt avgörande åt vilket håll som elektronerna färdas eftersom det är på anoden (+) som förslitningen sker.

///Jesper
På min M3 E30-88 satt det fyrelektrodsstift. Så att Toyota skulle varit först köper jag inte. Fast bilen levererades med vanliga enelektrodsstift från fabrik
med de andra stiften i skuffen. Att monteras vid leveranssevice. Anledningen till detta misstänker jag var att det var oerhört lätt att sura ner stiften om man rörde gasen före start. Hade man en gång surat ned fyrelektrodsstiften var det lögn i helsike att få dem att tända igen. Dessutom hade de oförskämdheten att debitera 168 kr st för dessa ( år-88)./Snetändning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.