|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Nu kommer en fråga som ni mera mek-kunniga tröttnar på men jag måste fråga! Jag har fått knack i motorn (520IA Touring_94, 15100mil på mätaren ) Det låter som det kommer från främmre delen av motorn och det stör mig som f-n! Som jag har uppfattat det så kommer det när motorn är varm och det hörs inte direkt när jag varvar motorn? JAG har sökt i forumet under "knack" men har inte direkt blivit klokare då de flesta har kontinueligt knackande! Vanos? h-lyftarna? Kammkjedje spännaren? tack på förhand! mvh Stefan | |
|
för mig var det på min 325a (93a) problem med vanosen, den var lite sliten efter nästan 20k mil och orkade inte hålla trycket när oljan blev tunn/varm, jag bytte alla spännare till kedjorna, inkl den inre till vanoskedjan utan förbättring, lät bara när motorn blivit varm och aldrig när den var nystartad.. jag gjorde en enkel grejj, bytte till en tjockare ej helsyntetisk olja, detta gjorde att det helt och hållet försvann, dock återkomm det efter ca 650mil när oljan började bli tunnare, men iomed att oljan var billigare kostade jag på mig att byta olja och filter var ca 500mil.... då var problemet putsväck. /mvh jocke |
|
|
Har precis samma symptom på min. Börjar knacka en aning när den blivit riktigt varm. Detta dök dock upp först EFTER att jag bytt olja (Biltemas helsyntet 5W40). Jag vet inte vad det var för olja i innan då jag inte bytte den själv den gången. Skall testa en något tjockare olja så får vi se. Om det återkommer efter 6-700 mil spelar ingen roll eftersom jag tänkt byta olja en gång i halvåret... "Oj vad ofta" kanske någon säger, men motorn har tuffat på i 20.000 mil och jag är väldigt rädd om den, så oljebyte ofta kan aldrig skada. Men vågar man sig på en tjockare halvsyntet som du jokko? Är det inte bättre med en helsyntet? Kan f.ö. tillägga att bilen alltid står i varmgarage, så en tjockare olja nu till vintern borde väl inte vara nåt problem? //J |
|
| Engine flush har hjälpt vissa inte andra lite ideologi över det hela precis som med motorolja. Kanske värt att prova trots allt? Vad är värre än en knackade BMW, förlåt alla disel fantaster. ;) | |
|
Tack för infon både! Jag har också haft i billig biltema helsyntet i min så att man byter själv var 500mil(det var då knacket kom efter c.a 500mil), sedan lämnar jag in den efter den övrige 500milen för stämpeln! Min 520 har alltid gått på helsyntet 5w30 i tyskland enligt dom små lapparna som dom fäster runt slängen till luftfiltret efter service, så det är därför som jag har fortsatt med det! Har också hört att man ska ha helsyntet i för kamkjedjans skull enligt en bil-mek? Men jag ska börja med att lämna in den på service och den verkstaden använder mobil-olja. Får väl be dom lyssna efter vad det kan vara! JPB- Är det olika tjocklek på olja med samma viskositet? har du något tips på en lite tjockare helsyntetare isf? Alla tips är guld värda! mvh Stefan! |
|
|
Powermac- Skall det verkligen behövas med en invändig motortvätt när bilen har gått på helsyntet och bytts regelbundet? kanske ska testa trots allt! mvh. Stefan! |
|
|
varför måste du ha en helsyntet?.. tror inte det gör nån som helst skillnad på en 2,0L sexa som inte ska köras som en tokvarvande m3a, det kommer inte skada nåt mer på nåt eller öka nåt slitage om du byter till tex 10w40w delsyntet.. testa med shellhelix det var nog den jag körde med, med 10w40w delsyntet.. testa ett byte, blir det ingen skillnad kan du juh köra på den oljan du kört på om du vill, bli det bättre är det juh ingen skada skedd?. /mvh jocke |
|
|
Jag bytte till Biltemas helsyntet 5W50 förra veckan. Visserligen något sämre klassning, men nu är den betydligt tystare när den gått riktigt varm, så det verkar ha en positiv effekt på min i alla fall... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.