AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.953

Vindkänslig E39 - åtgärd?

Ko
102
Kowe
523IA E39
325i Touring
Som rubriken lyder så har jag en E39 sedan som jag tycker har blivit enormt vindkänslig på sista tiden riktigt otäckt vid farter 120-130 kmh. Så min fråga till alla experter här är följande.

Vad skall jag börja titta på bilen har gått 15000 mil och av det jag kan se känna på bakvagnsbussningar så verkar de vara ok men jag är ingen expert.

Styrningen är ett annat bekymmer jag tycker den är lite slapp och sladdrig jag har servotronic på den om det har någon betydelse.

Är tacksam för alla tips i nuläget!

PS har sökt på tidigare inlägg men hittat mycket om E34 dock inte så mycket om E39.

B M W
Su
16
Sunnari
528iA -97
525iA touring -04
Däcken kan vara boven i dramat.. Antingen snedslitna däck eller så nya däck från 2:a sorteringar dvs. däck som man ofta köper billigt på nätet eller mindre seriösa däckhandlare.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
E39 är normalt rätt så sidvindkänslig noterade även jag när jag köpte 528an för 6 år sedan.
Ju mer en biltillverkare försöker göra bilen strömlinjeformad och minska luftmotståndet ju mera sidvindkänslig blir en bil.
Den fyrkantiga lådan till V740 var betydligt bättre i det avseendet.

///MVH Hasso
Länk
Ko
102
Kowe
523IA E39
325i Touring
Ok - Däcken är fyra helt nya (kört ca 500 mil) Nokian NRVi 225/55/16 så någon andra sortering hoppas jag verkligen inte jag fått. (borde framgå av nått stansat nr på däcket antar jag)

Hasso: Jag har också hört att de skall vara känsliga för det men aldrig upplevt det så illa på de nästan 2 åren jag haft bilen. Inga tips på några bussningar som bör kollas över för ev åtgärd? Eller var börjar man?

B M W
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
KOWE HUR ÄR DET MED DINA STÖTISAR ÄR DOM OK JAG TYCKER ATT MIN 528A ÄR INTE ETT DUGG VINDKÄNNSLIG

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Ko
102
Kowe
523IA E39
325i Touring
Det enda jag kan kolla stöttarna med är ju klassikern "tryck ner och kolla om den studsar eller stannar direkt" Har du något annat tips om vad man kan vända sig för en mer precis kontroll av skicket så får du gärna skriva det! (MIKA)

Jag tänkte jag skulle utesluta lite annat först innan jag beställer stötdämpare för 10 000:-.

Finns ingen här som haft samma bekymmer som lyckats avhjälpa det?

B M W
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stötdämparna är dubbelverkande så du lär inte få nåt sådant fenomen om dom inte är rent trasiga.
Men har dom rullat 15000 mil är det normalt dags att byta.
Men bilen blir knappast vindkänsligare över en natt pga detta och det enda du egentligen gjort är att du bytt däck.
Kombination av vindkänslighet och nya däck som kanske spårar mera vid vissa tillfällen än de du hade tidigare, kanske förstärker fenomenet om de sammafaller olyckligt.

///MVH Hasso
Länk
Ko
102
Kowe
523IA E39
325i Touring
Jag e med på vad du säger Hasso och jag körde tidigare på Michelin pilot och inför detta bytet så stod jag valet i kvalet på om det inte är dags att prova några nya däck och det blev dessa Nokian däcken men jag ville inte hoppas på att det bara berodde på däcken. Vad är rimligt att ha för tryck i däcken jag snackade med däck killen och han säger ca 2,3 fram 2,5 bak men idag har jag 2,5 fram 2,7 bak. Trodde kanske det skulle märkas lite på spårigheten.

Vad tror du om att den är lite slapp i styrningen? Har det med servotronicen att göra? Kan man på något sätt gå förbi den eller koppla bort den för att prova om hur det känns utan den?

mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
tyvärr kowe har inget bra tipps. mer änn kolla att dom inte läcker samt att trycka ner dessa å kolla att dom stannar på engång när dom kommer upp.
har du någon kompis med en likadan bil med nya eller fräscha stötisar på så kan man kanske gämföra genom att trycka dessa i turordning å känna motståndet??
bara funderingar...

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.