AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.002

Provade en 750i -92, finns nog bättre...

_k
31
_kALLE
316i -93
Hej!

Såg av en slump att en bilhandlare i närheten hade en 750i E32 -92 och kunde ju inte låta bli att åka och kika på den!

Med tanke på åldern så såg bilen rätt bra ut till det yttre förutom några mindre skavanker.

Inredningen var också hyffsad, inga större revor eller så, det jag störde mig på var att armstöden i fram var lite glappa i sidled. Allt som allt så märktes det att det är en kvalitetsbil!

Så dags för en provkörning! Växellådan var lite seg på att få i D tycker jag, samma när man skulle backa in bilen men vid körning växlade den okej, inte så mjuk som nyare lådor precis men det verkade fungera iaf.

MEN. Till att börja med så vibrerade det ganska mycket redan i ganska låg fart och det avtog inte (kardan eller bara kanske att den stått länge och däcken blivit lite platta?).
Nästa sak var dämpning/fjädring, gungade på tok för mycket! På fin motorväg var det direkt störande i 110/kmh, i högre fart var det så det kändes lite farligt mycket.

Men en rolig sak, det var första gången jag körde en bil med den mytomspunna tolvan! I korsningar och likande så kändes bilen relativt seg, troligen på grund av skicket.
På motorväg så trampade jag försiktigt gasen i botten, inte så att det blev en kick-down utan bara för en jämn acceleration.
Först tänkte jag "vafan! händer ju inget!" för det kändes eller märktes inte. Sen kollade jag hastighetsmätaren och märkte att den gick upp fort!
Läcker känsla!

Men det märks verkligen inte att det är en bil med 300 häst, är ju heller inte någon sportbil men lite "lättare" kunde den gärna känts för min smak.

Men kul att prova en 7:a med tolvan, alltid gillat och varit sugen på en E38 men nu börjar ju E65 närma sig schyssta priser riktigt fort, kanske snart... =)

Bilen jag provade finns i Kungsgården och begärt pris var 39 000:-
Det får dom sänka rejält skulle jag vilja påstå!

Det var några mer eller mindre nödvändiga rader från mig men ni som gillar 7-serien förstår säkert! =)

//Kalle
Provade du även S-läget på automaten?Använder själv bara det läget i stan och E enbart på landsväg. Men lite segt är det att få fart på de två tonnen om man är van med mindre och lättare bil. Men som landsvägslok är den oslagbar, speciellt i baksätet, där det förövrigt är betydligt tystare än i framsätet. Fast vad väljer du om du vill ha mer bil för slantarna? / Glidaren
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Jag vågar påstå att det är Väldigt stor skillnad på en frisk 750 jämte de flesta jag provat. Kör tio och få av dom är bra.

Så ta o testa ett gäng så förhoppningsvis får du lite annan bild på hur de var när de var som de skulle.
_k
31
_kALLE
316i -93
Tror som sagt att objektet jag provade var ett ganska trött objekt och att det finns bra mycket bättre.

Det var första känlan jag fick direkt när jag gled ut från parkeringen.

Mest bil för pengarna? Beror ju på hur mycket pengar man har... Men generellt har jag svårt att tro att det är mycket som kan slå 7-serien oavsett modell. Problemet är väl att ju äldre ju större risk för dyra problem.

Men en fräsch E38 (hjärnan säger 728) om man har dom pengarna och har man några slantar till så en E65.
E65 har ju tappat dryga 100 000:- /år hittils och fortsätter väl falla rätt kraftigt nåt år till men å andra sidan, ju längre man väntar ju äldre blir dom...

E32 är nog för min del en för gammal bil. Men manlig det är den!

//Kalle
10000 per år i värdeminskning! Räcker till en hel del reparationer och bensin dessutom. E32ans värdeminskning är redan avklarad. Tanka och kör!/ Den snåle.
320-325
om man gör kickdown i 50kmh så slungas man iväg som in i h-vete.. med en E32 a´´ helt sjukt. jag hade en supra innan en trimmad mk3 290hk och jag tror att supran skulle åkt på pisk faktiskt. sen om man gör kickdown i 100kmh så dröjer det inte många sek förrän 200kmh strecket nås.. nää tovan är verkligen inte slö. jag är väldigt nöjd med min 12a´´ växellådan växlar lite manligt hårt men den tål nm ca 560nm och detta tack vare få växlar. E32 hade gått mkt bättre med en mera tätstegad låda. men då tål den ju enbart 490nm.

mvh Johannes

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.