AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
990

byte av hjullager fram M3 E30

Visa användare
155
Jessee
M5 -99
Hej, hoppas någon här på forumet kan hjälpa mig med mitt problem lite snabbt....

Jag ska byta hjullager på min M3 -87 med ABS har monterat bort gamla hjullagret (navet) men jag får fasen inte på det nya???
När jag byte på min 320 -89 utan ABS så gick det utan några större problem. Men på M3:an får jag inte till det. Vad gör jag för fel?? Någon som vill förklara hur det ska gå till?

mvh/Jens
Esa
Du måste knacka på inre lagerringen (närmast navet) för att få in den. Det gör du tills muttern greppar. Om du slår på den yttre delar sig lagret, då är det bara att kasera den. Passa dig så inte lagret sätter sig på sniskan, väldigt lätt hänt.
Grusse
Låter lite epa mekning att knacka på lagret, bättre då att pressa på det. Det är då mindre risk att lagret blir skadat, plus att man känner bra att lagret går rakt på axeln och inte spänner någonstans ifall den skulle hamna snett? Men det kräver ju att man har lämpliga donar att pressa mad.
Esa
EPA eller inte men är man försiktig så är det inga problem. Har man bara en rörstump eller hylsa i rätt storlek så är det en barnlek. Finns ingen anledning att ta fram storsläggan.

Vad tror du meck firmor utan BMWs specialverktyg gör? Svarvar fram egna???

Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
aj det där lät dyrt.... Yttre lagerringen menade du va? Ett litet knack på den inre så delar sig lagret garanterat med kassation som följd! Rätta mig om jag har fel...

Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
förlåt förlåt... tar tillbaka det där... inre givetvis....sorry! :(

Visa användare
155
Jessee
M5 -99
tjena, jag blev bara lite osäker med tanke på att det gick så lätt på 320 då kunde jag föra på navet med handkraft. Men jag fick låna en press så nu har jag bytt lager även på M3:an men jag tackar för tipsen.

mvh/Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.