|
|
|
|---|---|
|
Vet att frågan varit uppe ett gäng gånger. Mina förutsättningar är dock något annorlunda. Det är som så att när jag ställer av bilen framöver så har bilen och motoroljan gått max 100mil. Bör man byta den innan man ställer in bilen med de milen? Färgen är nu efter snart 60mil sirapsgul/brun. Alltså ungefär som då den kom ur oljedunken. ///BMW - Was sonst! | |
Stekaren |
Den intressanta frågan som jag aldrig fick svar på i tidigare diskussioner var om en använd motorolja skadlighet är försumbar jämfört med en ny. Och om så, hur mycket på en skala 1-100. |
|
Att ge något exakt svar på hur skadlig "gammal" olja är i förhållande till ny, är omöjligt eftersom det beror på många faktorer. Dock kan man med säkerhet säga att ny olja är bättre eftersom den inte innehåller frätande föroreningar och vatten... Om bilen bara gått 100 mil, skulle jag inte byta olja! Kör däremot en ordentlig runda på kanske 10 mil eller mer så att motorn får arbeta varmt under en längre tid vilket gör att du då får bort allt ev. kondensvatten från oljan innan avställningen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har ungefär samma läge, endast en grön plupp har slocknat. Tänker inte byta oljan inför vintern. /Fredrik |
|
Stekaren |
Johan B: Men det e ju det hela påståendet om att man ska ha ny olja grundar sig på,är skillnaden helt försumbar kan man lika gärna ha en använd olja i. Om nu så e saken. Jag personligen tror att denna diskussion e en aningens förstorad. Drar du fingret innanför era ventilkåpor hittar ni garanterat smuts som ligger och fräter. Det enda rätta skulle vara att spola hela motorn invändigt för att sedan använda sig av en ny olja. |
|
Stekaren visst kan det ligga en del i det du säger, men å andra sidan ser jag det såhär: Om man har en entusiastbil är man oftast "extra rädd om den". Därför brukar dessa bilar få minst ett oljebyte per säsong. Om man planerar att byta olja en gång per säsong, är det bättre att göra bytet INNAN man ställer av den i stället för att göra bytet t ex på våren i samband med påställningen. Jag skulle misstänka att kondensvattnet i gammal olja är värre än sura restprodukter i oljan (även om vissa körförhållanden skapar mycket sura restprodukter). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok, tackar för svaret. ///BMW - Was sonst! |
|
Stekaren |
Johan B: Det är sant ;) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.