AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.772

låg bensinförbrukning 320 -92

Sida 1 av 2
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Måste bara berätta om hur förvånad och glad jag blev när jag räknade ut senaste medelförbrukningen när jag tankade bilen. Har börjat på högskola 6 mil bort så det har blivit många långkörningar. Men även det vanliga korta på tanken. Ändån landade förbrukningen på så lågt som 0.79. Har haft mycket svårt att hålla bilen under litern innan.
Har hållt hastigheterna relativt noga och inte gjort över drivet många omkörningar. Trodde inte en gammal e36 sexa gick att köra så billigt.
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, det är lite roligare att förvånas över hur låg den är istället för tvärtom.

"Got fuel to burn, got roads to drive"
Snyggt jobbat!!

Mitt rekord med en 320 Coupe -92 var 0,83 l/mil.

Pumpa däcken ordentligt hårt (som för fullast) så kommer nog förbukningen ner ytterligare.

Är också nöjd med nya BMW investeringen. BMW 523 Touring -98. Harvar runt på 0,84 i medel. Senaste tankningen 0,85 och då var jag ändå uppe i 235 km/h och körde hårt (140-160) i ca 20 mil. (De andra 50 vart i och för sig snålkörning runt 100-110... )

Kontentan är väl att BMW gör riktigt bra och effektiva motorer.

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Kör min 323:a runt 0,85-0,90 beroende på stadstrafik/landsväg. Men jag körde sist på 0,80139 l/mil på landsväg, 90 % landsväg. Så jag är också helnöjd! :)
tråkigt när de tar så lite, ska vara som snöskotern när den tar upp mot 10 liter milen :P
Vill du ha snöskoterförbrukning så köp en gammal Saab. Hade en Saab 900 -85 årsmodell (ursäkta svordomen) som låg på 1,1 i bästa fall, trots tom bil, långsam 90-vägs körning, "5 speed" (!!!) -låda och ca 90 riktigt trötta hästkrafter.

Förgasarmotor i all ära, men insprutningen var ingen dum uppfinning.
Har du en snöskoter som drar 10l/mil så är den ganska kasst inställd kan ja lova
Ännu ett bevis på att en frisk och välservad BMW med rak 6a drar i princip lika mycket på landsväg/motorväg som en BMW med 4a. Det är ff.a vid stadskörning som sexorna drar rejält med bränsle.
Min 328 drog 0.82 mellan tankningarna när jag körde Lund-Stockholm TOR, och då låg jag runt 130-140km/h större delen av sträckan. Jag hade visserligen tur med trafiken och slapp stå i kö när detta gjordes.
om man fullgasar typ konstant, som man gör när man leker då tar det mycke, speciellt med tre cylindrar
Utslaget på 1000 respektive 1300 mil
så drog BMW 518-90 sedan manuell 0,94 l/mil,
medan 520 -93 Touring automat drog 0,91 l/mil.

Håller således med Kristoffer_L
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Ja jag blev mäkta imponerad. Men har i princip aldrig kört en heltank med längrekörningar innan. Utan har varit någon längre resten till och från jobbet som är en mil bort.
Ordentligt med luft har jag i däcken, 2.8kg. Så hjälper nog inte så mycket om jag trycker i lite till. Men ska testa på att hoppa lite växlar, såg en annan tråd där de rekomenderade det för att spara bensin.
det kallade ecodriving kan väl spara lite soppa.

du hoppa över varannan växel, dvs 1-3-5 och när du gasar så kör du gasen i botten till halva varvantalet, typ 3000 innan du växlar, och när du ska bromsa, motorbromsa så länge som möjligt och absolut inte ha igång nåt onödigt lyx som ac eller bilstereo :p
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Ska man verkligen köra med fullgasaccelerationer?
Tycker inte det låter alls snålt. Kanske jag som fått fel för mig.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Så fort upp i fart som möjligt utan att varva över 3000-3500...de märks faktiskt om man alltid gör så! Inte ligga och segdra! Tar ju minst soppa om man ligger i jämn fart,så varför ska man sega bilen dit=)
Det hänger en del på tänddelarna oxå, lock, rotor, stift & kablar. Optimerad förbränning drar mindre bränsle, samt att en del får lägre förbrukning med högre oktan.
Lättrullade däck typ Michelin Energy och helsyntetisk motorolja i motorn sparar nog några centiliter per mil.
Vid "ecodriving" så ska du inte gå på full gas och full gas mappen.
Det som rekomenderas är däremot mycket riktigt ordentlig acceleration dock inte fullgas.

Det krävs lika många hästar för att hålla samma fart oavsett motorstyrka/storlek vid landsvägskörning. Sedan beror det lite på hur man ligger till i varvtal hur effektivt det är.

Ganska lätt att komma under 0.8 med M3:an vid skapligt jämn landsvägskörning. 0.74 har jag varit nere i. 0.80-0.85 om man ligger i 110-120.
e3
189
e30-power
1602,tii motor o solex40

bmw 1602 67- resdels-bil
bmw 1602 72- resdels-bil
min pappa körde me sin chippade e36 320 från borås till östersund (77 mil) han låg på ca 20-25 kmh över gällande hastighet (som han altid gör:P) å då hade den dragit 0,73 l/milen.
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Kan lägga till att jag alltid kör på 98 oktan och så också i detta fall.
Ingen anning om den drar med eller mindre med 95 oktan.
Upplever dock motorn lite starkare i botten på 98 oktan.
Helsyntetisk olja har jag också, direkt från biltema :-)
mx
7
mxmanne
320i. sedan.(4dörrars. E-36 1992
jag vart förvånad när jag var i södertälje o köpte min e36a 320 oxå en 92a.. körde dom ca 30 milen hem o räknade ut.. 0,78/mil =) en glad upptäckt.. hårdkörning i staden med konstant gasande etc etc låg den på ca. 1,085.. så de känns bra.. däremot har jag märkt att vid kallstarter samt tomgångskörning vid typ rödljus o sånt så flyger bränslemären upp över 3l/milen... nån som vet varför???

//MxManne
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
mxmanne.. om du läser instruktionsboken så gör den så för unde 20 eller 30 så kan den inte räkna redigt och då lägger den sig där... sedan kan man tänka såhär om du står still så tar den ju maximalt med soppa för att komma dom 10 milen det handlar om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.