AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
26.324

Har någon provat Turtle Wax Extreme Nano-Tech?

Sida 2 av 2
Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
Har oxå provat turtle nano extreme nu...o det blir inte en gång till....var helt slut när jag var klar med bilen.... med sonax flytande hårdvax blir det lika bra o framförallt e det inte ens jobbigt att arbeta med! Fortfarande inget som slår det!! :)

Gummi gör sig bäst på asfalt!!
Vr
40
Vrs
BMW 325i 1992.
Var inte alls jobbigt att vaxa på och av med Turtle Extreme Nano Tech. Och nej, jag jobbar inte för Turtle.
dr
11
dreddy
328i Coupé -95
Sonax, helt klart. Skiner fint och håller hur bra som helst.

(Sonax flytande hårdvax)
He
94
HenkeGson
BMW 535xd M-Sport F11 -12
BMW 325i M-sport Touring -06
Har hört att en del tvättar med diskmedel innan vaxning... Risker?! Är det att rekomendera?

Som sagt, Sonax flytande hårdvax är hur grymt som helst!!

Mvh
Henrik
Länk

Har köpt och provat det ultimate lackförseglings medlet Lahega nr 34,
en enkomponents vax som skall notsvara deras s.k. 2 komponents vax Dvs Lahega nr 37a & 37b. , Proffsen använder dessa och det går att få tag på dem om du har ett företag eller om du kan köpa in den via ett företag, dem säljs inte direkt till kunder men det finns diverse butiker som säljer pumpar och högtrycks tvätt så hittar man lite proffs prylar på hyllan ;) I och med att detta är en enkomponents medel appliceras det på som ett vanligt vax, men det håller i över ett år 8)=) o jäääävlars vad det skiner om bilen, det bländar... Jag säger så här efter att ha använt Lahega nr 34, Släng er i väggen alla skit vaxer som säljs ute i handlen och bensin mackar! det kommer inte ens i närheten av slut glansen och lenheten som dessa medel avger samt dess uthållighet (ehmm det återstår att se dock!). Gjorde det i våras på min MZ3:a och har inte behövt att tvätta den sedan dess. räcker med enkel avspolning + semskinns avtorkning och skiten är helt borta om det ens fastnade? Du får dessutom använda hur mycket avfättnings medel du vill utan att vaxet försvinner, bortsätt från industriella lösningmedel som bensin lacknafta eller vad det nu kan lösa upp sådana krejjer vettuh!

Vilken skillnat!
//Rop the shining
Rekomenderar en light polering innan vaxning för att uppnå bästa resultat.
//Rop the sudden expert
Väcker liv i tråden igen.

Jag brukar vaxa bilen två gånger om året med Sonax som är underbart bra. Innan jag vaxar brukar jag tvätta med bilschampo och sedan göra rent med Sonax bilpolish. Det har länge plågat mig att jag inte vet hur mycket det sliter på lacken. Förpackningen är lite svår att tyda och jag har tolkad den som att det är hyfsat skonsamt mot lacken och att det inte skadar att använda den varje gång.

Vad säger ni? Tror ni att det sliter onödigt på lacken att använda polish eller kanske jag skulle testa att använda "Supertvätt" istället för att få ytan riktigt ren innan jag läger på vaxet?
Be
136
BeNnaN
Mercedes E300de 2019
BMW 120i M-pkt 2019
ngn som testat auto glyms produkter som finns på micro?

Min Bil: Länk
Att handsnugga en bil sliter inte nämnvärdt på lacken så länge man inte tokgnuggar.

Dock får man ett bättre resultat om man går över bilen med en dubbeltrissig ocillerande maskin på 10 min, än om du handgnuggar i en timma.

Handgnuggande är grymt slöseri med tid,som ger ett ojämnt resultat.

Sen ang turtle så gör dem överlag skitprodukter.
När en produkt är med på reklam i varenda tidning, samt heter super extra nano mega tech delux waxidelido, men inte ett enda proffs fill ta o det så kan ni kanske räkna ut resten.

Om ni tycker det är kul med bilvård använd proffsprodukter typ Smartab, sveriges största lev till proffs, finns även end el bra konsumentprodukter.
Lahega vänder sig oxå till proffs.
3m med mera med mera

Visst du köper i litrar och får en lite högre engångskostnad men får mkt bättre kvalitet, lägre literpris, längr ehållbarhet osv osv.

MVH/
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

godich: "Vad säger ni? Tror ni att det sliter onödigt på lacken att använda polish eller kanske jag skulle testa att använda "Supertvätt" istället för att få ytan riktigt ren innan jag läger på vaxet?"

Jag har alltid använt Sonax produkter, det brukar bli minst 3 ggr/år. Jag brukar köra rubbing med maskin, även på metalliclack och jag har aldrig haft några problem med att det skulle slita på lacken.

Att förtvätta med Supertvätt tror jag är en mindre bra idé eftersom den lämnar en hinna av silicon eller liknande. Ett bra tips är att tvätta bilen med vanlig Yes diskmedel. Grunden i en blank lack handlar om att få den riktigt ren. Om du sedan väljer Sonax Polish eller Rubbing är en smaksak. Ofta kan polishen funka som en "mellanpolering, men efter vintern brukar i vart fall min lack vara så oxiderad att rubbingen är det enda som funkar för att få lacken ren på djupet.

Kör du med maskin kan du kanske vara försiktig i hörnen och liknande, själv brukar jag braka på och har som sagt aldrig haft några förslitningsproblem.

Det finns säkert bättre produkter än Sonax men jag använder dem därför att jag lärt mig hur de funkar att arbeta med. Sedan är resultatet väldigt bra och d är lättarbetade.
Nu innehåller ju många av sonax produkter just silikon, har hört att det nya flytande hårdvaxet är fritt från det dock.

Själv avskyr jag det gamla, har ej provat det nya.

Ger en fetyta jag inte klarar av inkl flyktigt silikon som har flera nackdelar vid omlack etc.

Känner faktiskt inte till något proffs som använder produkten.

Ang yes diskmedel så är det en alkalie precis som en alkalisk avfettning och fungerar utmärkt innan vaxning.

MVH/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.