AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.613

Vad passar bäst till BMW:s motorer, NGK eller Bosch stift?

Visa användare
71
M 8
850CSI-93
vad funkar bäst i en bmw motor?

NGK
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Nja...vad som fungerar bäst i en "BMW-motor?

Beror på vad du har för motor :)

Men det jag kan säga att i M30 motorn så krävs fräscha stift med rätt värmetal osv,dvs ett stift som enligt rekommendation ska sitta i just den motorn,det spelar mindre roll vilket stift/märke, utan det beror som sagt på om det är anpassat till just den motortypen.
Jag kan bara säga att jag kört både "vanliga" enkelelektrodsstift såväl som flerelektrodsstift och jag har inte kännt någon skillnad värt att notera.
Visserligen så har det visat sig på mina M30 motorer jag ägt aldrig vara fel på NGK singelelektrodare.
Men även de 4-elektrodsstift jag haft fungerar väl(Bosch super 4) som dessutom verkar hålla längre än singelelektrodare(naturligtvis)..

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
NGK är originalmonterat från fabrik och funkar bra sedan 09/98 sitter det NGK Laser platina 4 elektrod som byts första gången vid ca 10.000 mil 1a inspetion II. Före 98 tvåelektrod NGK sedan -96 men det går utmärkt att använda 4 eletrodstigten till dessa också.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
71
M 8
850CSI-93
ok enligt ngk katalogen så passar zfr5f i min motor m70b56 men jag har för mig att motorn heter s70b56?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
M8: SCI motorn heter S73 medan den gamla V12 motorn som vi känner igen från E32 heter M70. M70 fanns bara i 5 litersutförande. Det var M73an som hade 5.4 liters volym. Om det är något svar på din fråga.

___
Bilbloggen: Länk
Visa användare
71
M 8
850CSI-93
enligt e31.net så heter csi motorn s70b56! men enligt NGK katalogen m70b56? men det är skit samma eller en fel skrivning

Be
278
Bengt C
523i -96
Hej, har en 730i - 92 som jag bara kört 800 mil än så länge. Den har gått 14.000 mil totalt.

Jag är rätt övertygad om att motorn går bra, i någon sorts objektiv bemärkelse. Den toppar ca 220 (rätt effekt) och drar 1.0 L/mil vid blandad småbusig körning (låg förbrukning). Trots att förbränningssystemet alltså gör sitt jobb, har motorn en ganska usel gånkultur. I vart fall på tomgång. Den går ojämnt och allmänt dassigt, även då den är varm.

F n använder jag de Bosch stift som satt i då jag köpte bilen. De är enl rek (W7DC eller något sådant) och såg fina ut när jag kollade ventilspelet efter köp. (Jag har f ö aldrig sett några "dåliga" stift i modern tid.) Vid samma tillfälle kollade jag och smorde tomgångsventilen. Den kändes inte kärv. Jag har inte kollat potentimeter i luftmätaren (men bilen har ju inte gått långt).

Janne T, vad menar du med att man behöver "fräscha stift"? Hur länge är nya stift "fräscha"?

Jag kan nämnda att jag också har en Peugeot 605 SV-3.0 Den har ganska dyra 3-elektrodstift från NGK som jag i vissa fall (pga snålhet) kört upp till 8.000 mil innan byte. När jag sedan bytt dem har motorn gått bra innan bytet och efter har jag inte märkt någon skillnad i förbrukning, startvillighet o s v. Stiften har haft fin färg och bara svagt avrundade radier på elektroderna.

Jag har kört Saabar upp till 3.000 mil på single-elektrod NGK utan problem.

Många ger rådet att byta ungefär allt i tändssytemsväg: Kablar, lock, rotor, stift o s v. En del tossingar byter t o m dessa prylar regelbundet. Själv har jag kört flera bilar till 40.000+ mil och aldrig bytt någonting annat än tändstift. Aldrig har jag haft problem med varken förbrukning, vinterstarter eller vad som helst. "Don't fix it if it ain't broken" brukar funka bra, tycker jag.

Nå, vad är en rimlig körsträcka på stiften i en M30? Själv lutar jag åt förklaringen att Bosch gör dåliga stift och att allt blir bättre om jag bara byter till NGK. Men jag vet inte. Den åsikten är egentligen något som jag tillägnat mig sedan mopedåldern (25 år sedan) och kanske har Bosch lärt sig göra stift sedan dess?

Jag kan också nämna att mitt DMF (dubbelmassesvänghjul) har havererat. Skramlar på tomgång gör det ju, men jag kan inte inse att det borde ge så oregelbundet avgasljud som jag faktiskt har.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...Jo,jag menar med fräscha stift att man bör byta stiften före 2000mil(helst kanske vid 1500mil) om man har "singelelektrodare",på flerelektrodsstift så kan man kontrollera dessa vid ca 2000mil, men troligen så är dem såpass "fräscha" att det går att köra 2000mil till med dem utan problem..

Men prova du NGK singelelektrodare(kommer inte ihåg vad dessa heter exakt),många rekommenderar dessa före andra sorter till just BMW,men som sagt så har det fungerat bra för mig med Bosch flerelektrodsstift också..

M30 maskinerna går ju inte speciellt jämnt o lugnt som lite modernare maskiner,men om du stör dig på att den "småpuffar" eller så så KAN det ju också vara något fel på rotor eller fördelarlocket...Kollat dessa?

Hmm..."havererat dubbelmassesvänghjul" låter ju inget vidare....Jag skulle nog bli lite fundersam om jag hade det iaf....Kan väl vara en tänkbar anledning till oregelbunden gång om detta "sitter löst" ..eller?

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...Jag tror faktiskt inte att någon M30 motor har dubbelmassesvänghjul,men du skriver ju att du har ett...Vem sa detta till dig?

Visserligen så har jag inte ägt någon E32 med manuell växellåda, så du har ju säkert rätt att du har ett dubbelmassesvänghjul...jaja.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Ja,jag hade fel...du HAR ett dubbelmassesvänghjul :)

Mvh Janne.
Vantage
//Hasso
Byts stiften ut efter var 10 000:e mil på E39:an ??

Niclas
Be
278
Bengt C
523i -96
Vet inte om bilen "småpuffar" direkt. Det är mer en "oregelbundenhet" i
gången. Jag känner inte heller till om tomgångsregleringen är med i
spelet. Kanske borde hänga på oscilloskopet på spridare, spole och
tomgångsventil för att se om hela styrsystemet "hoppar", eller om det
bara är förbränningen som är oregelbunden.

Men jag har funderat på om det trasiga dubbelmassesvänghjulet kan
orsaka den lite spattiga tomgången. Det är ju trots allt tungt stål som
snurrar kopplad till vevaxeln via ett betydande glapp. Kanske kan ge
liknande problem som lite transmissionsglapp i kombination med för låga
gaspådrag i låga farter, fast i mindre skala.

Jag har även spekulerat i huruvida svänghjulshaveriet kan ha betydelse
för vibrationer i bilen. Dubbelmassesvänghjulet har säkert
"stellamell", utan torsionsdämpande fjädrar. Och jag undrar då om
motorvibrationer kan letar sig ut i transmission och kaross? Jag tycker
nämligen inte denna legendariska raka 6:a går särskilt vibrationsfritt
heller. Motorn hörs en hel del under belastning och det vibrerar lite i
ratt och panel på riktigt låga varv. Min Peugeot 605 SV-3.0 är helt
vibrationsfri, även belastad vid 500 rpm, trots att det är en
90-graders V6. Men det är klart, den bilen har en modern
motorupphängning. BMW:ns ser inte smartare ut än på vilken gammal Volvo
som helst. Jag vet inte ens om den har hydrauliska motorkuddar? Kanske
är det karossen som är lite omodern och släpper upp motorvibrationer i
cupén?

Det havererade svänghjulet avslöjar sig som ett oregelbundet, lite dovt
"kluckande" från motorns bakända. Om man handgasar lite, försvinner
oljudet vid kanske 1300 rpm eller så. När man stänger av motorn ska man
helst tänka på annat; Det låter som om någon tömmer ett kullager i en
plåthink, typ... Huh!

När jag i vinter adresserar lite avgasläckage, kanske transmission får
följa med ner och svänghjul/koppling bytas. Vi får se om energin
räcker. Bilen är jättefin och fungerar utmärkt, så det är frågan om ren
"toppning" i detta fall. (Finns iofs svagt utvecklade planer på 400 hp
och 500 Nm. Då blir avgas och kopplingsuppgradering tvingande.)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...nog tycker jag att mina M30 motorer går såpass jämnt att jag inte tycker det kan härledas vidare till vibrationer i instrument eller för alldel i ratt eller dylikt!

Men många "småfel" brukar ju också kunna bli bättre iaf om man gör en rejäl service,dvs byter då "servicerelaterade" saker som stift,rotor,lock,filter+gärna gör en ventiljustering osv..

Hur ser dina stift ut?...Dem brukar ju säga en del om hur motorn är inställd eller är i skick s.a.s.,men din gick ju i och för sig BRA annars på högre varv och så vad jag förstår..jaja,service är ju aldrig fel ändå :)

Tja,svänghjulsteorin finns ju med fortfarande som tänkbar felkälla...trots allt..tycker jag också..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.