AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.309

AC fungerar bara på ena sidan på min E32, vad kan vara fel?

Hejsan! har precis skaffat mig en E32 730 och har (inte helt oväntat) lite problem.

1. AC´n slutade fungera på förarsidan för några timmar sedan.. En vän till mig kollade i huven och där snurrar allt som det ska - vilket ledde oss till att tro att vi kommit åt (och dragit ur) någon kontakt till fläkten när vi installerade CD-spelare. Kan det vara så, eller hur funkar det? På passagerarsidan fungerar den utmärkt i både AC och "cirkulation".

2. Central-låset strular lite. Låser man upp så låser den sig igen förutom på förarsidan, då får man försöka igen, och till slut låser sig alla dörrar utom förardörren - den går inte att låsa upp alls. från passagerarlåset blir det liksom lite tvärtom - där låser sig förarlåset inte alls. Hur omfattande är ett byte av det här egentligen? Misstänker att det är något med eldrivningen (motorn) som är lite segt.

3. Vid stort rattutslag gnisslar det mycket (även stillastående). Är det byte av bussning eller servopump tro?

Just ja: finns där något man kan förbättra lädrets utseende med? (Beige). Vad använder ni när ni tvättar?

I övrigt känns det hur bra som helst. Extremt mycket bil för pengarna!
(mycket tacksam för svar)
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Har bara ett tips om lädret att ge dig. När jag köpte min var lädret ganska stelt och hårt ( vattenbuffel ) . Jag tvättade först med "lädertvål" från biltema och medan lädret fortfarande var fuktigt slipade jag med 400 våtslip. Man får ha en svamp att fukta med emellanåt. Effekten var samma som om man sitter i en bastu och inte har duschat på ett tag. Skiten rullade av och slipandet/rullandet tog samtidigt bort det blanka insuttna toppskiktet av lädret.
Som avslutning medan lädret fortfarande var fuktigt smörjde jag in mycket rikligt med minkolja ( vikingfett också bra ). Nu är lädret som nytt, nästan handskmjukt och smidigt och en helt annan sittkomfort !

mvh,komfortnissen
Ojdå, det var som sjutton. Hur slitet var ditt läder när du började?
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Det var som nytt, bara inte insmort. Alltså bara stelt och hårt + en blankare hinna. Jag såg tipset på nätet och det var just en beige läderklädsel han hade renoverat upp från superskitig och sliten till fräsch. Det kändes lite radikalt att gå på med slippapper sådär, men jag provade först på biten längst ner / framkant innan jag vågade ta hela klädseln. Kör på !
En bonus var också att det känns som lädret faktiskt tar åt sig mer av kroppsfukten än innan. Tror att det har att göra med att porerna öppnats upp av behandlingen och kan "andas" bättre.
p.s. det går åt mer fett än man tror. Jag har hittills matat på 3 hela burkar.
Finns att köpa i en vanlig skoaffär för 40 spänn, så det blir kanske 140 kr i kostnad för hela jobbet.
Gå inte på div. undermedel från Micro och Mekonomen och allt vad de heter, jag testade en hel del olika så det slipper du ...de hade kanske en viss effekt men inte i närheten av slipa-fetta metoden !

mvh,komfortnissen
megadreds:

Länk

För bästa resultat använd Bmw orginal som är anpassad just för Bmw.
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
1:
Om du lossar tygpanelen uppe till vänster om fötterna på pass.sidan(den som sitter med en stjärnskruv)där innaför längst in mot torpedväggen sitter det en styrbox(ihka modulen som styr spjällen m.m) med två kabelhärvor och färgade kontakter kolla så dom sitter på plats...kolla även på motsvarande vis på förarsidan, ser lika ut där men andra färger bara...
kontakterna sitter med byglar som man fäller ner för att ta loss respektive trycker upp för att sätta dit...
på min 735a saknades lufttillförseln på förarsidan,körde så i ett år innan jag hittade att en kontakt på förarsidan inte satt där...men nu funkar det kanon:)

Mvh andreas

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Liten varning på minkolja!
Kan tendera till att skinnet tänjer sig och blir "lite" större än det ska vara specielt på förarplats.
Mvh Dic.
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
mm, kan nog vara olika beroende på typ av läder isåfall. Hade det tänjt sig så skulle mina 120 kg ha lyckats med det vid det här laget, tycker jag. Men det är klart, vattenbuffeln är ganska tjock och kanske inte lika tänjningsbenägen som vanligt skinn...
Starre, menar du på fullt allvar att BMW-bilar har BMW-läder och mår bäst av BMW-produkter ? Kommer lädret från BMW-kor ??

mvh,komfortnissen
3:
Gnissel? är det remslirgnissel eller är det ett surrande/vibrerande ljud?
Det är vanligt med surr i servon, det brukar lösa sig med en påfyllning av servooljan.
Förresten, när du bytte huvudenheten, tog du ut originalspelaren då? jag får inte ut min, du får gärna tipsa mig lite om hur :P
Nytt om AC´n: Den bestämmer lite själv vilken sida den vill funka på. :)
Har inte kollat kontakterna på pass.sidan än.

Gnisslet från "hjulen" är som ett gummi-mot-metall-gnissel.

Huvudenheten går att få ut med lite våld - kanske för att den redan var uttagen en gång förr (satt inte i så bra).

Nytt problem om AC: AC kyler inte ("fläktar bara"). däremot värmen funkar mycket bra (ouch).

I övrigt har jag ett strulande centrallås (som låser sig självt så fort man låser upp, men funkar på andra försöket, förarsidan låser dock aldrig upp sig). Misstänker att motorn är lite seg på något sätt. Obs: jag är världens bilnovis.

Även bromsbeläggen varnas det för i CC. - där har jag dock en teori. KAn det vara så att de som sitter på nu helt enkelt inte är BMW original, och således inte har någon sensor - så datorn varnar eftersom den "tror" att de är slut?
Visa användare
63
Skitte
735ia-87
ang centrallås,kolla koffertlåsen,den kan ställa till problem!

Riktiga män kör turbohoj!!
Ingen hör när du skriker i 300km/h
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Ang bromsbeläggsvarning, det kan ju vara så att beläggen är slitna...
Annars så kan du ha rätt ang varningen, Men varnaren är en liten separat grej som man kan trycka på på beläggets kant.

/Mats J
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Ett tips om AC:n: Det kan vara "vattenventilerna"!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.