AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.460

1an till 3an till 5an, skadligt?

stör mig på att växlarna ligger så nära varandra i 320an, varvet blir högt och irriterande i "accelerationsfasen" om man bara vill komma iväg lugnt och civiliserat. samtidigt har jag för mig att det inte är bra för synkringarna (tror jag) att hoppa över växlar, stämmer detta eller kan jag börja köra så?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Kan inte tänka mig att det skulle vara nåt problem, jag växlar ofta från trean till femman.
pu
547
puiu
330i-03
men inte från 1 till 3 det kan inte vara bra.

alex
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Synkringarna tar bara skada om du växlar otroligt fort.
Ska man köra snålt ska man växla till en så hög växel så fort som möjligt så du gör helt rätt.

Sällan att jag kör lugnt men då jag gör det gör jag samma som du.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Om det är skadligt för synkningarna vet jag inte direkt men enligt körboken jag en gång i tiden hade så handlade eco-driving om det du beskriver. Dvs du gasar bestämt till 3500 rpm på växel 1 därefter hoppar du över 2:an och växlar således direkt till 3:an därefter göra du likadant, gasar bestämt upp till 3500 rpm på 3:an och växlar fort till 5:an. Enligt boken så ska detta vara ekonomiskt och miljövänligt.

Brukar själv ofta hoppa över växlar, te.x på uppfart/accelerationsfält till motorväg, dåvarvar jag ut en del på 2:an sen direkt till 5:an.. Jag tror inte det ska vara någon fara för vxl-lådan.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
De enda bilar som jag vet inte mår bra av att hoppa över växlar är någon gammal Honda Civic. Står någonting om det i manualen om jag inte minns fel.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
SpineKracker
Inga problem att hoppa växlar, gör jag nästan alltid. Som sagt är det snålaste sättet att köra. Jag kör igång på ettan, drar lite längre på tvåan, fyran och sedan femman eller sexan om det finns. Ettan är inte särskilt snålt att "dra" på då utväxlingen är såpass låg. Bättre då att bara komma igång på ettan, lägga i tvåan och sedan hoppa.

puiu: Varför skulle hoppet 1 till 3 vara skadligt?
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Enligt ecodriving så ska man väl starta på ettan, fort till tvåan, relativt snabb acceleration och sen i med 5 eller 6. Sen ska man väl ha ganska planerad körning och mycket motorbroms med, men just växlingen är väl sån.

Varför dra på ettan? Förstår mer 2-4 då än 1-3.

"Got fuel to burn, got roads to drive"
yttryck
Viggo:
inget illa menat, men köp då hellre en automatväxlad bil.
ditt körsätt verkar vara mera anpassat för en automatväxlad BMW.
Tidigare har jag alltid förespråkat manuellväxlad BMW, men efter att ha testat automat i kombination med en BMW sexa så blev jag helt såld.
sköna mjuka växlingar, med massor av vrid (328:a).
det skjuter på utan att behöva tokvarva motorn,
att slippa växla är helt underbart...
Igor

Ci
531
CiM
325ciM-04
herre gud, man blir mörkrädd!!!
bytt bil till en riskokare, så sparar du garanterat soppa!
SpineKracker
Automat är ju bara gött inne i stan om du frågar mig, eller om man alltid har en mobil eller kaffe i handen =).
Annars är det ju en fröjd att växla.
nejdå yttryck, jag gillar att växla och kunna varva ur. problemet är bara att man ibland gärna vill komma iväg smidigt(fort) utan att det märks så mycket(låga varv) och det är svårt med 320an som pga att motorn är så svag har växlarna väldigt nära varandra(lågt utväxlad).
yttryck
vet vad du menar, har själv haft en 320.
tröttnade på att plåga motorn vid varje start, men motorsången gjorde en på gott humör trots motorns svaga acc.

SpineKracker
Jag tycker faktiskt inte jag känner igen dilemmat du beskriver. Med tanke på hur lite effekt och vridsvag motorn egentligen är upplever jag den som väldigt smidig.
Tycker inte det är några prob att dra från 1100rpm.
yttryck, precis så. sen är det givetvis trevligt att lådan är så tät när man vill varva ur växlarna lite.

måste säga att bilen är klart skönare att köra när man hoppar över en växel hela tiden, känns inte alls lika ansträngt i starterna.
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Borde det nästan inte kännas mer ansträngande när du hoppar växlar? Du drar ju då lite längre på varje innan du växlar. Att köra på ettan är ansträngade tycker jag, i med tvåan fort istället, medan du drar den så långt att du kan lägga i trean.

Eller är det handrörelserna du tycker är ansträngande?

"Got fuel to burn, got roads to drive"
nja, tycker inte jag behöver dra växlarna mycket längre. möjligen några hundra varv på 1an. på 3an behövs det (givetvis) mindre varv för att få upp samma fart som med 2an så där hålls varvet lågt tills 5an läggs i vid ca 65km/h.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.