|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! Glömde en sak på Brostugeträffen i måndags ... sannolikt som en följd av den där skuren som gjorde att vi alla rusade in på kafét ... - ville testa hur fort en "normal" BMW- sidoruta skall gå upp och ner?? Tycker att mina på 750:ian segger på litet väl långsamt. Ngn som känner fört´: ta tid på förarrutan från uppe till nere! (Räcker med hela sekunder. Lämna 100-delarna därhän ...) MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... "segar" skall det ju stå! Finns något servicemeddelande eller test att läsa/göra?? MVH /// Paap R |
|
Går någon långsammare än andra dörrar? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
mole |
På min bil så gnisslar det när rutorna ska ned. Jag misstänker att gummilisterna sitter för tight mot rutan och gör så att det går långsamt. Finns det nått sätt att mjuka upp gummit? |
| Ett högst amatörmässigt uppmätt resultat, bara räknade 1001,1002,1003.. enligt vad jag tycker verkar vara sekunder, men rutan på förardörren i min tar då ungefär 3 sek ner och en liten aning längre tid, kanske 3.5 - 4 sek, upp. Går lite trögare de där sista 5-6 centimetrarna innan rutan är helt uppe. | |
Paap Reeder |
... vad tror ni om teorin att luddet i fönsterlisternas spår är uppnött - fläckvis - och därför kommer rutan att mer och mer gå mot gummit och kanske gnissla? ... fast jag skall testa Eriks uppslag om rutorna går olika fort. Går dom lika fort ... eller sakta ... håller inte min teori ens i teorin. MVH /// Paap R |
|
Paap: Jag har upplevt samma sak på några av mina 7:or, o då har jag helt enkelt: "Smort upp dem" med 5-56, o sedan har det gått bra igen! Vad gäller "luddet" så har det säkerligen betydelse, så det bör man se upp med. På en av mina 528:or så bytte jag helt sonika rutlister (å smorde litet på dessa oxå) så blev det som nytt! Samtliga har hållit tätt från vatten o dyl.! Lycka till! Mvh Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Rutan på passagerarsidan på min bil går jävligt sakta, ibland får man hjälpa upp rutan med händerna. Är det rutlisten som är problemet? Kan testa med 5-56, är det bara att spruta på ner under listen eller? |
|
Paap Reeder |
... kör inte 5-56 utan nått annat som glider lätt mot glas. Har idag kört prov med mina hissar: - Torr väderlek - Varm bil - Tomgång - Inga ljus tända eller andra "större" förbrukare igång - Plant underlag - Sprillans batteri som är fulladdat VF - ner 5,15 sek # upp 5,75 sek HF - ner 5,25 sek # upp 6,36 sek HB - ner 4,80 sek # upp 5,24 sek VB - ner 4,68 sek # upp 4,73 sek ... eller ner på VF 1001 - 1002 - 1003 - 1004 - 1005 - 100ssss ... eller upp ............................................................1006 hann uttalas klart! MVH /// Paap R ... sysslar bara med viktiga prov |
|
Häpp häpp, lysande. Och vetenskapen tar oss framåt. För att ta detta ett steg längre vill jag meddela samtliga att jag har för avsikt att veva "jättefort" på rutorna i 5:an som förutom elspeglarna är komplett manuell. Jag kommer att ta hjälp med tidtagningen och kommer att redovisa dessa efter kl.23 idag (fredag) när jag kommit hem från arbetet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.