AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.762

Servotronic fungerar inte, vad kan vara fel?

Tidigare har jag lagt in en fråga gällande fel på min servotronic-styrning,men ej fått nåt svar!jag hade hoppats att nån har haft samma problem som mig,som kanske lyckats hitta felet!

Jag har felsökt med BMW:s Diagnos Tester,men inget fel hittas.
Allt verkar vara okej,även magnetventilen på styrsnäckan får rätt spänning!
Kan det vara att den är defekt ändå?En ny kostar c:a 1500:-,kanske värt att prova!!!

Vad jag hittade i ett tidigt servicemeddelande var att bilen tillverkade i ett par månader omkring -98,kunde efter start av bilen,"tappa"servotronicfunktionen+att då kunde man få upp på
felsökningen att hastighetssignal saknades!Åtgärden var då att byta och koda om grundmodulen.
Min bil är tidigare än så(97-03),så där borde inget fel på ovanstående vara aktuellt!

Den grundmodulen som sitter i bilen nu,har kodats om utan att det gjorde nån skillnad!

Självklart går det bra utan Servotronic,men finns det,är det ju skoj om det funkar!!!!!
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Igensatta kanaler i ventilen kanske? Går att skruva loss den och ta isär o göra rent, men olja kommer att rinna ut..Bytte styrväxel på min och tog isär den gamla av ren nyfikenhet.. :-)
Min fungerar inte heller, men jag har ingen spänning fram. Var sitter styrlådan?
Om jag inte minns fel,så sitter grundmodulen på höger sida,bakom klädseln
vid fotutrymmet!
Eventuellt så styrs det via Abs/Asc,Dsc styrdonet(som det är vanligt att det går sönder på E39 bilarna),men då brukar det visa fel på att nån eller flera givare är trasiga,även fast man bytt dom.Borde även finnas i felminnet att
hastighetssignal saknas!
Nu har jag bytt magnetventilen till servotronicen,och nu funkar det perfekt!
Det blev en helt annan bil att köra!
Paap Reeder
... är litet mossig på det där med servotronic.
Vet inte om det på min gamla häck finns en sådan finess.

Det jag däremot lagt märka till är att det på morgnarna ibland går litet! ... ca 20 % tyngre att styra än normalt.
Vid en omstart - särskilt efter några km körning är allt som vanligt igen.

Har tänkt ta itu med detta. Är det ett s.k servotronic-fel? Vad säger ni?
Har jag föresten servotronic? Reläet ... är den ca 25x25x30 mm och sitter nedåt på snäckan??

MVH // Paap R

Paap Reeder
... förresten ... stavas det ju.

MVH /// Paap R

Du har Servotronic om du har den där magnetventilen på styrsnäckan.Det är inget relä,utan en magnetventil som på nåt sätt påverkar servons systemtryck.
Efter att jag bytte ventilen på min bil,så blev det en helt annan bil att köra.
Den känns betydligt mindre"vinglig".Jag har kört hela sommaren utan servotronic,men i och med att jag såg på min bils utrustningslista att det
skulle vara monterat,så ville jag fixa det.
Det var inte speciellt svårt att byta,men skruvarna satt hårt(2st insex,M4).
Jag värmde snäckan+skruvarna med gassvetsen,så släppte dom till slut.
Tänk på bara att om du värmer,så måste du antagligen byta ventilen,pga att den smälter!
se
661
seb_540
328i M F30
Intressant kuriosa om servotronic är att vid ett flertal tillfällen i vintras drog mitt batteri ur, (dåligt batteri) varvid bilen startades med starthjälp - med den bieffekten att servotronicen ej funkade till bilens körts ett tag o laddat ordentligt.
mach170: Enligt dom dokument som jag har mailat till dig så kan problemet bero på ABS-modulen.

/Anders
Jaha, nu såg jag att du redan hade lagat felet. Bra att det ordnade sig.

/Anders
Hej Anders!

Tack för att "antagligen"har mailat mig!Det är så att min hemdator har rasat,så jag ej kunnat kollat av mailen på nån månad!
Men tack så mycket i alla fall!

Mvh Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.