AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.788

är kenda nå bra däck märke?

Sida 2 av 2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Givetvis... det borde jag ju ha förstått kan man ju tycka... *skäms*

___
Bilbloggen: Länk
Alltså den enda kontakten man har med vägen är via däcken då måste det vara A och O att man köper högkvalités däck. Jag skulle aldrig köpa ett däck som inte håller mycket hög klass oavsett pris. När jag köpte nya däck till M3 tveckade jag inte en sekund att köpa de bästa däcken både för min skull och andra skull.

Tack för ordet
Anders S: För det första tycker JAG att Nankangen funkade bättre än Dunlop 9000 jag hade innan. För det andra hade det väl varit dumt att köra vidare med nästan blankslitna däck för att jag inte har råd med ex. PS2 just då.
I mitt fall skiljde det 2000 kr för två bakdäck.(Nankang NS-2 vs Dunlop 9000)
Men du möter mig kanske hellre med blankslitna däck?
Borde egentligen finnas ett slags kvalitets-/prestanda -certifiering på däck förutom de löjliga E-märkningarna m.m som finns nu. (men bättre än ingenting iaf)
Krav på exempelvis maximal bromssträcka vid en given hastighet, sidgrepp samt vattenplaningshastighet. Skulle vara en ganska bra början åtminstone...

Var och en gör som de vill men jag det sista jag skulle snåla på så är det däck, även om de skall sitta på en äldre bil.

Jag har kört på alltifrån billiga skitdäck som Roadstone och Marangoni till märkesdäck som Michelin, Continental, Dunlop. Märkesdäcken är bättre på allt, ffa vattenplaning, ljudnivå, balansering och inte minst slitage! Vad är poängen med att köpa billiga skräpdäck och de inte håller mer än 1500mil vid korrekt däcktryck och normal körning?? Dessutom har budgetdäcken oftast högre friktion vilket ökar rullmotsåndet och ger sämre bränsleförbrukning.

Räkna på merkostnaden för ett märkesdäck och slå ut det på 3000mil (normal livslängd för ett välpumpat märkesdäck vid normal körning). Precis som att välja billig motorolja så är det inga större summor man sparar i slutändan på att snåla.
Kristoffer_L: Vanligtvis så håller "skitdäcken" betydligt längre än ett "märkesdäck" just pga detta så ger dessa däck oftast ett betydligt sämre fäste än ett "märkesdäck". Eller har du andra erfarenheter, du kanske också jobbat eller jobbar i däckbranschen? Man kan inte bunta in alla mindre kända märken till en hög med "skitdäck". Likväl kan man ej heller klassa alla mer kända märken som "kanondäck".
Det finns skitdäck även bland de kända märkena liksom det finns mycket bra däck bland "skitdäcken".
Det finns en markering på däck om "treadwear" och tre siffror efter. Dessa ska ange livslängden jämfört med normdäcket som har 100. Förvillande skit-märkning enligt mig men oftast på skitdäcken har du ett högt treadwear-tal om du jämför med märkesdäcken. Men det visste du väl?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Vad är det för treadwear-tal på PS2'or resp. Kelda-däck då?

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
BMW-lelle: De gånger jag köpt lågprisdäck har glädjen i stort sett upphört efter själva inköpstillfället. Det är i alla fall min erfarenhet och det gör att jag aldrig kommer välja ett däck som inte håller högsta kvalitet.

Några intressen inom däckbranschen har jag inte heller så där föll din teori pladask.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vad är de som säger att ett märkesdäck alltid är bättre än ett billigare alternativ? i dom flesta fallen är de säkert så eftersom dyra märken ofta har mer forskning å test bakom sig..
Men vart går igentligen gränsen för ett märkesdäck...när de överstiger ett speciellt pris,eller vem som gjort mest reklam,bäst historiskt sett,tester mm

Är ingen fakta eller påståeende bakom detta,bara nyfiken på hur andra tänker vid ett däcksval...
heltsonika: Tyvärr har jag inte svaret på det, men jag vet att exempelvis Bridgestone Potenza S-02 har 140 och det är lååååååååågt treadweartal.
Duger säkert att vinterförvara bilen på och för färd närmaste väg till och från bilprovning. Men för längre färder rekomenderas däck av fabrikat som andra än du känner till. Varför utrusta världens bästa bil med världens sämsta däck?Möjligen för att matcha dito chaufför?/ Lustigkurren.
Hehe.... Den var bra!
Men för de inskränkta: För all del sätt på era märkesdäck och känn er som formel 1 förare!
Tråden handlade egentligen inte om vad som är ett bra däck, utan om Kenda var ett "bra däckmärke". Frågeställningen öppnade tyvärr för lite trams och det ber jag trådskaparen om ursäkt för!
JAG förstår iaf att du inte är ute efter det senaste och bästa högteknologiska däcket när du frågar om Kenda. Då jag tyvärr inte vet någonting om just det däcket/märket tyckte jag att jag åtminstone kunde ge dig en rekommendation isf Kenda.
Att börja hojta om "märkesdäck" och säkerhet är ju bara löjligt. Vore det inte en ekonomisk fråga åkte ju vi alla på testvinnar-däcken, inte sant?!!

Toomas:
Förarkvalitet sitter nog i att kunna behärska och anpassa fjädring,däck,bil samt underlag men det vet väl du ingenting om? ;)))

Kristoffer_L:
Menade inte riktigt så, utan jag själv har drivit gummiverkstad och vet iaf en del om däck.
Rätt BMW-lelle det vet jag inte ett skvatt om. Däremot allt som är värt att veta om Kenda-däck. Dvs. ingenting./ Messerschmitten.
Touche´
Pl
91
Platypus
328Ci -99
Bmw-lelle: gör en sökning på "Snabbaste tid med BMW på Nürburgring" i forumet för lite intressant läsning....
Jag vet.... (därav ;))))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.