AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
742

Märkligt beteende E34 -95 touring. Kylrelaterat

Hejsan.

Ni får ursäkta längden på meddelandet men jag är ingen superstjärna på detta och ville ge hela symptomhistorien...

Är ytterst orolig för min bil nu i dagarna.

Det började med att den gick varm i somras när jag stod blickstilla i en bilkö i 35 minuter med full AC och typ 40 grader ute. Kändes inte helt ologiskt med andra ord och efter att ha luftat gick det lika fint som vanligt igen och jag tänkte att det inte var mera med det.

6 veckor senare var det dags igen. Den här gången hade säkringen till den eldrivna fläkten fram gått och jag tänkte att: "Fan, det kanske var logiskt igen detta." Jag bytte och åkte de 15 mil jag hade kvar hem utan att bilen sade flaska om detta. Den rullar sedan på bra i någon veckas tid tills jag skall åka halva Sverige för att hälsa på min Mor. Efter 9 mil kokar den igen och nu vågar jag inte köra den utan lämnar in den på verkstad. För övrigt den enda verkstaden som fanns i hålan och säger som det är.

Efter en dryg vecka får jag hämta ut bilen med löfte om att han "pressat den väldigt hårt" och att den inte visar tillstymmelse till att koka. Han har då bytt slirkoppling till den mekaniska fläkten och tagit bort termostatet. Anledningen till att han inte hann sätta in ett termostat var att jag hade besiktning dagen efter och ville ha tillbaka bilen.

Efter en halv vecka utan bekymmer åker jag tio mil för att shoppa på biltema (bromsar+handbroms, besiktningen gick inte) och tempen ligger strax över blå. Reagerar inte på det då termostatet inte är i ännu. När jag skall starta bilen för att åka hem kokar den efter två mil efter att ha stigit sakta.

Nu jäv**gt förbannad och med en inte så uppmuntrande flickvän bredvid i sätet får jag klockan 22.30 på kvällen bli hämtad för bogsering av en god vän. Eftersom bilen hunnit bli stenkall innan han hunnit fram kör jag igång den på tomgång under bogseringen för att underlätta styrning och bromnsning då jag aldrig bogserat förut. Bilen blir likt förbannat varm utan att jag ens nuddat gasen, tar en tre mil ungefär. Vi luftar den och fyller kylaren eftersom det rann ut vatten av trycket. Nu är klockan efter midnatt och med en sur tjej och en trött hjärna kör jag igång på tomgång igen, dumt jag vet men men...

Efter 200 meter har tempen sjunkit till strax över blå igen, bilen har fått för sig att börja fungera precis som den ska. Jag blinkar med helljusen, stannar, kopplar isär och kör hem utan problem.

Varför fungerar bilen när den känner för det? Borde den inte koka jämt när den väl nu bestämmer sig för att koka?

Saker som det defenitivt INTE är fel på: Mekanisk fläkt, termostat...

Saker som verkar som det ska: Den läcker inget vatten över huvud taget, det är inget konstigt med oljan - däremot är det ett fruktansvärt tryck i slangarna när den blivit varmt - som att klämma på ett järnrör typ. Slangarna är väldigt väldigt varma också...

Dessutom rinner vattnet undan om jag startar bilen borde inte det tyda på att vattenpumpen fungerar??

Kan det vara topplocket? Borde den inte koka hela tiden så??

tacksam för svar. Har en mammaledig sambo och studerar själv så vore oerhört skönt om man kunde slippa felsöka den i alla fall.

Tack på förhand

/Carl-Martin
Hej!

Låter mysko, men en sak tänkte jag på när jag läste att problemet kommer och går. Jag har hört att orginalvattenpumpen hade ett pumphjul av plast som kan lossa från axeln. Tänkte att det kanske är möjligt att din inte lossat helt men slirar imellanåt?
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
är inne på mikaels linje.. vilken motor är det?

Ge han olja Bara!!
Skall skruva på honom i veckan ändå och tänker byta vattenpumpen också då, den är ju faktiskt ganska billig.

Det är en 525ia touring - 95

Hade hoppats att ngn hade haft samma men det verkar ganska orginellt.

En grej som jag inte nämnt men som jag antog inte spelar ngn roll är att jag kopplat runt värmepaketet eftersom det läcker. Kalla det en blandning av snålhet och ekonomi och en sanslöst het sommar som gjort att jag inte bytt det under sommaren men mekanikern jag snackade med då sa att det inte skulle påverka förutom att jag inte skulle få ngn värme inne i bilen.

Det förklarar ju inte att den funkar när den känner för det.

Hör av mig när jag vet mera, fler tips är välkomna
bm
96
bmwRicke
328 Touring -00
Hm... - trodde det var en vanlig "värmetråd" det här... - men det var det ju inte!

Som tidigare nämnts så är ju vattenpumpens skovelhjul av plast. På en av mina tidigare bilar hade skovelhjulet gått sönder. Det kändes som ren tur att någon plastdel inte farit vidare i systemet!

- Vad som sägs om att det skulle kunna vara en orsak för dig? Någon del som lossnat och under tryck hindrar vattnet från att cirkulera?

Liten tanke bara... - byt vattenpump så ser du ju om någon bit är borta...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.