AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.634

Z3 - Körning på vintern

Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Hej!

Undrar hur ni gör med era z:or på vintern? Ställer ni in de eller kan man också köra med de? Kanske skadorna blir stora då.... Är det lungt om man låter z3:an stå ute under vintern, om man nu köper något överdrag eller dylikt?

Idag är det dock fint fint väder, blir nog lite körning nercabbat =)
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Och om man nu skall köpa ett bra överdrag, vilket rekomenderar ni då?
Karin:
Prova att göra en sökning här på forumet så står det rätt mycket skrivet i ämnet, t.ex.:
Länk
Länk
Länk

Jag sökte på: vinter AND cab

Mvh,
/Wille
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Klart det GÅR att köra med den, i det avseendet skiljer den sig inte nämnvärt från vilken bil som helst. MEN, vill du verkligen köra din fina Z bland saltslask och grus (stenskott) ? Vintern sliter mycket på en bil..
Visa användare
86
MKZ3
Z4 3,5IS 2014
118d -14
X1 25e 2023
Z3 på vintern? Det skär i hjärtat!!!
Jag har min påställd året om men körs bara vid bra(=torrt) väder.
Köp en vinterbil blir mitt råd:)

MK
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
halva nöjet att få köra ut en fräsch bil på våren försvinner ju för dig det är ju en av grejen att få ta ut bilen på våren då är den ju ny igen och fortsätta att köra med bilen man haft på vintern är ju inte alls samma känsla när vårsolen kommer, för jag tror z:an tar stryk jag skulle göra som föregående inlägg att ha en vinterbil man ej behöver vara rädd om
Kör den på vinter, det är mitt råd. Det är då det är roligast med bakhjulsdrift. Men bara om du prioriterar att ha en fin bil året om och är beredd att ta dom kostnader och det jobb det för med sig.

Några saker att tänka på.
Tvätta ofta, varje vecka och direkt efter körning i salt.
Håll dörrlister mm välsmorda
Använd motorvärmare
Karossen kommer att få stenskott, räkna med en omlackering av utsatta delar (trösklar + skärmar + huv) ungefär vartannat år.
Räkna även med lägre andrahandsvärde den dag du säljer bilen.

Billigast och enklast blir såklar att köpa en gammal golf eller liknande till vinterhalvåret men hur kul är det.
Jag kör Zan året om, vid bra väder.
Känns lite synd att ställa så mycket pengar och kul i garaget halva året..

Man får räkna med mer tvättning och underhåll bara..

Har även provat att halkköra med den, på vattensprutad plastbana, och jag kan bara konstatera att det var en.. spännande upplevelse. Inte lätt att hålla sig åt rätt håll.

/ Fredrik
Ovärt... Köp en vinterbil...

Körde min en ½ vinter; roligt, men blev mkt tvättningar (speciellt med tankte på hur ddom saltar här) så det var helt enkelt inte värt det...
Visa användare
17
jlback
320iC - 93
Byter nog till mig en Z3 här i dagarna, och har också vart inne på det där med vinterkörning osv..
Men vid närmre eftertanke så borde ju bilen klara det, trots en softtop... Jag ser fram emot en skön kall vinter i min otroligt snygga Z3 - 98!!

// JL
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Min går året runt. Med hardtop är det som vilken bil som helst så varför inte köra med den..
Visst är det tråkigt med salt men det är ju likadant vare sig man har en dyr eller mera dyr, coupe cab eller sedan eller touring..

Min Länk Cabrio
Skulle aldrig i livet utsätta min Z'a för salt och slask. Det är avställning som gäller, man måste ju ha något att skruva med på vintern, att uppdatera bilen under vintern och sen plocka ut sin pärla till våren är halva nöjet. Resten kommer när man får njuta av sin bil på sommarhalvåret. Alltså njutning året om.

Bakhjulssladdandet löser man med ytterligare en BMW, plättlätt. =)

/Fredrik
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Tack för alla svar!. Tror att jag ställer av den då =/ Inte för att jag kommer att ha råd med en till bil då men hehe....får la bli kollektiv trafik igen, och mammas bil =)
Klokt val, det är helt otroligt vad bilarna slits på vintern. Min nio år gamla Z3 som aldrig sett snö och salt ser ut som ny undertil. Min förra bil som rullade året om var rätt rostig på detaljer i hjulupphängningen efter bara 3 år.

/Fredrik
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
jag kör min z3a på vintern. jag kostade på mig en hardtop och en uppsättning schyssta vinterfälgar men visst sliter det jäkligt styggt. bilen var aldrig vinterkörd innan och jag kan ju säga som så att en vinter sliter nog minst lika mycket som 5 år vid barmark
Hej en bil mår bäst av och gå.Bara se till och sköt om den riktigt bra.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
visst mår en bil bra av gå men då man får väga allt för och emot så har jag valt att ställa av på vinterhalvåret, då jag under 25 års tid haft olika cabbar som alltid ställts av på hösten till våren och med anledning av den erfarenheten så har inte någon bil tagit skada av avställningen
uffe/bildock
Gör bara en ordentlig underredsbehandling av bilen.Tvätta av saltet varje helg.Glömt bara inte se över glykolen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.