AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.023

Är priset för högt på denna 540 iAT-00 i Tyskland?

61
80
61-Magnus
Bmw 520 Touring -99
BMW 520 F11 2013
Mb 200 -83
Mb 250 se -67
Länk
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Priset är väl kanske inte så tokigt.
Men tänk på att det kostar en slant att få hem bilen från tyskland. Om du vill ha vinterdäck så brukar handlarna i tyskland vilja ha extraför det. Innan du är hemma tror jag nästan du landat på samma pris som denna svensk sålda 540. Länk
Nu vet jag inte varför handlaren täckt över regskylten men om milen stämmer och skicket är bra så är det hyffsat mycket bil för pengarna.

Annars är jag lite svag för m-sportpaket och skulle kolla efter en -01 med facelift men det är bara mina personlig preferenser.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Om milen stämmer på den svensksålda så är det ett bra pris!

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Nej, jag tycker inte det är för dyrt. 150 000 är fullt rimligt om skick och historik motsvarar det intryck bilen ger i annonsen.
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Inte för dyrt? För en grön import? När du får den sv sålda lågmilare för typ samma pengar? Undrar hur du resonerar isf...
Fartglad - Den svensksålda är 20 000 kr dyrare, inte Individual (den har inte ens metalliclack), saknar en hel del utrustning och säljs av en firma som har ett tvivelaktigt rykte (som knappast känns mindre viktigt när de suddat regnumret på bilderna). Hur resonerar du själv?
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Tjaaa....sv sålda ligger ju 10-15 % dyrare, dessutom är individual inte alltid en fördel? Hellre svart än grönmet. för det är ett faktum att gröna bilar ligger 20 tkr billigare i denna prisklass? Dessutom har den gått dubbelt så mkt?
Sedan så köper jag bilen, inte bilfirman..så jag hade absolut kikat på den i Sverige först.

Så resonerar jag...
Vi pratar väl ändå om en specifik bil, inte Individual-bilar i allmänhet? Klart att en rosa Individual-bil är mindre attraktiv för 99% av marknaden än en svart. Den färg du verkar avsky så mycket är en av de snyggaste som går att få på en E39:a i mitt tycke och ett fräscht alternativ till alla silver/blå/svarta.

Visa mig gärna dina fakta på att en grön 540i Touring som iövrigt är identisk med en svart/silver/blå dito automatiskt är 20 000 billigare, för jag kan då inte hitta några sådana. Samma sak med svensksåld=15% högre pris.

Du får naturligtvis handla dina bilar var du vill, men jag ser inte riktigt poängen i att köpa på ett ställe som har rykte om sig att fiffla. Svensksålt är absolut ingen garanti för att det är en ärlig bil.
Betänk att e39 pre facelift inte är någon direkt het bil just nu. Kombinationen automat och 4,4l V8 lockar få med höga bensinpriser. Min bedömning är att det ligger en del luft i utannonserade 540priser. Bra för köpare, mindre ql för säljare som förhoppningsvis fick ett bra pris när de köpte. Tror att "Fartglad" ligger närmare sanningen än "Anders N" själv.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag kan intyga att gröna bilar är mindre atraktiva i Tysklnad än tex silver, blå svart mfl.
Kanske uppemot 5-10%.
En Mercedes eller Porsche får dom kasta efter dig.

På tal om 540n, varför inte åka och titta på den sv-sålda bilen, det kan ju inte skada. Värre är att åka ner till D och att bilen inte alls uppfyller dina förväntningar. Då blir det surt.
Mvh
Marin
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Kul för några få galningar (som undertecknad) som gillar gröna bilar. Har faktiskt övergått till att allt mer gilla gröningar. Men visst, för den stora massa så skall det vara silver, silver, silver och så svart förstås.

Vad gäller det tyska exemplaret så är jag kluven. En 00:a ligger liksom på gränsen, även om priset är förhållande attraktivt. Jag hade nog passat och avvaktat tills en facelift hade dykt upp. Värt en extra peng.

Den svensksålda bilen kan vara värd att ringa på, jaga historik, reg-nummer osv. Håller den en första granskning - åk och titta!
61
80
61-Magnus
Bmw 520 Touring -99
BMW 520 F11 2013
Mb 200 -83
Mb 250 se -67
Tack för alla svar! Vet inte om jag blev något klokare.Hur mycket dricker 540.Jag har två 520 som vi ligger mycket på motorväg med och dom pendlar mellan 0,78-0,95 / mil mororväg.Den ena är vit och det bör väl vara den kallaste färgen.
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Sen jag la på mina sommardäck så har min dragit 1.26 L/mil men jag har en manuell. Automaten är törstigare men det verkar skilja en hel del på hur mkt dom drar beroende på hur mycket stadstrafik man kör.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Kör dagligen sträckan värmdö-kista (ca 5mil motorväg) och ligger just nu på en förbrukning om 10,8l/100km (färddatorn). Kör inte som en dåre men ligger inte och mesar heller. Snitthastigheten på dom 5milen brukar ligga runt 70km/h.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag hade tidigare en 540iAT -00 som jag körde drygt 3000 mil med. Genomsnittet på dessa mil var 1,27 l/mil enligt färddatorn och ca. 1,35 l/mil i verkligheten. Under en mindre Sverigesemester med mycket 70/90 väg så låg vi på 0,95 l/mil och under en Tysklands/Hollandssemester med rätt blandad körning och lite högfartskörning på Autobahn så hamnade förbrukningen på 1,04 l/mil. Största boven för förbrukningen är kallstarter på vintern och kortare turer i stan för märks det att det sitter en V8 i bilen.

För övrigt är 540 en underbar bil och även om jag är mycket nöjd med men 530 så saknar den lite av det där extra som 540'n ger...

___
//Ulf
dagspendlar 4,5x2 mil landsväg och lite stadskörning. Snitt sedan köp 1,21 (stiger sakta så den landar nog runt 1,25 tror jag). Körstil "sport-svensson".
Min kärra kostade 160000 och är importerad. har allt utom taklucka och el-minne i stolarna.

Är nöjd, men vet att värdet på bilen står i relation till bensinpriserna. Kan mycket väl bli min första och sista 8-cyl på grund av det.

Jag tycker mycket om 540 som bil, men tror faktiskt att jag skulle vara lika nöjd med en 530 egentligen.

Personligen så tycker jag att priset på tysken är helt ok, men jag har inte tid och lust att importera själv så den skulle inte vara ngt alternativ för mig. Och som sagt, summera upp reskostnader, import mm så går priset helt klart upp.

/Fredrik
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Anders N: Faktum är, att de gröna bilar jag sålt (BMW o MB) går ALLTID för 20 tkr mindre än bilar i en silver, blå eller svart kulör. Har inte sagt att den gröna är ful, men ur försäljningssynpunkt så är den "värd mindre".

Vet inte hur många bilar du köpt/sålt på sistone, men ur min erfarenhet så står sv sålda bilar i minst 10 % mer. Ibland upptill 15-18 %.

Har heller inte sagt att det är en garanti för att en bil är korrekt pga att den sålts ny i Sverige, utan jag talar enbart fortfarande ur ekonomisk synvinkel.

Varför inte åka och kika på den lågmilade sv sålda som finns i Sverige och bilda sig en egen uppfattning?
Är inne på Marins o Simon_ens linje..att det är närmare att kika på en bil här, än i Tyskland.

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Min 540 snittade 1,3 - en hel del stadskörning.
Min har sedan köpet för två månader sedan förbrukat 1,15/mil (enligt mätare), men jag kör mest landsväg/motorväg och cikra 3 mil åt gången, dessutom relativt lagligt på landsväg och helt lagligt i stadstrafik. Min 525iAT låg under liknande förhållanden på 0,98/mil.

Mvh
Mikael
Länk

bättre köp för knappa 16KEuro tycker jag, kan vara en 03:a eventuellt. Visst mer mil, men betydligt nyare och facelift. Själv ser jag den manuella lådan som ett plus!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.